41 de ani de TRANSFĂGĂRĂŞAN! Care era PLANUL lui Ceauşescu cu cea mai spectaculoasă şosea
Cea mai spectaculoasă sosea din România are secretele ei. La inițiativa lui Nicolae Ceaușescu, a fost construită în perioada 1970-1974. Timp de 4 ani şi jumătate, mii de oameni au muncit din greu, cu eforturi materiale considerabile și cu prețul unor vieți de soldați care au contribuit la construcția lui, bilanțul oficial fiind de 40 de morți
Cea mai spectaculoasă sosea din România are secretele ei. La inițiativa lui Nicolae Ceaușescu, a fost construită în perioada 1970-1974. Timp de 4 ani şi jumătate, mii de oameni au muncit din greu, cu eforturi materiale considerabile și cu prețul unor vieți de soldați care au contribuit la construcția lui, bilanțul oficial fiind de 40 de morți
Lucrătorii de atunci care mai sunt acum în viață avansează astăzi cifre mai mari, care ajung până la câteva sute de vieți omenești pierdute (răspunzând unui interviu, un martor al timpului spunea: "Numai la baraj au murit vreo 400 de băieți.''
Traseul a fost conceput inițial ca un drum strategic ce lega garnizoanele Piteștiului și Sibiului. Deși România avea deja mai multe treceri ale Carpaților Meridionali moștenite dinainte de perioada comunistă, invazia Cehoslovaciei din 1968 de către trupele sovietice și ușurința cu care puteau fi blocate sau atacate trecerile existente între Transilvania și Muntenia determină inițierea de urgență a proiectului "Transfăgărășanului".
În notele de fundamentare a proiectului se menționează, totodată, ca motive "deschiderea bazinelor forestiere din masivul Făgăraș, folosirea mai rațională a pășunilor alpine și realizarea unui centru turistic montan în zona Lacului Bălea".
Pe vremea lui nea’Nicu, proiectul prevedea ca drumul să aibă o singură bandă de circulație, plus acostament, și să se continue în sud, spre Curtea de Argeș. După care s-a constatat că traseul de pe malul vestic era impracticabil și s-a hotărât modificarea proiectului și mutarea drumului pe traseul actual. În anul 1971 s-a hotărât realizarea drumului conform normativelor de drum național în zonă montană, adică două benzi de circulație de 6 metri lățime și acostament de 1 metru.
Odată cu inaugurarea din 20 septemrbie 1974, s-au mai inaugurat și două monumente ridicate în cinstea militarilor care au contribuit la construirea șoselei. La cota 1200, pe versantul nordic se află „Poarta Geniștilor”, iar la cota 1600 se găsește „Poarta Întâlnirii”.
CITEŞTE ŞI 41 de ani de la inaugurarea drumului Transfăgărășan, cel mai frumos din România!
Puteţi urmări ştirile Observator şi pe Google News şi WhatsApp! 📰