Antena Meniu Search
x

Video "MISIUNEA ZERO". Ţara din UE care nu a înregistrat niciun accident mortal în rândul tinerilor, timp de un an

PODCASTURILE OBSERVATOR. Invitat la Podcastul Observator cu Dan Pavel, Silviu Toma, expert în conducere defensivă și trainer certificat internațional, a vorbit despre tehnologia și siguranța în domeniul auto, cum putem fi cât mai în siguranță la volan, dar și care sunt dotările pe care o mașină trebuie să le aibă pentru a ne asigura gradul maxim de siguranță.

de Dan Pavel

la 18.11.2022, 17:57

Vezi și

Mașinile au devenit un lucru indispensabil pentru om, iar astăzi, cele mai multe sunt dotate cu sute de cai putere, dar și tehnologii din ce în ce mai avansate. Tocmai de aceea, este important să știm cum și în ce fel de situații trebuie folosite aceste tehnologii, dar și cum să ne comportăm când dăm de situații neprevăzute în trafic. Silviu Toma spune că, în general, oamenii care apelează la cursurile de conducere defensivă sunt cei care au realizat pericolul la care se expun în fiecare zi în trafic, în urma unor accidente sau a unor situații care i-au pus în dificultate. Cealaltă majoritate este formată din șoferii care pretind că experiența timpului îi poate feri de accidente și nu consideră că astfel de cursuri ar fi benefice.

În materie de siguranţă în trafic, Silviu Toma a dat exemplul Suediei, care a redus la zero mortalitatea în rândul tinerilor până în 24 de ani, cu o politică bazată pe 3 piloni: educaţie, implicarea statului şi infrastrutura.

Silviu Toma: Oamenii care vin la cursuri sunt oameni, în general, care vin din companii și care sunt cumva obligați să vină, ca o sarcină de serviciu, sau persoane fizice care-și doresc să-și îmbunătățească abilitățile de condus și în felul acesta să contribuie la un trafic mai sigur. În general, cei care vin la aceste cursuri sunt oameni care și-au dat seama în urma unor accidente, sau în urma unor situații în care n-au știut ce să facă, doar că procentul ăsta e undeva la până în 5%. Ceilalți șoferi sunt oameni care zic “mie nu mi se mai poate întâmpla nimic” și, din păcate, categoria asta primează și atunci, categoria asta de șoferi nu prea vine la cursuri, în general.

Expertul spune că, de ceva timp, din ce în ce mai mulți tineri au început să frecventeze astfel de cursuri, tocmai pentru că își doresc să-și îmbunătățească stilul de condus. Deși sunt reticenți la început, acești își doresc să experimenteze și să afle cât mai multe despre condusul defensiv. 

Pe acelaşi subiect

Silviu Toma: Suntem destul de prezenți în social media și facem tot felul de filmulețe educative prin care le explicăm oamenilor cum să stea corect la volan, cum să circule mâinile pe volan și tot felul de astfel de tips and tricks legat de partea de condus defensiv și cumva cred că am început să atragem și partea asta de tineret. Înainte nu vedeau, nu știu de ce și care e motivul. Părinții nu trimiteau copiii chiar dacă le cumpărau o mașină foarte-foarte puternică și, din păcate, se întâmplau tot felul de accidente în care oamenii mureau sau rămâneau cu dizabilități.  Acum, de ceva timp, pentru că și filmulețele pe care le facem sunt foarte atractive, vin la circuit, își doresc să vadă ce se întâmplă acolo. Sunt reticenți la început, dar, din fericire, continuă.

De ce ideea de condus defensiv într-o eră în care apar mașini din ce în ce mai puternice?

România este țara în care rata de decese provocate de accidentele rutiere este foarte mare, spre deosebire de alte țări, care dispun de o infrastructură mult mai avansată și de tehnologia care le oferă mult mai multă siguranță în trafic. Cursurile de conducere defensivă sunt benefice tocmai pentru ca șoferii să învețe să reacționeze și să procedeze corect în situațiile neprevăzute care apar în traficul din România. 

