Podurile din România, un adevărat pericol pentru șoferi în fiecare zi: "De atâţia ani de zile, chiar nu se poate face un pod?"
Zeci de mii de şoferi îşi riscă, fără să ştie, viaţa, în fiecare zi, când traversează podurile din România. Multe dintre ele nu au fost niciodată reparate şi au ajuns în asemenea hal încât ar trebui demolate şi reconstruite. Podul de la Pucioasa, Dâmboviţa, este un testament al incompetenţei autorităţilor. Am tras un semnal de alarmă asupra lui în urmă cu patru ani. L-am vizitat din nou zilele trecute.
De Greta Neagu la 10.04.2022, 20:40- Alege ce urmează! Tu eşti liderul! Marcel Ciolacu, candidatul PSD la alegeri, faţă în faţă cu Alessandra Stoicescu de la ora 19:30, la Antena 1
- Platforma care a prezis victoria lui Donald Trump scrie despre cine va câştiga alegerile în România. Clasamentul Polymarket
Septembrie 2018. Un pod în curbă de pe Drumul Naţional 71 care leagă Târgovişte de Sinaia a început să se încline periculos. Aprilie 2022. Pe pod se mai circulă pe un singur fir, cu restricţii de tonaj şi viteză redusă la cel mult 10 km/h.
Greta Neagu, reporter Observator: Au trecut mai bine de patru ani de la ultima noastră vizită aici, la Pucioasa şi lucrurile nu s-au îmbunătăţit. Dimpotrivă. Podul arată mai rău decât atunci. Pilonii de susţinere au început să fie înghiţiţi, la propriu, de apă, iar podul se înclină şi mai mult din cauza traficului greu.
Podul este măcinat de infiltraţii, iar scheletul de fier beton este mâncat de rugină.
Greta Neagu, reporter Observator: Din cauza traficului greu, fierul beton din structura de rezistenţă a cedat, efectiv.
- Drumul către mare se anunță un calvar și sezonul acesta. Lucrările pe șoseaua către Mamaia vor fi gata abia...
- Un pod important din ţară a ajuns o ruină, cu gropi cârpite, mâncat de rugină. Costuri imense pentru reparaţii...
- "Hai să văd dacă treci". Șofer inconștient luat de viitură cu tot cu mașină, după ce a încercat să treacă...
Ca să evite o tragedie, autorităţile au împărţit traficul în două. Au deviat maşinile care merg spre Sinaia pe un pod provizoriu, iar camioanele grele pe DN1, de parcă nu era suficient de aglomerat.
Podurile din România, un adevărat pericol pentru șoferi în fiecare zi
Șoferi: Nu mă simt deloc în siguranţă.
- E aşa de câţiva ani de zile.
- De atâţia ani de zile, chiar nu se poate face un pod? Când trec, e plină cu ciment. Poate cu nişte bolovani, facem noi un pod.
Nici pietonii nu se simt în siguranţă.
Locuitoare: Zici că te duci în gârlă. Nu se ocupă nimenea de el.
Am încercat zadarnic să obţinem o explicaţie de la şeful Transporturilor. Ne-a răspuns la întrebări un secretar de stat. Deloc surprins de ce aveam să îi arătăm.
Reporter-Ionel Scriosteanu, secretat de stat Ministerul Transporturilor: - Cum vi se par imaginile astea?
- Le ştiu, îl ştiu. Mi s-a comunicat starea tehnică a podului. Nu eu trebuie să spun dacă e sigur sau nu, ci experţii tehnici care au expertizat această construcţie.
Am cerut şi noi părerea unui astfel de expert.
Conf. Dr. Ing Ionut Radu Racanel: Practic, ar trebui reinspectată structura. Structura se reinspectează, tocmai ca decizia să nu fie numai la cel care a văzut-o prima oară şi l-a încadrat în clasa 5. În urma constatării structura se poate închide.
Reabilitarea podului de la Pucioasa este cuprinsă în proiectul de modernizare a şoselei Sinaia-Târgovişte. Trebuie organizată o nouă licitaţie, pentru că la precedenta s-a înscris un singur constructor - o firmă cu legături cu Rusia, respinsă după începerea conflictului din Ucraina. Cel mai optimist, lucrările vor fi gata în 2025.
Greta Neagu, reporter Observator: Din cele 4.500 de poduri rutiere din ţara noastră, doar 30 la sută sunt încadrate în clasă tehnică 1- adică se află într-o stare foarte bună de funcţionare. 14 la sută sunt doar în stare bună, iar 38 la sută într-o stare satisfăcătoare. Restul ar trebui să intre urgent într-un proces de modernizare pentru că au probleme grave la structura de rezistenţă. Este şi cazul acestui pod, podul de la Milcoiu, de peste râul Topolog.
Construcţia de o seamă cu bunicii noştri e străbătută zilnic de peste 25 de mii de autoturisme. De ani de zile, autorităţile încearcă să deschidă un şantier.
Muncitor: Nu se face nimic, doar se pregăteşte organizarea de şantier pentru a se începe reabilitarea lui, că nu poate să rămână aşa.
Aproape 50 dintre podurile administrate de Compania Naţională de Drumuri sunt în cea mai gravă stare tehnică posibilă - clasa 5 de pericol. Alte aproape 700 sunt în clasa 4 de pericol.
Ionut Ciurea, Asociația PRO INFRA: Dacă tu, administrator, recunoşti că podul nu are o condiţie satisfăcătoare de trafic sau, mai mult, este rău din punctul de vedere al desfăşurării traficului, atunci trebuie să închizi de urgenţă acel pod.
Reporter-Ionel Scriosteanu, secretat de stat Ministerul Transporturilor: Am realizat în ultima perioadă peste 300 de expertize a podurilor aflate în clasa 4 şi clasa 5. Avem în procedură de proiectare şi execuţie 288 de poduri. Din cele 288 de poduri, 198 au fost propuse spre reconstruire, adică se fac poduri noi. Celelalte se reabilitează, se consolidează şi modernizează.
- De ce atât de târziu, domnule secretar de stat?
- Podul de la Pucioasa nu e atât de vechi. Probabil după revoluţie n-a fost întreţinut cum trebuie.
- Şi cine e responsabil pentru asta?
- Păi responsabilitatea cade în sarcina celor care aveau responsabilitatea să întreţină podurile.
Programe de reabilitare şi promisiuni există, dar ele nu ţin loc de siguranţă pentru şoferi.
Ionut Ciurea, Asociația PRO INFRA: Infrastructura trebuie să te salveze în momentul în care tu greşeşti. Pentru că la volan o să greşeşti.
O balustradă precum aceasta nu va salva pe nimeni!
Ionut Ciurea, Asociația PRO INFRA: Din păcate, tot ce înseamnă întreţinere curentă nu se poate face decât cu bani de la buget, pentru că banii europeni, mai ales pe rutier, nu vin pe întreţinere.
Ar fi venit, cum se întâmplă în alte ţări, dacă am fi construit şi noi bine şi la timp şoselele pentru care ni s-au alocat fonduri. Pucioasa şi Milcoiu sunt doar două dintre monumentele neputinţei din ţara noastră. Mii de drumuri şi poduri aflate în administrarea consiliilor judeţene şi locale zac în aceeaşi stare.