Antena Meniu Search
x

Video Coșmar Residence: Ce s-a întâmplat cu celebrul bloc din Brașov care trebuia demolat. Dezvoltatorul italian l-a construit fără autorizație

La patru luni de la startul seriei Coşmar Residence, am revenit în câteva dintre cartierele pe care le-am vizitat, să vedem ce s-a schimbat. Pe ici, pe colo, s-a mai pietruit. Noroaiele au dispărut şi au lăsat în locul lor praful. Unii edili s-au apucat de reţelele de apă sau de canalizare. Însă oamenii trăiesc, în continuare, la ani lumină distanţă de civilizaţie.

Claudiu Loghin
de Claudiu Loghin

la 04.07.2022, 19:51

Vezi și

Reporter- Iosif Daru, locuitor Pantelimon: E mai bine acum aşa?

- Faţă de data trecută e mai bine aşa dar noi acum tindem spre mai bine. Spre normal!

De la ultima noastră vizită, oraşul Pantelimon s-a schimbat. Puţin. Primăria a tras canalizare, a făcut trotuare şi a pietruit o parte din drumul principal către cartierul nou.

Ce s-a schimbat la 4 luni de la începerea campaniei Coșmar Residence

Pe acelaşi subiect

Iosif Daru, locuitor Pantelimon: A săpat pentru pregătirea şoselei pentru asfaltare, au pus trotuare până unde aţi văzut şi a continuat acum încă vreo 300 de metri în colo tot cu pregătirea pentru asfaltare.

Nea Daru stă de 16 ani în Pantelimon. Anul trecut, nu putea să iasă din casă de noroi şi nu credea că lucrurile se vor schimba vreodată în cartier.

Iosif Daru, locuitor Pantelimon: De bine de rău, nu se mai strânge apa acolo. Îmi stropise gardul, ce era pe gard nu știu dacă ați vazut data trecută. L-am luat la perie și l-am spălat, acum iar începuse. Noroc că au pus asta și acum nu mai stropește.

Elena Tănase: Au băgat piatră, au pietruit. Fiica mea iese acum cu copilul pe stradă. Până la drumuri moderne, mai e cale lungă. Lucrările s-au oprit.

Andreea Milea, reporter Observator: Aşa se circulă şi astăzi pe artera principală din oraşul Pantelimon, pe care autoritatile au pietruit-o recent. Dacă inainte oamenii se temeau de ploaie pentru că se făcea foarte mult noroi, acum şi-o doresc, pentru că e foarte mult praf. Cand va fi asfaltată această arteră? E greu de spus, pentru că autoritatile locale nu au plătit nici lucrările executate până acum.

Pe celelalte străzi din Pantelimon nu s-a schimbat nimic.

Locuitor: De fiecare dată de Crăciun ei anunţă ce mari realizări au şi de fiecare dată spun că acest drum este în programul de asfaltare ca şi o realizare dar de 7 ani nu se întâmplă nimic.

Șoferiță: De peste 15 ani locuiesc aici în aceleaşi condiții. Este a doua mașină pe care am distrus-o. Sper la pensie să circul pe asfalt.

Localnicii din Bod, lângă Braşov, se feresc în continuare de praf cu pancarte lipite pe garduri. Imagini banner - "Ajutaţi-ne să respirăm un aer curat! Conduceţi încet pentru a nu ridica praful". Când plouă, drumurile dispar sub ape.

Claudiu Loghin, reporter Observator: În Bod aşa arată una din străzile cartierului rezidenţial. Balta aceasta, spre exemplu, este lată cât toată strada. Are o lungime de aproximativ 15 metri, iar adâncimea o cunosc doar cei care se încumetă să o traverseze cu autoturismul.

Localnic: Bălţi ca la pescuit, uite. Dacă dai. aia, cel puţin, e de vreo patru ani acolo, care cred că ajunge la genunchi. Dacă intră maşină mică acolo, la revedere!

Blocul ridicat fără autorizaţie de un dezvoltator italian la Sânpetru e încă în picioare, deşi primăria a cerut demolarea lui. Lucrările de racordare a cartierului la reţeaua de canalizare au început, dar şantierul e departe de final.

Localnic: Dezvoltatorul una spune şi alta face. Aici, iniţial, a fost un proiect de 50 de blocuri. Ni s-a promis grădiniţă, pe care nu o să o vedeţi vreodată, ni s-au promis spaţii de joacă, care iar nu o să le vedem. Canalizarea, toată canalizarea se scurge într-o fosă gigant care se goleşte de câteva ori pe zi.