Silviu Toma: În România, în momentul de față, mor cinci oameni în fiecare zi din cauza accidentelor rutiere. Treaba asta se întâmplă peste tot în lume, doar că raportat la numărul de locuitori, procentul e diferit. Noi, cumva, trebuie să facem ceva în sensul ăsta, pentru că la nivel European s-a promovat foarte tare o campanie care se numește Mission Zero - Misiunea Zero, prin intermediul căreia se reduce numărul de accidente rutiere la zero. E clar că e ceva foarte idealist și n-o să se poată întâmpla treaba asta. Dar, în Suedia, anul trecut, între 0 și 24 de ani nu a murit nimeni. În România, procentul ăsta de 18-24 e un procent foarte mare. Și atunci, se cere să se facă aceste cursuri de condus defensiv pentru că în școala de șoferi nu prea înveți să conduci.

Un aspect foarte important pe care Silviu Toma l-a evidențiat în cadrul podcastului a fost școala de șoferi. Acesta este de părăre că cele 30 de ore de condus nu sunt suficiente pentru ca un viitor șofer să învețe tot ce trebuie să știe despre trafic și pericolele din acesta. Majoritatea instructorilor își doresc ca elevii să promoveze cât mai repede examenul de șofat și uită să se axeze pe detaliile importante care în trafic pot fi fatale. 

Silviu Toma: Nu-i nepărat că instructorii nu sunt pregătiți, dar și programa e cumva foarte veche. În 30 de ore de condus n-ai cum să devi expert. Ăsta e un domeniu în care noi vrem să fim ca un sportiv de performanță, pentru că aici te joci cu viața unor oameni. Și atunci, în aceste 30 de ore tu nu ai cum să înveți să conduci. Mai mult decât atât, instructorii au interes ca tu să poți să iei permisul de conducere, pentru că așa se măsoară rata de succes în școala de șoferi. Și cât mai repede. Aceste cursuri de conducere defensivă au menirea de a te învăța pur și simplu să conduci. Noi luăm oamenii, îi ducem într-un cadru sigur și izolat, pe un circuit unde avem tot felul de facilități. Piste pe care le udăm, simulăm tot felul de situații reale din trafic cum ar fi frânări de urgență.

De ce sunt românii atât de agresivi în trafic?

Față de alte țări, României îi lipsesc foarte multe aspecte importante în ceea ce privește atât șoferii, cât și șofatul. Un prim aspect sesizat este infrastructura. Un exemplu pe care Silviu Toma a ținut să-l menționeze este Suedia, care este dotată cu o infrasctructură foarte dezvoltată, mai ales din punct de vedere tehnologic. Infrastructura este "inteligentă și prietenoasă", iar traficul este dotat cu aparatură performantă, precum semafoarere inteligente, care să facă viața șoferilor mai sigură și mai ușoară. Educația în trafic este un alt factor important, care, din păcate, în România lipsește cu desăvârșire. 

Silviu Toma: În Suedia există trei piloni importanți care construiesc un trafic sigur. Educație, care începe din grădiniță. Mai mult decât atât, pe ei îi susține foarte tare și statul, autoritățile de acolo se implică foarte tare și îi ajută foarte mult și infrastructura. Infrastructura care este inteligentă și deseori prietenoasă. Oamenii de acolo se gândesc foarte tare la cetățeni și la siguranța lor. Sunt semafoare care sunt sincronizate, inteligente, care văd dacă e trafic în zona respectivă.

Ce nu ar trebui să lipsească de pe o mașină?

Silviu Toma: Sistemul ABS care înseamnă Anti-lock braking system, adică e un sistem care indifferent de cât de tare apeși tu pedala de frână, roțile nu se vor bloca, astfel încât într-o situație de urgență când vezi că nu te oprești și te apropii de un pieton cu viteză foarte mare, poți să faci o manevră de evitare stânda-dreapta, să-l eviți. Sistemul DSC este sistemul de siguranță al mașinii, sunt niște senzori care monitorizează constant forțele care acționează asupra mașinii. În felul ăsta, mașina, într-o situație periculoasă, măsurând acest efort poate să dea niște comenzi către roți, către partea de software a motorului, poate să-ți taie puterea motorului instant atunci când situația o cere. Sau, acest sistem poate să frâneze una dintre roți când mașina derapează, ca să corecteze acest comportament. În 2022, aceste două sisteme sunt sigur pe orice mașină. Mai mult decât atât, există tot felul de alte sisteme, dar care sunt opționale, cum ar fi avertizorul acela luminos din oglinzi, pentru unghiul mort. Oamenii, în general, nu prea se asigură în oglinzi. Sistemul ăsta te ajută foarte tare atunci când ai nevoie să te duci de pe banda unu pe banda doi, cu coada ochiului să vezi dacă în unghiul mort ai o mașină. Ăsta e unul dintre sistemele pe care eu l-aș pune în mod obligatoriu pe mașină. Mai sunt sisteme extrem de inteligente și de performante carwe pot frâna singure atunci când tu nu ești atent. Sau care în momentul în care vrei să treci de pe banda unu pe banda doi, nu semnalizezi, simiți un feedback ușor că volanul se duce înapoi către banda ta ca să nu provoci un accident. Sau tot felul de sisteme care te ajută atunci când vrei să parchezi. Cel mai grav factor de distragere a atenției și factorul care provoacă accidente este folosirea telefonului mobil la volan.

