Antreprenorii şi economiştii, revoltaţi de introducerea peste noapte a e-TVA, anunţă protest. "Moment critic pentru viitorul nostru economic"
Patronatul Antreprenorilor Contabili din România anunţă protest pe 8 iulie după ce Guvernul a introdus peste noapte așa-numitul e-TVA. Potrivit organizatorilor, protestatarii se vor strânge în Piaţa Victoriei şi vor porni în marş către ANAF şi Ministerul Finanţelor.
Revoltă în rândul economiştilor şi antreprenorilor și apeluri la proteste şi grevă administrativă după ce Guvernul a introdus, peste noapte, așa-numitul e-TVA. Mediul de afaceri întreabă de ce este nevoie de acest e-TVA când aveam deja o declaraţie depusă şi e-Factura care îi ajută pe cei de la ANAF să aibă toate datele.
Revoltă printre antreprenori după ce Guvernul a introdus e-TVA
Ministrul Finanţelor Marcel Boloş a explicat că măsura decontului de TVA precompletat este necesară, fiind un instrument de reducere a gap-ului de TVA. El a adăugat că, potrivit calculelor de la nivelul UE, sunt 35 miliarde lei care nu sunt încasate din TVA, sumă care ar putea fi virată la bugetul de stat.
Organizaţia Femeilor Antreprenor din cadrul UGIR cere abrogarea ordonanţelor de urgenţă emise de Guvern săptămâna trecută, privind introducerea sistemului e-Factura pe relaţia B2C şi a decontului de TVA precompletat, motivând că aplicarea acestora va produce efecte negative semnificative asupra economiei româneşti.
- SURSE: Prima măsură şoc pentru "gaura" din buget, creşterea TVA. Analist: "Nu putem noi plăti cât poate...
- Ce impozite şi taxe li se pregătesc românilor. Vor fi acordate deduceri, iar unele facilităţi ar putea fi eliminate
- Cum am putea obţine deduceri de la impozitul pe venit la cumpărături. Planul pregătit de Guvern
Expertul contabil Valentina Saygo, consultant fiscal, a reacţionat anunţând pe Facebook că România se confruntă cu "un moment critic pentru viitorul nostru economic" şi reclamând "abuzurile legislative şi măsurile fiscale opresive" care afectează pe toată lumea. Ea a anunţat un protest intitulat "Fără haos în legislaţia fiscală", care va avea loc, luni, 8 iulie, şi precizează că scopul este eliminarea E-TVA.
"Ne confruntăm cu un moment critic pentru viitorul nostru economic. Abuzurile legislative şi măsurile fiscale opresive afectează fiecare antreprenor, economist, contabil şi contribuabil din această ţară. Este timpul să ne ridicăm împotriva acestor nedreptăţi şi să cerem schimbări fundamentale. Scopul nostru principal este eliminarea E-TVA şi oprirea dictaturii fiscale exercitate prin ordonanţe de urgenţă emise noaptea", a scris, marţi seară, pe Facebook, Valentina Saygo, expert contabil şi consultant fiscal.
Aceasta apreciază că este nevoie ca vocea specialiştilor să fie auzită şi să participe activ la masa negocierilor cu Ministerul de Finanţe.
"Dorim un dialog constructiv şi implicarea noastră directă în procesul de luare a deciziilor care ne afectează vieţile şi afacerile. Pentru a atrage atenţia şi a exercita presiune reală asupra autorităţilor, avem nevoie de participarea voastră. O prezenţă masivă la marşul de protest va transmite un mesaj puternic: nu mai tolerăm nedreptăţile şi cerem acţiuni imediate", a mai scris Valentina Saygo.
Potrivit acesteia, protestul, intitulat "Fără haos în legislaţia fiscală", va avea loc luni, 8 iulie, între orele 8.30 şi 13.00, în Bucureşti. "Acest protest nu este doar despre fiscalitate, ci despre dreptate şi transparenţă în guvernare. Este despre a ne asigura că avem un cuvânt de spus în deciziile care ne afectează vieţile", a mai transmis expertul. Potrivit organizatorilor, protestatarii se vor strânge în Piaţa Victoriei şi vor porni în marş către ANAF şi Ministerul Finanţelor.
Explicaţiile ministrului de Finanţe, Marcel Boloş
Marcel Boloş a explicat că "acele diferenţe de TVA şi notele justificative intră în vigoare la trei luni de la publicarea în Monitorul Oficial, aşa încât Ministerul de Finanţe are timpul suficient să vadă dacă aceste diferenţe între noi şi contribuabili sunt justificate, să vedem ce tipuri de măsuri se pot lua în intervalul acesta de trei luni".
