Video Cum ne dăm seama dacă recenziile online sunt reale sau doar campanii înşelătoare de marketing. "E un business ilegal"
Oricât de mult îţi displace, recenziile lăsate de necunoscuţi pe internet despre hoteluri, haine, prăjituri, chiar şi mâncare pentru câini, ajung să conteze mai mult decât sfaturile personale. În spatele părerilor se ascund, însă, uneori campanii de marketing sau intenţii răzbunătoare. Este greu să nu cazi în capcane, dar metode există.
Un studiu la nivel mondial arată că nouă din 10 consumatori cu vârsta cuprinsă între 18 şi 34 de ani au încredere în recenziile online la fel de mult ca în recomandările prietenilor. Mai mult de jumătate citesc păreri pe internet înainte să cumpere ceva şi cel puţin şase din 10 sunt influenţaţi foarte mult sau extrem de mult de ce află de la necunoscuţi. Puţini se mai bazează pe experienţa personală sau pe discernământ.
Ce-i drept, poţi să cazi uşor în cursă când review-urile au interesul să ridice vânzările unei afaceri, fără să spună adevărul despre produsele ori serviciile oferite. Consultantul social media Cristian China Birta, cunoscut drept Chinezul de internauţi, ştie multe tactici otrăvite.
"Există nişte oameni care asta fac, e un business ilegal. Cu nişte sute de euro poţi să îţi cumperi câteva zeci dacă nu sute de review-uri, dar, atenţie, de cele mai multe ori sunt facute de boţi", a declarat Cristian China Birta, specialist social media.
Recomandările experţilor privind recenziile online
De asemenea, evită să crezi recenziile dezastruoase sau cele laudative scrise de utilizatori cu doar câteva păreri exprimate - pot fi fără experienţă sau rău-intenţionaţi. "Locaţiile care au 5 stele, cel mai probabil ceva nu e în regulă. Psihologic vorbind lumea reacţionează mult mai bine la 4,8 - 4,9 pentru că e acea imperfecţiune", adaugă Cristian China Birta, specialist social media.
Antreprenorii din industria ospitalităţii se lovesc de multe ori de recenzii pe care le numesc nejustificate. "La restaurant nu vii şi în 5 minute mâncarea este gata trebuie să aştepţi pentru că totul se face de la 0. Sunt oameni care vin şi ne scriu tot felul de reviewuri: Am fost, am aşteptat jumătate de oră să mănânc o friptură", explică Nicuţa Enache, patron restaurant.
Recenziile negative false sunt sancţionate aspru în alte ţări
"Un exemplu de oaspete a venit spre final de program si vitrina nu mai era atât de plină, mai erau 2 croissante cu fistic, a venit că vrea unul cu zmeură şi ne-a lăsat un review negativ că la noi în locaţie nu găseşte ce vede pe paginile de social media", a declarat Octavian Mihai, administrator cafenea.
În multe ţări de pe Glob, recenziile negative false sunt sancţionate aspru. Şi în România s-au introdus reguli noi. Pe unele platforme poţi să îţi scrii părerile doar dacă dovedeşti că eşti clientul lor.
Puteţi urmări ştirile Observator şi pe Google News şi WhatsApp! 📰