Video Micii s-au dublat în ultimii doi ani, dar doar la preţ. Câţi mai putem cumpăra acum dintr-un salariu minim
Americanii au indicele Big Mac ca să măsoare puterea de cumpărare, italienii - pizza, iar reporterii Observator au găsit reperul naţional: mititeii. Preţul lor s-a dublat, aproape, în vreme ce salariul minim pe economie s-a mărit cu mai puţin de 50 de procente. Cu banii de acum doi ani, românii cumpără doi mici în loc de 4.
Adrian Rebenciuc, manager terasă: Dacă ţi-e poftă, mănânci.
Mănânci, dar...mai puţin. În Piaţa Obor, un grătar celebru în tot Bucureştiul pentru mititeii pe care îi rumeneşte devine indicele puterii de cumpărare a românilor. Preţul micilor s-a mărit în ultimii doi ani mai mult decât salariul minim pe economie.
"Îngrozitor. Ultima oară când am venit aici, era 3 lei. Şi acum 5...Îngrozitor de scump."
În urmă cu doi ani, din salariul minim pe economie puteam cumpăra 449 de mici. Pe atunci, salariul minim este de puţin peste 1.300 de lei. Între timp, chiar dacă salariul a crescut şi a depăşit 1.800 de lei, ajungem să cumpărăm mai puţini mici: 372.
"Astea-s preţurile, asta-i România."
Managerul terasei din Piaţa Obor speră că la vară o să aibă mai mulţi clienţi la mici. Iarna şi scumpirile trag vânzările în jos.
Adrian Rebenciuc, manager terasă: 1.500-2.000, depinde de zile. Socoteala din târg nu se potriveşte cu aia de acasă. Inclusiv la bani, cu salariul minim.
Adrian Negrescu, analist economic: Micul românesc a ajuns un fel de delicatesă din punct de vedere financiar. Mulţi români nu-şi mai permit să cumpere tradiţionalii 2 sau 3 mici pe care îi cumpărau acum 2 ani cu nici 10 lei.
Indicele care măsoară puterea de cumpărare
Mâncărurile cu specific naţional sunt folosite în multe ţări pentru analize economice. Publicaţia britanică The Economist a inventat în 1986 indicele Big Mac, un ghid vesel bazat pe paritatea puterii de cumpărare. Preţul unui burger a crescut cu peste 40 la sută în ultimii ani în lume. Cel mai mult dai pe el în Elveţia. În Statele Unite, te costă cinci dolari, iar în Europa, în medie, patru. La noi dai pe el doi dolari 20, cam 10 lei. Pizza Margherita a dat numele altui indice, introdus de Bloomberg. Preţul acestui sortiment de pizza a crescut cu 30% în Italia în decembrie anul trecut.
Puteţi urmări ştirile Observator şi pe Google News şi WhatsApp! 📰