"Este principalul nostru instrument de reducere a gap-ului de TVA. Suntem, potrivit calculelor care s-au făcut la nivelul UE, la un nivel fără precedent în ceea ce priveşte gap-ul de TVA. Calculele arată că 35 miliarde de lei anual nu se încasează din Taxa pe Valoare Adăugată care ar putea să fie virată bugetului de stat, iar în acest context sub ceea ce înseamnă monitorizarea din punct de vedere al măsurilor de evaziune fiscală din partea Comisiei Europene trebuie să adoptăm măsuri încât banii care se cuvin statului român să fie încasaţi, acest tip de impozit fiind neutru pentru contribuabili şi nu afectează costurile de operaţionalizare, de funcţionare ale acestora", a explicat Marcel Boloş, marţi la Digi 24.
El a mai spus că nu va fi deloc complicată procedura "pentru că decontul pe care noi îl precompletăm şi îl trimitem până în data de 20 în spaţiul privat virtual are, pe lângă sumele completate în decont, şi raportul, respectiv toate informaţiile de unde rezultă sumele care se regăsesc în decontul precompletat".
"Cu alte cuvinte, dacă în modulul e-FACTURA s-au introdus datele corect şi ai 100 de lei introdus în modul, trebuie ca în decont să ai aceeaşi sută de lei. Deci cei care au completat cu seriozitate şi au ţinut la acurateţea informaţiilor şi datelor din modul e-FACTURA în decontul de TVA nu ar trebui să aibă surprinză. Deci foarte important, toate aceste rapoarte care sunt aferente sumelor înscrise în decontul de TVA precompletat însoţesc decontul de TVA. Deci un simplu click se văd sumele unde avem înregistrat în modulul e-FACTURA, respectiv în decontul de TVA, sumele la care noi facem referire", a mai punctat Boloş.
"Mai mult, acele diferenţe de TVA şi notele justificative intră în vigoare la trei luni de la publicarea în Monitorul Oficial, aşa încât Ministerul de Finanţe are timpul suficient să vadă dacă aceste diferenţe între noi şi contribuabili sunt justificate, să vedem ce tipuri de măsuri se pot lua în intervalul acesta de trei luni", a continuat ministrul de Finanţe.
"Deci înţelegerea aceasta a mecanismului şi a timpului pe care l-am lăsat, de trei luni de zile pentru Ministerul de Finanţe ca să poată să vadă cum evoluează diferenţele între decontul de TVA precompletat şi ceea ce contribuabilii înregistraţi în evidenţe este suficient, după cum am procedat şi la modulul e-FACTURA. Sigur nu e convenabil acum pentru să zicem experţii din domeniu ca să deruleze această activitate, dar până la urmă discutăm de interesul statului român de a îşi încasa cel mai important impozit pe consum pe care îl are de încasat la bugetul de stat din care finanţăm şcoli, spitale, drepturile de asistenţă socială şi toate cheltuielile publice ale statului român", a mai afirmat Marcel Boloş.
Boloş a mai fost întrebat când vor vedea antreprenorii, contabilii acest sistem e-TVA. "În data de 20 august va fi prima trimitere de deconturi precompletate. Noi lucrăm la acest modul din luna martie, împreună cu experţii care au fost desemnaţi din partea organizaţiilor patronale. La nivelul Ministerului Finanţelor va fi pe data de 3 august, când vom avea prima simulare integral făcută. Până atunci prin ceea ce înseamnă atât tutorialele, cât şi materialele pregătite pentru explicarea acestui tip de măsură, se pregătesc la nivelul Ministerului, încât procesul de informare şi cunoaştere a modului să fie cât mai bine înţeles şi în cele din urmă va fi un modul foarte benefic pentru finanţele publice ale României, chiar dacă acum este criticat", a mai explicat ministrul Finanţelor.
Efecte negative semnificative asupra economiei româneşti
Organizaţia Femeilor Antreprenor din cadrul UGIR (OFA UGIR) solicită abrogarea ordonanţelor de urgenţă emise de Guvern săptămâna trecută, privind introducerea sistemului e-Factura pe relaţia B2C şi a decontului de TVA precompletat, motivând că aplicarea acestora va produce efecte negative semnificative asupra economiei româneşti. Cele două acte normative fac referire la introducerea sistemului e-Factura pe relaţia B2C şi decontul de TVA precompletat RO e-TVA. OFA UGIR atrage atenţia că OUG 69 şi OUG 70 din 21 iunie 2024 au fost aprobate fără o consultare publică şi că vor produce efectenegative semnificative asupra economiei româneşti.
Consultantul fiscal Loredana Mihăilă susţine că, în cazul e-Factura pe relaţia B2C, această măsură obligă raportarea detaliată a achiziţiilor efectuate de persoane fizice, inclusiv cumpărăturile online şi achiziţiile de bunuri de folosinţă îndelungată. Potrivit OFA UGIR, statul va deţine date detaliate despre structura achiziţiilor şi bugetele consumate de fiecare persoană fizică.
"Va exista percepţia de control excesiv din partea statului asupra modului de cheltuire a banilor de către cetăţeni. O altă consecinţă va fi scăderea consumului pe piaţa naţională din cauza temerii de supraveghere, ceea ce poate duce la diminuarea Produsului Intern Brut (PIB). De asemenea, există posibilitatea migrării achiziţiilor online către pieţele din ţările vecine (Ungaria, Bulgaria, Polonia) şi preferinţa pentru cumpărăturile directe din magazinele din UE, care va afecta negativ economia românească", afirmă Loredana Mihăilă.
