Video Şoferii şi-au schimbat preferinţele: vor maşini noi, nu second hand. Cum a contribuit statul român la modificarea opţiunilor
Şoferii îşi schimbă preferinţele. Maşinile noi iau locul celor second hand. Deşi sunt mai scumpe, paradoxal sunt mai uşor de cumpărat. Atât statul cât şi reprezentanţele auto oferă de finanţări, vouchere sau programe de leasing. De cealaltă parte, deşi a scăzut preferinţa românilor pentru autoturismele la mâna a doua, sunt în continuare multe pe străzi. Multe şi poluante. Iar principala problemă încă nerezolvată este cum le scoatem de pe drumurile publice.
De anul trecut, numărul şoferilor a crescut cu un milion. Tot atâtea maşini avem în plus pe străzile din ţară, multe dintre ele dintre ele sunt noi.
Alex Şeremet, reprezentant dealer: Venim după pandemie, pandemie care a însemnat o reducere a vânzărilor de maşini noi ceea ce a generat resurse mai mici pentru piaţa second hand în 2022. Pe de altă parte maşinile noi au un mare avantaj vin cu solutii de finantare mult mai accesibile. O maşina noua este mai scumpă dar pot să o cumpăr mai uşor pentru că am pachete de leasing.
Altfel spus, mulţi dintre şoferii care şi-au cumpărat un autoturism anul trecut, au folosit banii pe care i-ar fi dat pe o maşină second hand ca avans pentru una nouă. În ultimii 5 ani, înmatricularea maşinilor rulate a scăzut cu 34% iar pentru cele noi a crescut cu 21%. Indiferent de alegere, bugetul a fost, în medie, între 10 şi 20.000 de euro.
Bogdan Penciu, dealer auto: La cele noi brand-ul autohton Dacia a condus, apoi a fost Toyota şi Hunday.
- Mașinile electrice ale chinezilor, mai ieftine decât cele pe care le producem în Europa. Un vechicul produs în...
- Incendiu de amploare, într-un garaj cu materiale combustibile din Bihor. Maşini de teren şi motociclete, distruse...
- Bărbat din Argeş, cercetat de Poliţie după ce s-a îmbătat, a dat foc unei maşini şi a avariat alte autoturisme
Totuşi apetitul pentru maşinile la mâna a doua rămâne în aceiaşi parametri dacă vorbim despre brandurile de lux.
Bogdan Penciu, dealer auto: La cele second hand, ca de obicei, de foarte mulţi ani de zile grupul Vag conduce detaşat, ulterior BMW, Audi şi Mercedes au fost după ele. Piaţa second hand, chiar dacă a scăzut, s-a împărţit în două. Maşini până în 20.000 de euro şi maşini premiul de la 50.000 de euro în sus. Cele între 30 şi 50.000 de euro s-au vândut destul greu.
Noi sau vechi, maşinile ne sufocă străzile
O arată şi statisticile şi realitatea din trafic. În ultimii 12 ani numărul maşinilor înmatriculate în România a crescut cu peste 60% ceea ce înseamnă că la fiecare două maşini care erau până în momentul acela pe stradă, s-a mai adăugat încă una. Astfel am ajuns la finalul anului 2022 la aproape 10 milioane de vehicule.
Octavian Berceanu, activist de mediu: Intră în ţară o mie de maşini în fiecare zi. Asta înseamnă peste 360 de mii de maşini aduse în fiecare an în România, plus cele existente.
Cumpărăm multe, renunţăm la prea puţine.
Octavian Berceanu, activist de mediu: Nu avem nicio industrie care să preia aceste maşini, să facă ceva cu ele. În afară că sunt dezmembrate iar partea metalică e exportată, partea de interior canapele, plastic, cauciucuri, geamuri rămân şi sunt îngropate sau incinerate pentru că sunt deşeuri periculoase.
Faţă de anul 2010, numărul autoturismelor casate anul trecut s-a înjumătăţit anul trecut.
Puteţi urmări ştirile Observator şi pe Google News şi WhatsApp! 📰