7 lucruri pe care trebuie să le știe orice antreprenor la început de drum
Dacă te-ai săturat să mergi la serviciu zi de zi, dacă vrei să ai control asupra propriului program și dacă ai o idee care crezi că va fi profitabilă, atunci e posibil să ai stofă de antreprenor.
Dacă te-ai săturat să mergi la serviciu zi de zi, dacă vrei să ai control asupra propriului program și dacă ai o idee care crezi că va fi profitabilă, atunci e posibil să ai stofă de antreprenor. Transformarea intenției în realitate presupune însă niște pași de care e bine să fii conștient, căci orice greșeală poate avea costuri mari.
Iată care ar fi principiile de început ale unui business.
-
Studiază competiția
Vinzi un produs? Mai întâi trebuie să verifici dacă există cerere pentru acesta. Dacă vrei să vinzi pâine într-o zonă în care se produc deja destule sortimente de pâine, află dacă produsul tău se diferențiază prin ceva. Dacă tu produci o pâine mai sănătoasă, folosind ingrediente bio, poți avea un avantaj, dar dacă vinzi același tip de produs precum concurenții tăi, poate ar fi mai bine să te orientezi către altă zonă. Ideea e să vinzi ce se cere, nu doar ceea ce vrei tu să vinzi.
-
Creează o strategie
Strategia nu înseamnă să stabilești doar faptul că îți vei face o firmă de import și distribuție de materiale de construcții la Suceava, de exemplu. Trebuie să afli informații despre furnizorii cu care vei încheia contracte, să cauți niște mici companii de marketing care să-ți facă afacerea cunoscută și, nu în ultimul rând, să înțelegi importanța delegării activităților. Un manager bun nu dirijează la întâmplare elementele afacerii sale, ci mai întâi concepe strategii adecvate, verifică partenerii comerciali și își alege cu grijă angajații.
-
Străduiește-te să obții venituri cât mai repede
Chiar dacă te apuci de afacere din idealism, fii pragmatic. Banii sunt oxigenul unei afaceri, ei trebuie folosiți cu chibzuință, iar veniturile nu trebuie așteptate prea mult. E recomandat să recuperezi rapid banii investiți, mai ales dacă este vorba despre propriul capital. Trebuie să ai mereu costuri mai mici decât veniturile.
În acest scop, încearcă să negociezi cât mai mult cu furnizorii sau cu partenerii. Pentru a face acest lucru, este esențială o bună relație de parteneriat cu aceștia, iar o colaborare fructuoasă necesită o cunoaștere foarte bună a companiilor partenere. Dacă lucrezi cu companii care nu și-au plătit la timp furnizorii sau care nu există decât pe hârtie, riști enorm. E important să afli dacă firma X a avut recent incidente de plată, cine sunt acționarii și ce profit are, ca să știi dacă e potrivită pentru tine. Folosește un portal online pentru a-ți verifica rapid partenerii sau viitorii parteneri de afaceri. Aceasta este o etapă vitală pentru sănătatea afacerii tale, iar marele avantaj al acesteia este că ai acces la informații despre firme din toată țara (vezi aici firmele din Suceava, din București sau din orice alt oraș).
-
Fii mereu pregătit pentru cheltuieli mai mari decât veniturile
Trebuie să fii prevăzător chiar și atunci când ai un cash-flow pozitiv. Cheltuielile neprevăzute (concedii medicale plătite pentru angajați, de exemplu) pot să-ți destabilizeze fluxul de venituri și cheltuieli, așa că urmărește mereu datele și pregătește câte un plan pentru diverse situații.
-
Analizează informațiile
Funcționează mai bine marketingul „din vorbă în vorbă” sau compania de digital pe care ai angajat-o? Un om de vânzări este mai productiv decât celălalt? Poți renunța la unul dintre ei fără a avea scăderi de venit? Totul trebuie analizat și cuantificat când vine vorba de afacere, ca să știi în fiecare moment ce funcționează și ce nu.
-
Informează-te, citește, mergi la cursuri
Noul curs de marketing digital din oraș ar putea fi o investiție bună, pentru că te învață să faci comunicarea online chiar tu, fără să fii nevoit să angajezi pe cineva pentru asta. Chiar și în cazul în care afacerea ta crește și angajezi persoane bine pregătite care se vor ocupa de marketing și promovare, o să-ți fie mai ușor să le urmărești activitatea dacă ai cel puțin câteva informații de bază despre aceasta.
-
Organizează-te
Dacă nu știi unde sunt hârtiile necesare atunci când ți le solicită ANAF, dacă nu cunoști cifrele firmei tale, dacă nu știi ce impozite trebuie să plătești, cum poți avea o imagine de ansamblu asupra afacerii? În calitate de angajat puteai să ignori ce se întâmplă prin alte departamente, însă un manager nu mai are acest lux. Trebuie să știi tot, cât mai clar și mai exact.
E drept că nu trebuie neapărat să urmezi cursurile unui program MBA ca să conduci o firmă către succes. Ai nevoie doar de ambiție, capacitate de previzionare, cunoștințe de contabilitate, imaginație, organizare perfectă, abilități sociale și de lider, cunoștințe financiar-economice și multă, multă răbdare, dar știai ce te așteaptă când te-ai aventurat în business, nu-i așa?
Puteţi urmări ştirile Observator şi pe Google News şi WhatsApp! 📰