Virusurile şi bolile rare transmisibile de la animale la om, cum e şi coronavirusul, pot fi cercetate acum şi la noi în țară, la cele mai înalte standarde. Un centru de cercetări avansate în acest sens funcționează de ieri la Iaşi, în cadrul Universității pentru Științele Vieții. Mai mult chiar, doctoranzii din străinătate vin și ei la Iaşi pentru propriile studii.

la 13.10.2022, 08:39

Vezi și

Este unul dintre aparatele ajunse în noul centru deschis la Universitatea de Științele Vieții "Ion Ionescu de la Brad" din Iași. Un centru complex, dotat cu cele mai moderne aparate și tehnologii, în valoare de 8 milioane de euro, în care se pot cerceta cele mai periculoase boli transmisibile de la animal la om.

Prof. Univ. Gheorghe Săvuța, manager de proiect: Cum a văzut toată lumea și în cazul covidului, virusul și-a schimbat comportamentul având la bază modificări în genom. Nu se știe peste câtva timp cu ce altceva ne putem trezi.

Un alt virus extrem de periculos poate fi transmis de o insectă numită flebotom, foarte răspândită în Maroc.

CercetătorPentru a diseca un specimen îl așezăm sub lampă, punem o picătură de alcool, apoi îl disecăm.

Asmae Esme se citește este o doctorandă din Maroc, venită la Iaşi de câteva săptămâni pentru a studia bolile pe care insecta de la ea din țară le poate provoca. A adus şi câteva specimene cu scopul de a identifica agenții patogeni ce pot fi transmişi prin intermediul lor.

Luciana Crivei, asistent cercetător: Cel mai frecvent transmit leishmania. O boală parazitară. În Maroc este destul de frecventă.

La noi, căpuşele sunt considerate cele mai periculoase.

Cercetător: Aici putem vedea genomul unui virus. Este vorba de un virus ce se numește bronoia. Este un nou virus identificat.

Tânăra, şi ea doctorand, a reușit să descopere în laborator mai mulți viruși noi ce pot fi transmişi de căpușă.

Reporter: Ce boli provoacă?

Cercetător: Pentru moment nu se cunoaște patogenitarea acestui virus. Este un nou virus descoperit in țara noastră.

Studiul, început de tânără la Paris, poate fi acum continuat la Iaşi. Tot aici, pe viitor, ar putea fi testată și rezistența antibioticelor în cazul anumitor virusuri și boli, dar și gradul acestora de transmitere.

Vă tentează să mergeţi în vacanţă cu rulota în loc să vă cazaţi la hotel?

Observator » Stiinta » Virusurile şi bolile rare transmisibile de la animale la om pot fi cercetate și în România. Investiția se ridică la 8 milioane €