Ministrul Digitalizării promite că în curând vom scăpa de dosarul cu şină
Ministrul Cercetării, Inovării şi Digitalizării, Ciprian Teleman, a anunţat că în vara acestui an va fi implementat în Capitală un proiect-pilot în cadrul căruia vor fi interconectate bazele de date ale administraţiilor financiare din Bucureşti, urmând ca modelul să fie implementat ulterior pe scară largă.
- Măsura va fi implementantă în primă fază în București
Conform lui Ciprian Teleman, „de dosarul cu şină o să scăpăm treptat, vor fi din ce în ce mai puţine instituţii care vor cere dosare”. Măsura va fi implementantă în primă fază în București.
„Trebuie să începem să scăpăm de hârtii. Prima dată trebuie să scăpăm de cozi pentru că o să conectăm instituţii între ele pentru a vedea, pe de o parte, cum funcţionează şi cum poate fi scalat modelul ăsta la nivel naţional. O să începem cu Bucureştiul, în iunie-iulie va fi un test-pilot de interconectare şi interoperabilitate a bazelor de date ale administraţiilor financiare din Bucureşti, unde sunt date care sunt necesare, de exemplu, pentru preschimbarea unor documente. Odată autentificat în bazele de date, nu va mai fi sarcina cetăţeanului să se mute cu hârtiile de la o instituţie la alta”, a declarat ministrul Digitalizării, conform News.ro.
„Aici avem nevoie – şi proiectul ăsta e pe agenda colegilor din Parlament – de unificarea a două legi, Legea arhivelor şi Legea arhivării electronice, ele trebuie să fie într-o singură lege pentru că asta ar permite ca, odată ce un document a fost emis în format electronic, să nu mai fie nevoie de o versiune fizică, de o copie fizică a lui, pentru că odată ce am dat print am distrus întreaga filosofie a stocării digitale şi atunci când nu o să mai avem obligaţia să furnizăm documente fizice însemană că circuitele astea vor funcţiona”, a mai afirmat ministrul.
Va fi creat un "cloud guvernamental"
Ciprian Teleman mai afirmă că la nivelul autorităţilor statului se va crea un "cloud guvernamental" care va reuni baze de date din domenii precum justiţie, muncă, sănătate, afaceri interne sau afaceri externe, iar administraţiile financiare, secţiile de poliţie sau alte structuri ale instituţiilor publice pot interoga date în această bază informativă. În cloud-ul guvernamental vor fi introduse datele deţinătorilor de cărţi de identitate clasice şi electronice, deopotrivă.
"Foarte pe scurt, cloud-ul guvernamental este un sistem, un sistem mare. Structura lui grafică seamănă cu un cloud (...) de fapt sunt trei niveluri structurale. Înseamnă un nucleu de date de bună calitate pe care le pot folosi alte instituţii prin intermediul unor centre de date care sunt satelit în jurul acestui nucleu de date. Ele sunt datele statului, integritate înseamnă că nu pot fi contestate. (...) Aceste instituţii interconectate între ele şi care pot transfera date se leagă de asemenea şi folosesc date din acest nucleu central”, a declarat Ciprian Teleman, miercuri seară, la Digi 24.
Acesta a precizat că, indiferent dacă un cetăţean român va avea carte de identitate clasică sau document de identitate electronic, datele sale vor fi în acea mare bază de date.
Ministrul a menţionat că oamenii nu vor putea refuza introducerea datelor personale în acest aşa-numit cloud, pentru că "e evidenţa populaţiei".
"Oricum ar fi, ori cu această nouă carte de identitate, ori cu aia veche, datele noastre vor fi în acest cloud guvernamental. Cartea de identitate permite autentificarea rapidă în acest spaţiu şi accesul la datele fiecărei persoane", a menţionat Teleman.
Puteţi urmări ştirile Observator şi pe Google News şi WhatsApp! 📰