Video

Şoferii, de neoprit la calea ferată. Reprezentanţii CFR dau vina pe subfinaţarea anuală a infrastructurii, experţii vor eliminarea completă a trecerilor la nivel

De Andre Rotaru.
Publicat: 18.07.2021, 20:19.
Actualizat: 18.07.2021, 20:22

Pentru unii şoferi, barierele de cale ferată nu sunt un obstacol de netrecut. Asta a dovedit ieri şi şoferul unei cisterne după ce a încercat să forţeze bariera. A reuşit să o îndoaie şi să dea zeci de minute traficul peste cap. Iar astfel de incidente sunt tot mai dese. Aşa se face că în fiecare an, zeci de români îşi pierd viaţa în accidente pe calea ferată.

Bucureşti, zona Pipera. Ora 9 dimineaţa. Şoferul unei cisterne forţează bariera de la trecerea la nivel cu calea ferată şi o rupe . Fără să se oprească măcar şi să vadă ce a făcut, îşi continuă drumul. Lasă în urma lui haos: confuzie, nervi şi trafic dat peste cap. Unul dintre şoferi încearcă să repare singur bariera. Fără succes.

"Sunt destul de dese astfel de incidente. Graba şoferilor precum şi subfinanţarea permanentă a structurii feroviare duce la diverse accidente feroviare", a declarat Rodrigo Maxim, preşedinte al Federaţiei Sindicatelor Transportatorilor Feroviari.

Iar asta se vede şi în statistici. România e printre țările din Europa cu cea mai mare mortalitate pe calea ferată. Doar în 2019, 62 de șoferi și pietoni au fost implicați în accidente după ce au forțat trecerile de cale ferată. 15 dintre ei și-au pierdut viața, iar 47 au fost răniți. Pe lângă graba şoferilor, la baza statisticilor sumbre stă şi infrastructura învechită. Dacă la mai bine de jumătate din treceri nu există bariere, acolo unde există.

Citește și:

La gara de Est, barierele sunt vechi de zeci de ani şi funcţionează în baza unui sistem de scripeţi. Asta înseamnă că cineva trebuie să stea în acea căsuţă de lângă linie şi să le acţioneze manual atunci când un tren trece prin zonă. În zonă nu există semnale luminoase sau acustice. Mai mult, bariera opreşte un singur sens de circulaţie, aşa că poate fi ocolită cu uşurinţă.

"Infrastructura feroviară este subfinanţată anual, să nu spunem permanent. Am rămas în urmă faţă de celelalte ţări din Uniunea Europeană cu infrastructura", a mai precizat Rodrigo Maxim. Totuşi, soluţia nu stă doar în modernizarea semnalizării, ci în eliminarea cu totul a trecerilor la nivel, cred experţii. "Oamenii, în cele din urmă, sunt supuşi greşelii. Indiferent cât de bine faci trecerea aia la nivel, indiferent cât de mari sunt amenzile... Poţi să ai tu toate măsurile. Atâta timp cât ai o trecere la nivel ai creat un factor de risc pentru că omul poate greşi", a declarat Ionuţ Ciurea, de la Asociaţia Pro Infrastructura.

Descarcă aplicaţia Observator News din Google Play sau App Store şi fii la curent cu ştirile momentului din România şi din lume.