Video România se pregăteşte de transportul secolului. Cum arată containerele în care va ajunge vaccinul anti-Covid
România se pregăteşte de transportul secolului. Vine vaccinul anti-COVID în mai puţin de două săptămâni. Observator vă arată în exclusivitate conteinerele în care vor fi transportate la incredibila temperatură de minus 70 de grade Celsius şi întreg circuitul - până la centrele de vaccinare. Tipic româneşte, problemele au început deja să apară. Multe din cele 900 de centre de vaccinare anunţate sunt un pericol pentru păstrarea în condiţii sigure a dozelor.
- Vaccinul anti-Covid trebuie depozitat și distribuit la o temperatură extremă
Camioane, avioane sau chiar nave cargo. Toate au intrat în febra pregătirilor pentru a duce cea mai preţioasă încărcătură: vaccinul anti-COVID. Primele doze sosesc la noi în mai puțin de două săptămâni. Războiul cu virusul se va ține însă... la rece. Mai exact, la -70 de grade Celsius.
Vaccinul anti-Covid va ajunge în România în containere. Trebuie făcute însă câteva modificări. În primul rând, el trebuie să fie învelit în polistiren cu o densitate foarte mare, în așa fel încât căldură să nu pătrundă în interior.
În al doilea rând, trebuie făcute modificare și la sistemul de răcire, pentru că în momentul de față aceste sisteme pot să ajungă doar la temperatura de -20 de grade, însă inginerii îl pot modifică în așa fel încât să se ajungă la -70 de grade Celsius.
De la pește, la vaccinul anti-Covid
Decebal Ștefănescu, director firmă: Te gândești că un container care transporta ton, ton congelat pentru faimoasele produse sushi, poate să facă acest lucru, dar tonul fiind foarte pretențios a fost nevoie de dezvoltarea unei soluții de până la -60 de grade.
Sunt soluții și pentru cei care nu pot ieși din case pentru a ajunge la centrele de vaccinare. La ei, vaccinul o să fie adus cu ambulanţe modificate. Înăuntru vor fi cutii cu zăpadă carbonică. Ele vor menține vaccinul la temperatura de -70 de grade Celsius. În plus, temperatura din autospecială o să fie între 2 și 8 grade Celsius. În partea din față vor fi doar șoferii. Medicii se vor află într-o a două ambulanță cu care echipa de vaccinare va merge la casă pacientului.
Decebal Ștefănescu, director firmă: Pentru transport regional avem soluții mult mai reduse ca dimensiune, van-uri sau pur și simplu containere frigorifice în care se transporta vaccinul pentru centrele de vaccinare.
Scenariul science fiction se termină, însă, la uşa centrelor de vaccinare.
Aşa arată situația în multe dintre cele 900 de centre cu care Guvernul s-a lăudat la începutul lunii. Peste noapte, multe trebuie să treacă de la organizarea de nunți - la imunizarea în masă. Marea problemă este că oficialii au încropit pe hârtie locuri pentru vaccinare, dar n-au reguli de funcționare. Un haos care i-a făcut deja pe mai marii de la București să reconfigureze strategia de vaccinare.
Valeriu Gheorghiță, coordonator campanie de vaccinare: Ţinând cont că vorbim de flacoane de vaccin multidoză, trebuie să luăm în calcul să reducem la minim irosirea dozelor. Pentru că altfel într-un centru mic în care nu ai continuitate acele doze nu au stabilitate pe o perioadă lungă de timp vrem să concentrăm activitatea în centre care au capacitate mare.
Cel mai probabil, la finalul săptămânii, Guvernul va stabili regulile de funcționare pentru centrele de vaccin şi va începe pregătirea şi dotarea lor.
Țările din Vestul Europei sunt, ca de obicei, cu un pas înainte. Au pregătit deja avioane care pot transporta până la un milion de doze într-un singur zbor. În România, o astfel de simulare, de la transport la vaccinarea propriu-zisă, ar putea avea loc înainte de Crăciun.
Puteţi urmări ştirile Observator şi pe Google News şi WhatsApp! 📰