Video Viitorul social media. Ce afaceri poți începe online cu bani puțini și platforma care poate înlocui Google
Invitat la Podcastul Observator cu Dan Pavel, Mih Lovin, specialist în social media, TikTok și coordonator de influenceri, a vorbit despre social media, importanța TikTok-ului și cum vor evolua marile platforme sociale.
Social media ne înconjoră și se află constant în viața fiecăruia dintre noi. Important este să învățăm să o folosim în favoarea noastră, într-un mod cât mai inteligent. Cheia succesului este să înveți să te folosești de social media și să nu ajungă social media să se folosească de tine. Să fii în trend necesită foarte mult timp și implicare și drumul până la succes este lung, spune expertul în social media Mih Lovin.
Mih Lovin, specialist în social media: Trebuie să-ți consumi o groază de timp la început. Dacă reușești să intri în flow și să înțelegi cum funcționează lucrurile, aș putea să spun că poți să fii chiar al naibii de eficient, fiind prezent pe peste tot. Dar, ca orice în viață, e mai greu la început și beneficiile se multiplică în timp. Adică, există un moment de maximă eficiență în social media, doar durează până ajungi acolo.
Dan Pavel: În ce moment al vieții sunt platformele de social media? Și-au atins apogeul, mai e loc de creștere?
Mih Lovin, specialist în social media: Atâta timp cât noi o să le zicem, în continuare, „social media”, în loc să le zicem simplu „media”, înseamnă că încă mai e loc. Pentru că în esență, nu este un social media, este însăși media.
- "MISIUNEA ZERO". Ţara din UE care nu a înregistrat niciun accident mortal în rândul tinerilor, timp de un an
- Cum ar putea arăta Metaverse, "următorul internet", peste câţiva ani. "Te-ai teleportat într-o altă lume"
- Mark Zuckerberg ia noi măsuri dure după concedierile de la Meta. Miliardarul renunță la anumite proiecte
Și-a pierdut Facebook-ul din notorietate?
Mih Lovin spune că Facebook-ul și-a pierdut din popularitate, asta pentru că au apărut alte platforme, mult mai dezvoltate, precum TikTok-ul. Acesta fiind și unul din motivele pentru care compania a ales să-și schimbe numele în Meta, deoarece, spune Mih Lovin, "e nevoie întotdeauna de un refresh".
Mih Lovin, specialist în social media: Am senzația asta de mult. Oarecum, nu m-a surprins nici schimbarea numelui al grupului lor, pentru că e nevoie întotdeauna de un refresh. Îți trebuie o reinventare. Când ești primul, la un moment dat, tu nu poți să devii ceva ce trendurile cer și nu te mai poți transforma atât de mult. Facebook nu se mai poate transforma într-un TikTok. Prin urmare, a rămas în zona aia, deci s-a cam dus din punctul ăsta de vedere, dar, în continuare, pe ads și pe targetare pe un anumit public, este foarte bun.
Mih Lovin spune că platformele de social media nu sunt concepute pentru a fi platforme în care oamenii vorbesc, ele sunt, de fapt, "un tool de marketing". Ele adună oamenii și îi targetează în funcție de preferințele și tipul de content pe care le urmăresc.
Mih Lovin, specialist în social media: Noi facem aici o mică greșeală. Și greșeala aici este de a vedea platformele de social media ca un loc unde oamenii vorbesc. Nu, ele sunt în esență un tool de marketing. Un tool de a auna oamenii care ulterior pot fi targetați. Este un marketplace în care userii care nu plătesc pentru a folosi acea platformă... ei sunt de fapt plătitori altfel. Atâta timp cât încă vedem platformele de social media ca un loc în care oamenii vorbesc și nu înțelegem the bigger picture, că este un ecosistem în care trebuie să se întăâlnească userul, engagementul, comentariile între oameni și ulterior niștre branduri care vor să comunice niște mesaje.
Cum poți să te promovezi pe social media
Mih Lovin, specialist în social media: În primul rând, aș zice că trăim într-un creator economy din ce în ce mai mult și asta va însemna că nu-ți mai permiți vreodată de acum încolo să fii doar un antreprenor care nu are și prezență în social media. Și nu mă refer la prezență ca brand. Ești un antreprenor, trebuie să fi automat și content creator. În momentul de față oricum ai nevoie și de o comunicare a brandului tău, dar în același timp și de o imagine personală. Combinația dintre cele două amplifică rata succesului. Trebuie doar să fii prezent în locurile în care posibil audiența ta principală petrece cel mai mult timp.
