Video Lăcomia unui samsar pentru a vinde o maşină cu 210.000 km. La cât a dat kilometrajul înapoi
Sfaturi pentru cei care plănuiesc să-şi cumpere o maşină. Pentru norocoşii care îşi permit una nouă, lucrurile sunt clare. Mai multe griji au cei care se îndreaptă spre un autoturism la mâna a doua. Şi poate cea mai mare din ele este legată de kilometraj. Sunt cifrele reale sau sunt măsluite? În lipsa unor reglementări clare, samsarii de maşini vând după propriile reguli. Datele arată cele mai multe masini cu odometrul modificat vin din Germania. Există chiar şi un top al mărcilor cu cele mai multe probleme.
"Aici avem un exemplu tipic de raport în care vedem ca masina la 70.000 a fost dusă undeva unde s-a înregistrat kilometrajul, apoi la 206.000 şi apoi, probabil după ce maşina a fost cumpărată, probabil de un samsar, a dat kilometri inapoi, la 40.000", spune un expert. Adică o diferenţă de peste 160.000 de kilometri între valoarea reală şi cea de la bord. În bani, echivalentul a cateva mii de euro. De cele mai multe ori kilometrajul este modificat în momentul în care masina urmează să fie vândută, pentru că un număr mai mic de kilometri parcurşi înseamnă automat o valoare mai mare a autoturismului. Asta face ca în România, una din zece masini de pe piaţa second hand să aibă odometrul modificat.
Legea din România interzice modificarea kilometrajului, însă nu există pedepse
14 din 20 de modele care au kilometrajul dat înapoi sunt din clasa premium, iar topul este ocupat de mărcile germane. În medie, odometrul este modificat cu 85.0000 de kilometri. "Faptul că o maşină are kilometri daţi înapoi nu îti pune sănătatea, viaţa în pericol într-un mod iminent. Îţi pune însă buzunarul în pericol. De exemplu dacă tu trebuie să schimbi cureaua de distribuţie la 210.000 de km şi tu crezi că masina ta are multi mai putini kilometri atunci cureaua aia se poate rupe şi asta o să îti cauzeze tie niste pagube", a declarat Dan Babu, expert auto.
La sfarsitul acestui an, Registrul Auto Roman va implementa RAR Autopass, un sistem conectat la baza de date din Europa, prin care românii vor putea verifica uşor istoricul autoturismelor cumpărate de peste hotare. "99% din cazuri, orice masina a fost reparata cu autorizatie de la poliţie. Undeva, cel mai probabil este inregistrată acea daună", a declarat Andy Popescu, expert auto. "Nimeni nu poate să fie sigur de faptul că s-a umblat sau nu la indicaţia odometrului. La fiecare inspectie tehnică periodică facem o comparaţie între valoarea actuală cu valoarea anterioară, valoarea citită si inregistrată la inspectia anterioară", a declarat Viorel Bucur, director tehnic RAR.
Lucru bine ştiut de samsari, însă asta nu ii împiedică sa măsluiască odometrul mașinilor. Legea din România interzice modificarea kilometrajului, însă nu există pedepse, în mod explicit, pentru această faptă. Pagubele ce provin din fraudarea odometrelor la nivel european au ajuns la aproape 9 miliarde euro pe an.
Puteţi urmări ştirile Observator şi pe Google News şi WhatsApp! 📰