În privinţa decontului de TVA precompletat RO e-TVA, OFA UGIR consideră că acest sistem, deşi intenţionează să combată evaziunea fiscală, va genera costuri suplimentare şi birocraţie pentru companii şi ANAF, fără a aduce beneficii concrete în creşterea încasărilor bugetare.
"Companiile vor trebui să aloce resurse suplimentare pentru conformarea cu noile cerinţe şi astfel vor creşte costurile operaţionale şi se va reduce competitivitatea pe piaţă. Sistemul va dubla raportările, deoarece datele necesare sunt deja furnizate prin declaraţia 394, astfel birocraţia creşte fără a aduce beneficii suplimentare în combaterea evaziunii fiscale. Există riscul ca notificările ANAF să devină un avertisment pentru evazionişti, astfel că vor avea timp să îşi acopere urmele. Vor fi costuri publice semnificative pentru implementarea şi întreţinerea sistemului, resurse care ar putea fi mai bine utilizate pentru automatizarea şi dezvoltarea de soluţii software eficiente", precizează consultatul fiscal Loredana Mihăilă.
OFA UGIR cere abrogarea OUG 69/2024 şi 70/2024, motivând că implementarea acestor acte normative în forma actuală nu aduce beneficii semnificative economiei româneşti şi contribuabililor, ci, dimpotrivă, impune sarcini administrative suplimentare şi generează costuri inutile. OFA UGIR solicită consultări publice reale şi transparente înainte de adoptarea unor măsuri legislative cu impact semnificativ asupra mediului economic.
Ce este e-TVA şi cum va funcţiona
Ministrul Finanţelor a explicat într-o declaraţie de pe 21 iunie ce este e-TVA, operaţional de la 1 august, şi cum va funcţiona.
"Când am ajuns la MF m-am lovit de una dintre cele mai mari probleme ale administrației fiscale și vamale din România: gestionarea și analiza cantității tot mai mari de date. Beneficiul utilizării unor instrumente informatice care să realizeze prelucrarea masivă de date și să depisteze neconcordanțele din comportamentul fiscal al contribuabililor este unul evident și de necontestat. Asta în contextul în care avem un orizont de prognoză de creștere anuală a veniturilor prin implementarea accelerată a digitalizării administrației fiscale de 1% din PIB.
Strângem date din RO e-Factura, RO e-Sigiliu, RO e-Transport, RO e-SAF-T, RO e-Case de marcat electronice, sistemul informatic integrat vamal, ce facem cu ele? Unul dintre multiplele proiecte unde le vom utiliza este decontul precompletat e-TVA, pentru care Guvernul a aprobat astăzi modul de implementare. Este una dintre cele mai importante declarații fiscale, prin care contribuabilul declara TVA-ul de plată pentru achizițiile făcute din Uniunea Europeana.
Reglementarea e-TVA era pentru noi un obiectiv foarte important în procesul de combatere și de reducere a fenomenului de evaziune fiscală, în pentru creșterea eficienței colectării TVA și reducerii deficitului de TVA.
Decontul precompletat de TVA va fi transmis contribuabililor, pentru fiecare perioadă fiscală, până la data de 20 a lunii de după terminarea perioadei fiscale. Transmiterea se va face prin Spațiul Privat Virtual și asta înseamnă că firmele și persoanele fizice vor avea la dispoziție cinci zile pentru a verifica informațiile, să facă modificări și să transmită forma finală. Verificarea informatiilor de catre contribuabili se va face pe baza rapoartelor puse la dispozitie prin SPV. Dupa verificarea acestor informatii contribuabilii vor depune decontul clasic de TVA pana la data de 25 a fiecarei luni.
Ulterior, ANAF va putea să identifice automat și rapid dacă există diferențe semnificative, iar acolo unde sunt va trimite notificări. Nefurnizarea informațiilor cerute sau furnizarea de informații parțiale prin formular va reprezenta un indicator de risc fiscal în baza căruia se poate decide inițierea unui control.
De asemenea, tot azi a fost aprobată extinderea utilizării sistemului de facturare electronică și pentru tranzacțiile între afaceri și consumatorii finali (B2C), în mod opțional în perioada 1 iulie 2024 – 31 decembrie 2024 și obligatoriu începând cu 1 ianuarie 2025. O măsură care ne va ajuta tot în această privință, pentru a avea o imagine cât mai exactă în decontul precompletat RO e-TVA.
Sunt măsuri firești prin care contribuim inclusiv la crearea un mediu de afaceri mai competitiv și mai corect. Pentru că obiectivul este să intrăm într-o eră în care companiile care respectă legislația fiscală nu vor mai fi dezavantajate de concurenții care practică evaziunea fiscală", a explicat Boloş.
Puteţi urmări ştirile Observator şi pe Google News şi WhatsApp! 📰