Cum ajungi să ai succes în mediul online?
Pentru a avea succes pe TikTok este important să existe consistența și repetitivitatea, ceea ce înseamnă că nu contează cât de des postează o persoană pe zi, ci cât de constantă este, în fiecare zi, pe social media. Mereu trebuie să găsești soluții inteligente și eficiente,care să te ajute să-ți crești vizibilitatea și notorietatea.
Mih Lovin, specialist în social media: Soluția aici este un scan and search, ca să zic așa, până când te prinzi care este algoritmul care funcționează cel mai bine pentru tine. Nu există cu adevărat o regulă. Singura regulă este consistența, mai degrabă viteza și repetitivitatea în fiecare zi. Trebuie să fii constant, să știi că în fiecare zi ai prezență în social media. Contează mai puțin de câte ori în fiecare zi ai prezență. Ca minte de marketer sau ca minte de om care lucrează în zona de influencereală, întotdeauna trebuie să găsești soluțiile cele mai inteligente și când o platformă lansează un serviciu nou, să fii sigur că serviciul ăla o să fie boost-uit, o să fie ajutat suplimentar. Dacă Instragram a lansat Reels din dorința de a urmări TikTok-ul, să fii sigur că să postezi Reels e mai benefic decât să postezi poză normală. Eu aș zice acum că secretul Instagramului este să postezi doar Reels și am văzut pe dovezi clare.
Una din problemele TikTok-ului este că nu este o platformă atât de filtrată și permite oricărei persoane să-și distribuie și extindă propriul content, chiar dacă acesta este sau nu folositor pentru ceilalți utilizatori ai platformei. Pe de altă parte, este o paltformă foarte bună pentru ca brand-urile să-și facă cunoscute produsele prin intermediul unor ambasadori.
Mih Lovin, specialist în social media: O să fie din ce în ce mai mulți oameni care o să aibă, dacă nu mentalitatea de influencer sau să fie văzuți ca influener, o să se creadă. Dacă te duci în Asia, o să vezi că toată lumea are atitudine de influencer, toată lumea postează în felul ăsta. Acest creator economy va valida atât de mulți oameni fără să denatureze esența de a fi influencer. O să apară conceptul de live, care o să schimbe și mai mult interfața asta de social media. Brandurile o să mărească din ce în ce mai mult bugetul de social media. Brandurile comunică prin ele însele, ci prin intermediul unor ambasadori. Stăm bine la rezultate, stăm prost la încasări. Dacă de uiți la piața din UK, care e foarte bine pe Europa, poate e chiar mai bine decât pe America, prețurile sunt mari, pentru rezultate nu la fel de mari. România, dacă cumva ești un brand internațional și raportezi lucruri pe buget într-un excel, stă bine. Costă mai puțin și dă rezultate multe. Adică obții mult cu bani puțini.
Din ce se fac bani pe TikTok
Mih Lovin, specialist în social media: Sunt două metode mari de a face bani pe social media. Prima este să ai o imagine curată, să ai o audiență care vorbește, răspunde, comentează. Plasare de produs clar, pe brand ambasator, de la beauty, la tehnologie, la tot ce vrei tu. Există și varianta doi, care înseamnă monetizare direct de la platformă, care este ceva cu care nu e piața românească atât de obișnuită, decât prin intermediul YouTube-ului. Îți dă bani ca YouTube-ul să integreze niște reclame în clipul tău, tu nu știi ce integrează.
Live-urile de pe TikTok vor fi, spune Min Lovin, un "game changer" pentru întreaga rețea de platforme sociale, deoarece nu platforma va finanța o monetizare de brand, ci omul de acasă va plăti, fapt care "nu s-a întâmplat în social media niciodată".
Mih Lovin, specialist în social media: TikTok-ul a venit cu conceptul ăsta nou, care pentru mine e game changer și de asta pariez pe live, conceptul că nu-ți mai dă platforma bani pentru o monetizare de brand, ci chiar omul de acasă îți dă bani, ceea ce nu s-a întâmplat în social media niciodată. Viitorul internetului va costa, de asta zic eu că e un viitor uriaș. TikTok live-ul a reușit să ia tot ce e mai bun din social media, gameing, din OnlyFans, din videochat, din tot ce înseamnă engagement. O să se împartă lumea în două categorii: cei care reușesc să impresioneze în social media și cei care vor să primească atenție de la cei care impresionează și nu mai știu cum să o facă, că like-ul și commentul nu mai e suficient și o să fie o donație. E horror dacă te uiți sociologic, că orice acțiune din social media reflectă niște probleme temperamentale pe care fiecare om le are.
