(P) Cum funcționează un motor și care sunt principalele sale componente
Știm cu toții ce este un motor și ce rol joacă acesta într-un vehicul, indiferent de cât de puțin cunoscători suntem despre automobile sau mecanică. Dar cum funcționează un motor?
În cele ce urmează veți descoperi cheile de funcționare a celei mai importante părți a unei mașini, sursa de propulsie a acesteia.
Blocul motor. În esență, este ceea ce numim în mod obișnuit un motor, deoarece restul componentelor sunt conectate la acesta și procesul de ardere are loc în interiorul acestuia. Este, în general, o bucată de oțel turnat sau aluminiu, acest din urmă material fiind mai ușor și cu o capacitate mai mare de a disipa căldura. Blocul motor are misiunea de a adăposti cilindrii și restul elementelor care alcătuiesc trenul alternativ: arborele cotit, bielele și pistoanele. Diametrul cilindrilor și cursa pistonului fac posibilă calcularea deplasării pe care o are motorul menționat și include țevi care permit lubrifierea și răcirea ansamblului. Blocul motor trebuie să reziste la solicitările mari generate de chiulasă în timpul arderii și adăpostește căptușele cilindrilor prin care oscilează pistoanele. De asemenea, susține capacele pe care se sprijină arborele cotit.
Denumită și cap motor, chiulasa servește ca suport pentru diferite elemente ale motorului și, la fel ca blocul motor, este realizată din fontă sau aluminiu. În general, chiulasa se așază deasupra acestuia și este cel mai important și complex element la proiectarea unui motor, deoarece trebuie să reziste la sarcini și temperaturi ridicate în camera de ardere. Ca o legătură între blocul motor și chiulasă găsim garnitura de chiulasă a cărei sarcină este de a asigura etanșarea ansamblului, evitându-se astfel scurgerile de gaze de compresie, dar și de antigel sau uleiuri din canalele de ungere. Cele mai comune două tipuri de materiale pentru garnituri sunt azbest sau aliaje de aluminiu pentru a-i oferi rezistență, conductivitate termică și rigiditate. În acest fel, punctele fierbinți care pot provoca detonații sunt reduse, permițând astfel creșterea raportului de compresie al chiulaselor și, odată cu acesta, performanța.
Cilindri și pistoane. În interiorul blocului motor găsim cilindrii, care își iau numele de la forma lor geometrică și sunt responsabili de adăpostirea pistoanelor, care se mișcă în interiorul lor. La motoarele cu ardere, explozia are loc în interiorul cilindrilor cu colaborarea pistoanelor menționate anterior și a altor elemente. Ele sunt originea energiei mecanice care se transformă ulterior în energie cinetică, adică în mișcare pentru deplasarea vehiculului. Cilindrii sunt introduși în blocul motor din oțel turnat sau aluminiu de înaltă rezistență, deoarece rezistă la temperaturi foarte ridicate și solicitări derivate din explozia de combustibil. Benzina și aerul sunt injectate în ele în timp ce pistonul coboară. Când pistonul se ridică în interiorul cilindrului, comprimă amestecul, care explodează datorită scânteii de la bujie (sau ca urmare a presiunii din motoarele diesel). Pistonul se mișcă apoi în jos și are loc arderea. În cele din urmă, gazele arse sunt expulzate când pistonul se ridică. Capacitatea cilindrică este suma volumului util al tuturor cilindrilor și ne oferă o orientare a capacității de lucru a motorului, fiind folosită de obicei ca referință de multe țări pentru calculul taxelor aplicate vehiculelor.
Arbore cu came. Este o bară sau axă de rotație care încorporează lame sau came, care sunt responsabile pentru activarea deschiderii și închiderii supapelor.
Arbore cotit. Când arderea are loc în interiorul cilindrilor, aceasta deplasează pistoanele care transferă energia respectivă prin biele către arborele cotit, care la rândul său este conectat la volant. Prin ambreiajul într-o cutie de viteze manuală sau printr-un convertor de cuplu într-o automată, această mișcare este transmisă în final roților.
Carterul. La baza motorului găsim carterul, care are forma unei cutii și este responsabil de adăpostirea uleiului care menține toate componentele ansamblului lubrifiate și răcite. Carterul, care închide blocul motor în mod etanș, este de obicei realizat din tablă de oțel sau aliaje de aluminiu și corpul său concav încorporează plăci care ajută la încetinirea mișcării uleiului în interiorul acestuia ca urmare a inerției rezultate din mișcare.
După cum se poate vedea, un motor are numeroase trepte, piese și procese care, de-a lungul anilor, au fost dezvoltate și perfecționate pentru a produce niveluri uimitoare de eficiență și performanță. Mecdiesel vă pune la dispoziție o categorie de produse auto de cea mai înaltă calitate: chiulase, turbosuflante, cutii de viteze, sistem dnox, sistem injecție, motoare noi, motoare recondiționate, piese de schimb.
Puteţi urmări ştirile Observator şi pe Google News şi WhatsApp! 📰