Video Cum își pot recupera banii șoferii care își strică mașinile din cauza gropilor
Cinci mii de kilometri pe drumurile din România înseamnă cât 15 mii de kilometri în Olanda. Maşinile de la noi ajung în service de trei ori mai repede decât cele din Occident. Din cauza şoselelor pline de gropi şi a traficului greu, şoferii plătească pentru reparaţii mai mult decât vesticii.
Ţara noastră cel mai mare scor de risc - peste 98%, conform unui studiu făcut de o companie de piese auto. După noi urmează Ungaria, Letonia și Polonia.
Reporter Observator: Când aţi ajuns ultima oară cu maşina în service?
Şofer: Acum două săptămâni.
Reporter Observator: Ce problemă aţi avut?
Şofer: Ceva pe la alternator, vreo 500 şi ceva de lei.
Facturi uriașe pentru șoferi
"Am schimbat caseta de direcţie luna asta. 6000 şi ceva de lei! Mi se pare groaznic pentru că plătim atâţia bani şi drumurile sunt tot proaste", a mai povestit un şofer.
"Am schimbat ambreiajul acum două luni. Piesa 800, manopera 1000 şi ceva", a subliniat altă persoană.
Studiul arată că frânările şi pornirile dese, din cauza ambuteiajelor, şi cantitatea mare de praf de pe străzi uzează rapid piesele.
"Avem un probleme cu filtrele de particule în ultima vreme foarte mare, deoarece foarte multe mașini au fost dotate pentru a scădea norma de poluare. Stând foarte mult cu ele în trafic pornite, într-adevăr, sistemele astea sunt afectate. O problemă nerezolvată atrage de la sine alte 2-3 defecte", a explicat Dan Barbu, președintele Patronatului Operatorilor de Service Auto.
Cum îți recuperezi banii de la stat
Șoferii care își strică mașinile din cauza şoselelor proaste pot să își recupereze banii în instanță, dar procedura este complicată. Trebuie să fotografieze sau filmeze zona cu probleme, să ceară Poliţiei un proces-verbal de constatare şi să notifice compania de drumuri. De multe ori, ajung la proces.
"Apelează la instanță pentru că autoritățile de bună voie nu vor să plătească, pentru că vorbim totuși de mașini de mult ori foarte scumpe, cu pagube care se întind pe sume destul de considerabile. Aceste dosare presupun o durată de timp foarte mare", a declarat Cătălin Crăciunescu, avocat.
"O dată mi-am spart o jantă și a trebuit să mă duc la vulcanizare. Am fost la un pas să îmi sun avocata dar am considerat că nu e cazul, era o sumă mică. Prieteni de-ai mei, da, au dat în judecată şi au câştigat, majoritatea", a reiterat un alt şofer.
Şi parcul auto vechi crește riscul defecțiunilor. 8 din 10 mașini din România au peste zece ani.
Puteţi urmări ştirile Observator şi pe Google News şi WhatsApp! 📰