Vorbind despre punerea unor baze pentru o afacere, Mih Lovin a vorbit despre ce este necesar să faci pentru ca firma pe care ți-ai propus să inaugurezi, să fie promovată cum trebuie.
Dan Pavel: Ai o firmă, mai este necsar să-ți faci un site?
Mih Lovin, specialist în social media: Da, este. Pentru că nu toate platformele integrează perfect cataloage plasate la ei. Ecommerce-ul în momentul de față este gândit ca tu să găsești foarte rapid ceea ce cauți. Viitorul în ecommerce este să găsești ceva ce nici nu știi că cauți. Social media va face chestia asta. Ăsta va fi viitorul, viitorul în care site-ul cel mai bun s-ar putea să fie doar locul plasat pe fiecare platformă, să cumperi direct din aplicație. Concurența cea mai mare a Amazonului sau a eMAGului, nu este un alt competitor care face același lucru, ci este o platforma care integrează Shopify. Ar trebui să ai site, ca de fapt să fi indexat tot mai sus în platforme.
Dan Pavel: Ce ai vrea să vezi pe conturile de social media ale unui jurnalist?
Mih Lovin, specialist în social media: Depinde de tipologia jurnalistului. Dacă este jurnalist de știri, parcă ar putea să facă o citire încă o dată a știrilor. Eu cred în conceptul ăsta că, la un moment dat, oamenii se vor uita la știri exclusiv online, ca pe social media. Nu mi se pare un pariu greșit, mi se pare chiar un pariu cumva câștigător later on. Dacă e un jurnalist de sport și e pasionat de Formula 1, mi-ar plăcea să văd detalii din culise, adică să fie acolo. Dacă este un jurnalist de meteo, să facă o interpretare diferită decât face la TV și să comunice cu publicul lui din social media.
Dan Pavel: Dar pe conturile unui profesor?
Mih Lovin, specialist în social media: Educație, educație alternativă. Eu urmăresc profesori. Urmăresc profesori care explică mai bine cum funcționează mecanismele care te ajută să ajungi la un răspuns al unei probleme de matematică. Metode alternative de aducație, astea o să prindă întotdeauna.
Specialistul în social media spune că cel mai important în social meida este să știi ce să cauți, "dar și să cauți fără să știi", să știi cum să-și filtrezi corect contentul și să alegi unul de calitate.
Mih Lovin, specialist în social media: Secretul în social media este să știi oarecum ce cauți, dar și să cauți fără să știi. Sunt atâția oameni care nu dau like, nu salvează, nu fac foldere pe savinguri, adică petrec timp pe social media doar pentru entertainment. Pentru mine, timpul ăla este investiție în research.
Ce afaceri poți deschide cu sume mici de bani?
Mih Lovin, specialist în social media: Trendurile acum, cele mai bune pe bussines cu investiție mică, sunt următoarele: să faci ceva ce se numește dropshipping, adică să faci marketing ecommerce și marketing fără să ai produsul ăla, să devii creator de conținut mi se pare în continuare cea mai bună rută posibilă, dar să nu urmărești banii, să urmărești să te exprimi.
Ca influencer, este bine să accepți că ai nevoie de ajutor petru a intra într-un anumit domeniu și pentru a te putea perfecționa și dezvolta în el.
Mih Lovin, specialist în social media: Ca influencer ai nevoie de o agenție, ai nevoie de cineva care să-ți arate lucruri, în anumite medii nu te poți duce singur. Ai nevoie de cineva care să te invite sau să te bage. E o lecție grea de viață pe care unii oameni n-o înțeleg. Și cei mai mari creatori din ficare platformă au fost ajutați de platformă. Doar oamenii care n-au încredere în ei sunt oamenii care nu cer ajutorul.
Ce se va întâmpla în 2023 cu platformele media?
Mih Lovin, specialist în social media: Următorul lucru care cred că va fi o teză de discuție sunt: live-urile de pe TikTok, care o să fie game changer pentru monetizare și pentru ecosistem, al doilea o să fie narativa cum că search-ul următor din social media n-o să mai fie Google, oamenii n-o să mai caute pe Google, o să caute pe TikTok ca să vadă imaginile reale ale unor oameni, nu niște SEO și niște ads-uri plătite pe Google. Când oamenii vor înțelege că următorul Google e TikTok-ul.
Puteţi urmări ştirile Observator şi pe Google News şi WhatsApp! 📰