15 aprilie 1912: O zi care a rămas în istorie! 102 ani de la scufundarea "Titanicului"
15 aprilie 1912. Cel mai mare vas de croazieră construit vreodată era deja în largul Oceanului Atlantic de patru zile. 2224 de oameni, din toate păturile sociale, erau uniți de aceeași "podea" a mărețului Titanic
- Asia Express continuă cu o nouă etapă Sâmbătă și Duminiă 20:00, Luni și Miercuri de la 20.30 pe Antena 1 și AntenaPLAY
- Adevărul din spatele cifrelor de afaceri ale companiilor din România
Punctul de plecare avea să fie Southampton, Anglia. Destinația, New York, Statele Unite. Același vis de a fi pe cel mai impunător pachebot din lume, devenit realitate. Ce avea să urmeze rămâne în istorie...
"Titanicul" a fost construit pentru a fi cea mai mare și mai luxoasă navă construită vreodată. Atât de precisă, încât probabilitatea de scufundare era infimă. Ipotetic vorbind! Deși îndeplinea normele vremii, nava avea bărci de salvare suficiente doar pentru 1178 de persoane. La bord erau însă 2224 de suflete lipsite de orice grijă privind viața lor. Erau pe Titanic...
Opulență și lux, pe clase sociale!
Nu exista nimic mai presus de Titanic în materie de ambarcațiuni din clasa sa. Cei care au plătit bilete la clasa întâi, la prețul de 875 de lire sterline (unul deloc modest pentru acele vremuri), au avut la dispoziție un bazin de înot, o sală de sport, un teren de squash, băi turcești, baie electrică și o cafenea cu verandă. Camerele de zi de la clasa întâi erau placate cu lemn scump, mobilă și alte decorațiuni. Meniul era și el unul extrem de extravagant, iar vesela era confecționată doar din porțelan și alte materiale scumpe.Nici cei din clasele a doua și a treia nu o duceau foarte rău. Camerele erau placate cu lambriuri de pin și mobilă solidă.
Totul părea să decurgă ca la carte... Se dorea a fi o călătorie de vis! Și așa a fost, până pe 14 aprilie 1912.
Vasul "nescufundabil" în fața unui pericol uriaș. ÎNVINS!
Seara de 14 aprilie a rămas în istorie drept cea în care un TITAN al apelor avea să fie înghițit chiar de ele. Titanicul a lovit un aisberg la tribord, provocând o tăietură în carenă pe o lungime de 90 m din cei 300 m ai navei. N-a fost cale de întoarcere! Nici mărirea vitezei și nici orice altă măsură nu au fost menite să evite impactul. "Zguduitura" anunța tragedia! Bărcile erau puține. Apa invada sălile navei! Panica începea să se instaureze. Sfârșitul începea să fie previzibil!
Două ore și 40 minute: De la suprafață, în adâncurile Atlanticului
În noaptea de 15 Aprilie 1912, Titanicul s-a scufundat. S-a rupt în două părți, care au fost înghițite de apele înghețate ale Oceanului. A durat două ore și 40 de minute. La suprafață n-au rămas decât trupuri și obiecte plutitoare, nimic din măreția a ceea ce fusese Titanicul.
Operațiunile de salvare au fost haotice. 18 bărci au fost lansate. Copiii și femeile au avut prioritate, însă panica era deja instalată. Alte două bărci se aflau pe punte. Oamenii erau deja în ele. Au fost imposibil de coborât. Multe vieți au pierit din pricina haosului. Oamenii s-au înghesuit în bărci... S-au stins 1514! Ceilalți, 710 au avut zile. Au prins loc într-o barcă si au așteptat triști ca alt vas să-i recupereze. S-au născut pentru a doua oară!
În cei 102 ani s-au scris, s-au spus, s-au ilustrat multe! Filme, cărți, documente, mărturii. Toate, laolaltă, recreează fascinanta, dar totodată trista poveste a Titanicului. Istoria unui unui titan al apelor, înghițit în "doi timpi și trei mișcări".
Epava Titanicului, loc de "pelerinaj" pentru cercetători
Vasul ajuns pe fundul Atlanticului a reprezentat o atracție fascinantă pentru oamenii de știință. S-au recuperat numeroase obicte, bijuterii, manuscrise sau obiecte personale ale pasagerilor. Unii au tăiat părți din epava și au construit ceasuri de colecție. Cum o fi să porți la mână o bucată de istorie?
Citeşte şi Povestea fraţilor care au scăpat de naufragiu! Ultimele cuvinte ale tatălui
Detalii tulburătoare despre Titanic într-o scrisoare a unei supravieţuitoare
Puteţi urmări ştirile Observator şi pe Google News şi WhatsApp! 📰