Antena Meniu Search
x

Video Gloria flotei comerciale române se vinde ieftin şi nimeni nu o vrea. La a treia licitaţie nu s-a prezentat nimeni

Gloria flotei comerciale române se vinde ieftin şi nimeni nu o vrea. Ultimele două nave se zbat pe linia de plutire şi nimeni nu vrea să le salveze de la soarta ce le aşteaptă: aceea de a ajunge un morman de fier vechi. La a treia licitaţie pentru ferryboatul Eforie, care zace la cheu de 14 ani, nu s-a prezentat nimeni.

Andreea Filip
de Andreea Filip

la 30.09.2023, 20:19

Vezi și

Amintiri şi rugină. Atât a mai rămas din cele două vapoare-surori construite în Șantierul Naval Constanța. În vremurile bune, ferry boat-urile cu câte trei punţi, prevăzute cu aproape 1.700 de metri liniari de cale ferată, transportau milioane de tone de mărfuri, în special cereale. Cu o dimensiune cât doua terenuri de fotbal, ferry boat-ul Eforie are o capacitate de peste 100 de vagoane. Chiar şi aşa ultimul voiaj a fost făcut în 2009, iar de atunci se află aici, în conservare, în portul Constanţa, înghiţit de rugină.

Anunțul de vânzare a ferryboat-ului Eforie a fost postat inclusiv în limba ucraineană

În perioada 1995-2009 nava Eforie a făcut aproape 200 de voiaje în Turcia și Georgia, dar, pentru că nu au mai fost bani de întreținere și reparații, a fost trasă la cheu pentru conservare. Dar, cum profitul a început să intre la apă, cele două vapoare au fost trase pe linie moartă. În prezent, costul reparațiilor e estimat la peste 70% din valoarea navelor. Chiar dacă navele nu se mai clinteau, CFR Marfă a cheltuit pentru serviciile de acostare și plata celor 8 membri de echipaj care efectuază serviciul de veghe peste 14 milioane de lei, bani pe care acum speră să îi recupereze din vânzarea ferryboat-ului Eforie. Licitaţia e deja la a treia strigare, dar nimeni nu vrea să salveze vaporul de la a ajunge o grămadă de fier vechi.

"Navele nu își mai scoteau banii din punct de vedere comercial, din 2011 și-au pierdut certificatele de clasă, iar pe fondul crizelor economice și a pierderii din cota de piață nu au mai fost potențiali clienți care să transporte și să folosească acest mod de transport pe ferryboat", a declarat Daniel Apostolache, director CFR Marfă. "Ele sunt acum scoase din uz, practic toate instalaţiile şi motorul principal şi absolut toate agregatele sunt ruginite, în afara oricăror standarde de funcţionare", a declarat Adrian Mihălcioiu, reprezentant ITF Romania.

În forfota din Port, plin de tirurile, barjele și vagoanele de tren încărcate cu zeci de mii de tone de cereale ucrainene, imaginea celor doi mastodonţi încremeniţi în timp e şi mai tristă. Anunțul de vânzare a ferry-boatului Eforie a fost postat inclusiv în limba ucraineană. "Licitația este deschisă, iar dacă partea ucraineană este interesată îi așteptăm să vină să le achiziționeze și să le repare dacă acest lucru ar fi posibil", a declarat Daniel Apostolache, director CFR Marfă. Drumul străbătut în trecut de vapoarele româneşti spre Batumi e acum făcut de o navă georgiană de tip ferryboat pentru transport de mărfuri și persoane.

Ți-a plăcut acest articol?

Like
Întrebarea zilei

Cum vă petreceţi Floriile?

Observator » Evenimente » Gloria flotei comerciale române se vinde ieftin şi nimeni nu o vrea. La a treia licitaţie nu s-a prezentat nimeni