În primăvară, dezvoltatorul promitea că nu se va opri până când nu va rezolva toate problemele clienţilor săi. Acum, nu mai răspunde la telefon.

Au dispărut noroaiele din Moşniţa. Drumurile au fost, cât de cât, pietruite. Dar.

Localnic: Apa e sub orice critică. Apa e. atâta fier şi mangan. E de 100 de ori mai mult decât este normal. Nici cu cele mai performante filtre nu poţi să faci apa asta băubilă sau folosibilă. Nici de spălat maşina nu e bună, nici de spălat maşina că rămâne tot, împietrit rămâne. Iluminatul stradal am înţeles că o să vină şi ăla. Nu ştiu când.

Localnică: Dezastru. Iniţial nouă ni s-a pietruit aici, la început, de dezvoltator, dar între timp s-a mai construit şi s-a stricat din nou. Canalizare nu avem, avem fosă. Aşteptăm Primăria să facă drumurile, să facă canalizare, infrastructura e cea mai importantă, magazine, şcoli, parcuri.

Localnic: Dezvoltatorul, după ce a vândut, nu a mai ştiut de noi. El şi-o văzut de treaba lui. O luat banii şi salut. Promisiuni au fost că face drum, că aduce gaz, apă, curent, tot. Nimic. Pauză. 

Florin Bucur, primar Moşniţa Nouă: Avem un total de vreo 150 de kilometri pe care trebuie să-i pietruim în anul acesta. Ca şi valoare, undeva la peste 7 milioane de lei. Avem un proiect major pe extindere reţea de apă, de 60 şi ceva de kilometri, prin fonduri guvernamentale. Apa o să fie undeva până la sfârşitul anului, începutul anului viitor, finalizată.

Primăria spune că, de la finalul lui 2018, nu a mai eliberat autorizaţii de construire dacă dezvoltatorii nu s-au angajat să aducă utilităţi şi să asfalteze. Din cei 300 de kilometri de drumuri din comună, asfalt e doar pe 50.

Tot o oră fac până la serviciu ieşenii care s-au mutat în Lunca Cetăţuii.

Șofer-reporter: E aglomerat, dar cred că toate intrările în oraş au aceeaşi problemă.

- Ar trebui lăţit drumul?

- Da, obligat!

La fel de prost se circulă şi dinspre Miroslava spre oraş.

Femeie: Da, e foarte aglomerat. da.

- Reporter: S-au mutat mulţi aici.

- Da, da.

Altă femeie: - Eu cred că grădiniţe ar fi nevoie, o creşă ar mai trebui, că-i tineret foarte mult în comuna Miroslava.

Anul viitor ar putea fi mai multe autobuze din Iaşi către comunele-dormitor.

Mihai Chirica, primar Iaşi: Primul pas pe care vrem să-l facem de la 1 ianuarie este extinderea reţelei de transport public. Au nevoie oamenii de mobilitate, au nevoie de nişte tarife accesibile / şi încercăm să facem acest lucru prin achiziţia de / autobuze de mici dimensiuni, care să poată deservi şi zonele rurale.

Șofer-reporter: Da, da, da! E aglomerat şi ar trebui să fie două autobuze.

- Dar credeţi că ar renunţa oamenii la maşină?

- O parte da. Nu şi eu.

Clara Mihociu, reporter Observator: Dacă pentru transportul public din zona metropolitană există măcar promisiuni de soluţionare a problemei, când vine vorba despre traficul rutier nu mai vorbim despre nicio soluţie sau promisiune. În continuare, drumul care leagă Lunca Cetăţuii şi o parte din Miroslava de oraş este extrem de aglomerat, iar autorităţile n-au venit nici măcar cu propunere de soluţie pentru lăţirea acestuia.

Coşmar Residence va reveni din toamnă. Şi va continua până când vom schimba modul haotic în care se construieşte. Va continua până când autorităţile le vor asigura oamenilor condiţii decente de trai. Până când la cheie va însemna, într-un final, la cheie şi în România.

Ți-a plăcut acest articol?

Like
Întrebarea zilei

Aţi alocat un buget mai mare pentru Paşte în acest an faţă de 2023?

Observator » Exclusiv Observator » Coșmar Residence: Ce s-a întâmplat cu celebrul bloc din Brașov care trebuia demolat. Dezvoltatorul italian l-a construit fără autorizație