Deși Silviu toma spune că, la nivel tehnologic, "suntem în punctul în care putem face mașini care nici măcar să nu aibă volan și care vor putea să meargă singure", infrasctructura este cea care nu ne permite să dezvoltăm aceste idei. Deși în alte țări există proiecte care implică tehnologii și idei extraordinare prin care viața șoferilor ar putea fi și mai ușoară dar și mai sigură, în România, spune Silviu Toma, "în următorii cel puțin 50 de ani nu se va întâmpla treaba asta".

Silviu Toma: Ca și nivel de tehnologie suntem în punctul în care putem face mașini care nici măcar să nu aibă volan și care vor putea să meargă singure. E foarte greu cu infrastrucura. O să înceapă treaba asta la un moment dat, în zone foarte controlate. De exemplu, pe autostrăzi, în țările civilizate, vor să facă o bandă dedicată mașinilor autonome. Sau orașe care se construiesc de la zero cu o infrastructură inteligentă din toate punctele de vedere, inclusiv sistemul de curierat să se facă prin drone. În România, eu cred că în următorii cel puțin 50 de ani nu se va întâmpla treaba asta.

Importanța scaunului copilului

Dan Pavel: Care sunt cele mai frecvente greșeli pe care le fac oamenii când vine vorba de scaunul copilului din mașină?

Silviu Toma: Atunci când alegem scaunul de copil este fix ca în momentul în care alegem să cumpărăm anvelope. Aș putea să spun că în zona asta “nu există gust de șampanie cu bani de bere”. În momentul în care vrei ceva de calitate, trebuie să cumperi ceva care costă. Când vorbim de scaune de copil, există câțiva mari producători care dincolo de faptul că construiesc o bucată de plastic care arată ca un scaun, fac și niște teste. Scaunul respectiv suportă niște torsiuni. Mai mult decât atât, sunt mulți care cumpără scaune second-hand. Un scaun second hand care a fost 10 ani de zile în două mașini care poate au mai trecut și printr-un accident, nu mai au aceeași structură ca la început, când scaunul a fost fabricat.  Un scaun bun de copil, trebuie să coste cel puțin 2000 de lei. E un preț mare, dar având în vedere că ține foarte mult de siguranța copilului tău...

Dan Pavel: Care ar fi cea mai potrivită mașină atunci când ne gândim să o folosim pe post de navetă, o mașină de oraș?

Silviu Toma este de părere că nu există mașina de oraș "perfectă" din punct de vedere al economiei sau al poluării. De asemenea, el consideră că niic mașinile electrice nu rezolvă neapărat situația pentru și aceste ajung să polueze, indirect, aerul. Acesta este de părere că important este ca șoferii să-și ia o mașină pe placul lor, cu care să știe să "lucreze". Trainer-ul spune că o mașină puternică pe mâinile unui șofer priceput ar putea chiar să scoată șoferii din foarte multe situații, tocmai pentru că un autovehicul cu astfel de dotări, folosite într-un mod corect și responsabil, are puterea de a preveni și evita foarte multe situații periculoase din trafic. 

Silviu Toma: Eu nu cred în conceptul ăsta de mașină e oraș. Eu consider că, mai ales în era în care trăim, trebuie să-ți iei o mașină care-ți place și o mașină care trebuie să fie sigură indiferent de situație. Sunt mulți care zic “îmi iau o mașină electrică pentru oraș și am o mașină pe combustibil convențional pentru drumurile lungi”. Din start, vorbim în primul rând de poluare în plus. Sunt posesori de mașini care nu înțeleg că o mașină electrică are emisii cât mai mici pe durata utilizării, dar mașina poluează indirect și atunci când este fabricată. Și atunci, dacă noi vom avea două mașini, vom polua de două ori mai mult. O mașină puternică în mâinile cui trebuie este și o mașină mai sigură. Pentru că accelerând mai rapid poți să faci o depășire mai repede, având sistemul de frânare mai performat poți să oprești mai în siguranță. Dacă facem mixul ăsta în care un șofer e un șofer bun, e un șofer responsabil pe stradă, dar are și o mașină care-l ajută, eu cred că-i mixul ideal.

