Video ANIMAŢIE. Cum s-a produs tragedia cu 4 morţi din Delta Dunării
Un lanţ incredibil de erori a dus la accidentul naval din Sulina, în care şi-au pierdut viaţa patru persoane, printre care şi o fetiţă de 3 ani. Conducătorul bărcii, un militar de 33 de ani, a ignorat interdicţia de navigare, impusă din cauza valurilor mari. Şi, cu ambarcaţiunea umplută peste capacitatea admisă, s-a aventurat în marea agitată, unde s-a dat peste cap. Supravieţuitorii descriu că au rămas mai bine de o jumătate de oră sub barca răsturnată, unde s-au luptat pentru aer, până la sosirea salvatorilor. O tragedie identică se poate repeta oricând.
Cu barca supraîncărcată, pe o mare unde valurile au avut şi doi metri înălţime, un sergent de 33 de ani a făcut o cursă de agrement. A fost reţeta dezastrului care a dus la moartea a patru turişti. La un moment dat, din cauza apei agitate, nivelul mării a scăzut brusc, iar motorul s-a lovit de fund. Apoi un val uriaş a lovit barca şi a dat-o peste cap. O supravieţuitoare a povestit pentru Observator momentele de groază care au urmat. În ajutorul victimelor au sărit mai întâi alţi proprietari de bărci, din zonă. Apoi au venit ambulanţele navale şi echipajele Gărzii de Coastă.
Specialiştii spun că astfel de accidente se pot repeta oricând, din cauza legislaţiei permisive
"Iniţial au fost găsite şase persoane în viaţă şi patru persoane inconştiente. Au mai fost găsite încă patru persoane, toate în viaţă", a declarat Daniel Năstase, ISU Tulcea. Cei patru turişti găsiţi inconştienţi n-au mai putut fi readuşi la viaţă. Printre ei erau o fetiţă de trei ani şi tatăl ei de 43 de ani. Erau români mutaţi în Spania, care veniseră în vacanţă, în ţară. În barcă se afla şi mama copilei, care a supravieţuit. În accident au mai murit înecaţi o femeie de 63 de ani din Huşi şi un bărbat de 62 de ani din Galaţi. Toţi turiştii din barcă purtau veste de salvare, mai puţin fetiţa. Cei zece supravieţuitori, printre care şi o fată de 12 şi una de 17 ani au ajuns aici, la unitatea de primiri urgenţe din Sulina. Au fost investigaţi medical şi au plecat acasă.
Printre supravieţuitori se numără şi conducătorul ambarcaţiunii. Sergentul făcea curse de agrement în timpul liber cu acordul unităţii militare. Primele informaţii din anchetă arată că acesta a făcut un lung şir de erori, înainte de tragedie. "Începând cu ora 13:15 Administraţia Fluvială a Dunării de Jos a declarat Bara Sulina impracticabilă. Era evident că valurile de doi metri care de altfel au fost pe tot litoralul românesc nu permiteau ieşirea în mare", a declarat Dan Ichim, directorul Căpităniei Zonale Tulcea. În ciuda interdicţiei, militarul a ieşit la muncă şi a găsit în port turiştii dornici să se îmbarce.
Specialiştii spun că astfel de accidente se pot repeta oricând, din cauza legislaţiei permisive. Bărcile de agrement, precum cea răsturnată seara trecută, nu au nevoie de autorizaţie pentru a plimba turişti şi nici pentru a face transport de persoane între Tulcea şi Sulina. Şi sunt zeci care cară zilnic turişti. Trebuie să fie doar înmatriculate, iar conducătorii să aibă permis. Navele destinate exclusiv transportului de persoane, în schimb, au reguli de siguranţă mult mai stricte. "Noi suntem reglementaţi în fiecare an, nu a existat un an în care instituţiile statului să nu vină să ne întrebe, să ne spună ce avem de făcut", a declarat Petru Sarcu, armator. Ancheta a fost preluată de Parchetul Miliatar, dat fiind statutul conducătorului ambarcaţiunii. Deocamdată, acesta a fost amendat cu 20.000 de lei de căpitănia Sulina şi i s-a suspendat permisul pentru 60 de zile.
Puteţi urmări ştirile Observator şi pe Google News şi WhatsApp! 📰