Antena Meniu Search
x

Curs valutar

Video Codași la alfabetizare matematică. Jumătate dintre elevi nu pot folosi în viaţa reală ce au învățat la şcoală

Suntem pe locul 4 mondial la olimpiade internaționale, dar aproape ultimii în Europa când vine vorba de a folosi matematica în viața de zi cu zi. În România, unul din doi elevi nu reușește să aplice ce învață la școală. Zilele acestea, profesorii însă caută soluții: învață metode noi, vizuale, logice, care redau bucuria de a gândi. Alături de ei este şi un matematician celebru care spune că materia nu e despre cifre, e despre gândire. 

de Marko Pavlovici

la 27.06.2025 , 11:16

Suntem pe penultimul loc în Uniunea Europeană la alfabetizare matematică. Potrivit ultimului raport PISA, 49% dintre elevii români nu pot aplica în viața reală noțiunile învățate la școală. "În România, un elev din 2 nu reușește să transfere matematica pe care o învață la școală în viața reală", a declarat Măriuca Morariu, director executiv laborator matematică. 

Suntem aproape ultimii în Europa la alfabetizare matematică. Unul din doi elevi nu poate folosi în viaţa reală ce a învățat la şcoală 

Mai mult de o treime dintre elevii români nu pot folosi ce au învățat la matematică în probleme care mimează situații reale. Este concluzia dură a primului raport național de alfabetizare matematică.

Articolul continuă după reclamă

Profesorii învaţă cum să predea

Sute de profesori participă la sesiuni speciale de formare, unde învață cum să predea matematica prin metode vizuale și interactive."Am descoperit la James un model de a preda numerele foarte uman, care vin din dezvoltarea lor istorică și le face înțelese copiilor. Este un model care ne ajută să îl extindem până la liceu", spune Daniela Vasile, consultant principal în proiect.

Invitatul special este James Tanton, un matematician cunoscut în întreaga lume pentru modul original în care explică. "Începi cu definiţia şi aşa mai departe. Nu, de fapt trebuie să o iei în sens invers. Trebuie să ştiu în primul rând de ce am nevoie de această definiţie, pentru ca ea să aibă o importanţă. Nu ştii răspunsurile de la început, trebuie să treci prin tot procesul de analiză, pentru ca răspunsul la ea să aibă valoare pentru tine. Matematica mă învaţă să gândesc", mărturiseşte Tanton.

România, peste media UE la matematică în ciclul primar

Metoda lui James se bazează pe întrebări reale, nu pe reguli învățate pe de rost. Iar în centrul învățării apare gândirea logică, autonomia și metacogniția, adică reflecția asupra propriului mod de a raționa. "Ne trebuie o curricula corectă, care să fie cu mult mai bine scrisă și care să dea profesorilor mai multe instrumente de a o preda bine. Niște cursuri care să fie foarte practice și care să le dea instrumente pe care să ei le aplice în clasă astfel încât elevii să înțeleagă", spune Daniela Vasile, consultant principal în proiect.

Cu toate acestea, comparativ cu alte țări europene, România este peste media Uniunii Europene la matematică în ciclul primar și aproape de media europeană în gimnaziu.

Marko Pavlovici Like
Înapoi la Homepage
Comentarii


Întrebarea zilei
V-aţi încuraja copiii spre o carieră în gaming?
Observator » Educaţie » Codași la alfabetizare matematică. Jumătate dintre elevi nu pot folosi în viaţa reală ce au învățat la şcoală