Care e cel mai potrivit model de motor hibrid pentru România

Silviu Toma: Avem varianta mild hybrid, care e ca o mașină convențională care are un mic motor electric care ajută motorul termic, mai ales atunci când ai nevoie să depășești. Avem varianta full hybrid, motorul și bateria e puțin mai mare și avem varianța plug-in hybrid, care e practic ca o mașină electrică, dar este în principal un motor mare termic, plus un motor mai mic electric. Din păcate, infrastructura din România nu ne permite  să avem o mașină full electrică cu care să facem drumuri mai lungi de 200-250 de kilometri, fără să oprești și să încarci. Cred că varianta ideală în momentul de față este ori un mild hybrid, ori un plug-in hybrid, pe care nu ești obligat să o încarci de fiecare dată. Mi se pare cea mai corectă tranziție între ce se întâmplă acum și viitor, viitorul este al mașinilor electrice și al mașinilor pe hidrogen. Există deja o piață de mașini second hand. Din câte știu, producătorii spun că în primii cinci ani n-ar trebui să piardă mai mult din 20% din autonomie și dacă pierde mai mult de 20% din autonomie, bateriile se pot schimba pe costul producătorului.

Este sfârșitul mașinilor cu combustibil diesel?

Silviu Toma: Sigur nu. Cel puțin 15 ani de acum încolo motorul diesel o să fie la putere, mai ales la șoferii care fac mulți kilometri. În momentul de față, tehnologia a avansat foarte tare și la motoarele diesel și producătorii mari, de renume, construiesc motoare care în momentul de față respectă inclusiv normele Euro 7, care se vor publica în curând, au o ardere foarte curată. Dacă mă gândesc la motorul convențional, nu trebuie să folosesc neapărat o mașină cu motor diesel, pot să folosesc o mașină care e pe benzină sau o mașină care e pe GPL. Arderi foarte curate și care poluează foarte puțin. Cred că cel puțin 15 de ani de acum încolo, mai ales că producătorii mari investesc în continuare în tehnologia motoarelor termine. Eu cred că nu vor dispărea.

Criza microcipurilor. În cât timp se va rezolva în Europa această problemă?

Silviu Toma: Din ce informații am eu, criza semiconductorilor și a microcipurilor o să dureze cel puțin 2023. Ei spun că undeva la jumătatea anului 2023 se va termina, dar având în vedere tot ce se întâmplă în lume la momentul de față, eu nu cred.

Ce ar trebui să se schimbe în București ca traficul să nu mai fie atât de aglomerat

Silviu Toma: În primul rând, infrastructura. Infrastructura e la pământ, nu avem nici măcar sisteme de monitorizare, pentru că dacă șoferii indisciplinați îi obligă pe ceilalți să întârzie 20 de minute atunci când au o treabă, treaba asta nu se poate corecta decât prin intervenția autorităților sau prin intermediul unor camere. Și atunci, cu siguranță nimeni nu o să se mai bage în față, nimeni nu o să mai depășească pe linia de tramvai, nimeni nu o să mai treacă pe roșu, nimeni nu o să mai blicheze intersecții. Peste tot în lume există sisteme de monitorizare inteligente. În momentul în care începi să primești niște amenzi acasă, dacă ți se va suspenda și permisul de conducere la un anumit număr de amenzi, cu siguranță că traficul va mai sigur și mai lejer.

Dan Pavel: Ce comportamente greșite observi la șoferii care vin să urmeze cursurile?

Silviu Toma: Prima dată e vorba de atitudine. În momentul în care un astfel de șofer vine le un curs e foarte reticent și suspicios și își pune întrebarea asta “ce să mai învăț eu după 30 de ani de condus?”. Își dau seama că ce învață acolo n-are nicio legătură cu ce-și închipuiau ei. Sunt foarte mulți agresivi, sunt foarte mulți care spun „eu merg foarte tare, dar eu știu”. 

Ți-a plăcut acest articol?

Like
Întrebarea zilei

V-a trezit suspiciuni culoarea puilor din magazine?

Observator » Exclusiv Observator » "MISIUNEA ZERO". Ţara din UE care nu a înregistrat niciun accident mortal în rândul tinerilor, timp de un an