Video Cât costă să devii pilot în România. Salariul poate ajunge la 100.000 de euro pe an
În spatele zâmbetelor afişate de stewardese şi de piloţii care ne duc în vacanţă se ascund ore lungi de antrenamente pentru siguranţa noastră. Periodic, sunt testaţi pentru situaţii de criză în simulatoare care reproduc un zbor adevărat. Observator a filmat în exclusivitate cele mai dure teste din aviaţie, care învaţă piloţii şi însoţitorii de bord cum să reacţioneze în situaţii de viaţă şi de moarte.

Însoţitorii de zbor se antrenează din trei în trei ani în simulatoare de zbor pentru a salva vieţi în caz de dezastru. Deşi riscurile unui accident aviatic sunt foarte mici graţie tehnologiei avansate, angajaţii companiilor aeriene se pregătesc serios pentru astfel de evenimente.
"Urgenţă foarte serioasă nu am avut niciodată, numai incidente medicale mai mici cum ar fi leşinuri sau episoade de hipervenitlaţii", spune Renata Kozma, stewardeză.
Fie că vorbim despre un incendiu la bord sau o aterizare forţată, echipajul trebuie să evacueze pasagerii în 90 de secunde.
"Când baterie este în apă, luminează pentru 24 de ore. Dacă salvatorii vin noaptea, o să vă vadă", spune Nikoletta Zima, instructor de zbor.
- Donald Tusk, mesaj despre vizita "pro-rusului" George Simion în Polonia: "Rusia se distrează, totul este clar"
- A murit la 3 ani, de ziua ei, pentru că medicul "nu a ştiut cât de gravă e treaba". Raportul legiştilor
- Cea mai uşoară admitere din istorie în Poliţie, după ce 16.000 de agenţi s-au pensionat în 2 ani
- Momentul în care un șofer forțează semaforul şi declanşează un accident în lanţ, într-o intersecţie din...
- "S-a jucat, a cântat la mulţi ani, apoi a zis că o doare capul". O fetiță de 3 ani din Gorj a murit la spital de...
Piloţii sunt chemaţi la lecţii de supravieţuire mai des decât însoţitorii de zbor: la fiecare şase luni. În interiorul simulatoarelor de zbor, piloţii se antrenează pentru cele mai dificile situaţii. De la incendii la bord, până la aterizări forţate sau defecţiuni tehnice. Fiecare secundă contează, ca şi cum ar fi o urgenţă reală.
"Am dezvoltat scenariile pe baza monitorizării pe termen lung a problemelor pe care le-am avut în sistemul nostru. Pregătim în jur de 500 de piloți în fiecare an", spune Atilla Tovari, instructor piloţi.
Cursurile de pilot costă în România de la 8.000 de euro în sus.
În funcţie de experienţă, un pilot poată să câştige peste 100.000 de euro pe an la companiile aeriene de linie. Aviatorii români sunt apreciaţi, însă, indiferent dacă lucrează la marile nume din aviaţie sau la firme lowcost.
"Avem peste 1.000 de angajați români. Piloţii români sunt fantastici. Iubim piloţii români pentru că avem mulţi și vrem să avem mai mulţi", spune Andras Rado, reprezentant companie aeriană.
Aeroporturile din ţară au avut anul trecut un număr record de pasageri, peste 26.000.000, iar anul acesta estimările arată că se va înregistra încă un vârf.
Puteţi urmări ştirile Observator şi pe Google News şi WhatsApp! 📰