Antena Meniu Search
x

Curs valutar

Ce se ascunde în spatele valului de vloggeri nord-coreeni de pe Youtube. Kim Jong-un vrea să curețe imaginea Coreei de Nord

Experții din Seul avertizează că videoclipurile create de youtuberii nord-coreenii, care devin tot mai populare, sunt departe de realitatea sumbră pe care o trăiesc milioane de familii, iar acești creatori de conținut au legătură cu oficiali de rang înalt și fac parte dintr-o campanie de propagandă menită să „curețe” imaginea Coreei de Nord, scrie CNN.

de Iulia Iancu

la 07.05.2024 , 14:44

Ce se ascunde în spatele valului de vloggeri nord-coreenii de pe Youtube. Kim Jong-un vrea să curețe imaginea Coreei de Nord Ce se ascunde în spatele valului de vloggeri nord-coreenii de pe Youtube. Kim Jong-un vrea să curețe imaginea Coreei de Nord - Youtube

Cu aproape 10.000 de abonați, YuMi este o tânără vloggeriță care prezintă diverse elemente din viața de zi cu zi din Coreea de Nord. Adolescenta merge în parcuri de distracții, la sală, în restaurante unde mănâncă preparate tradiționale sau dulciuri inedite și promovează naționala de fotbal din Coreea de Nord. Totul într-o engleză perfectă. 

Însă, în cea mai izolată națiune din lume, condusă de cel mai secretos lider, utilizarea internetului este puternic restricționată; chiar și puținii privilegiați cărora li se permite să dețină smartphone-uri, pot accesa doar un intranet administrat de guvern, puternic cenzurat. Materialele străine precum cărțile și filmele sunt interzise, adesea cu pedepse severe pentru cei prinși cu contrabandă pe piața neagră.

YuMi, care nu numai că are acces la aparatură de filmare, ci și la platforma YouTube, nu este o nord-coreeancă obșinuită, avertizează experții. „Conectarea cu lumea exterioară este un lucru imposibil pentru un simplu locuitor din DPRK”, a declarat Ha Seung-hee, profesor la Universitatea Dongguk.

Articolul continuă după reclamă

La fel ca YuMi este și Song A, o fetiță de 11 ani care, dintr-un dormitor decorat cu perdele roz și jucării de pluș, din Phenian, povestește într-o engleză cu accent britanic despre cărțile ei preferate. Micuța are peste 20.000 de abonați pe Youtube.

Pe acelaşi subiect

Experții avertizează că aceste imagini idilice nu sunt în totalitate false, dar sunt extrem de înșelătoare și nu reprezintă viața de zi cu zi o nord-coreenilor obișnuiți. Există rapoarte despre elita din Coreea de Nord, cum ar fi înalți oficiali guvernamentali și familiile acestora, care au acces la produse de lux precum aer condiționat, scutere și cafea. Facilitățile prezentate în videoclipurile de pe YouTube există, dar nu sunt accesibile pentru majoritatea oamenilor, fiind acordate doar „persoanelor dintr-o anumită clasă specială”, a mai explicat Park. Fluența în limba engleză a celor două youtuberițe, precum și accesul la bunuri de lux sugerează că ambele sunt foarte educate și probabil fac parte din familiile oficialilor de rang înalt.

Mai mulți transfugi au declarat anterior pentru CNN că unii nord-coreeni învață engleza la școală. British Council, o organizație cu sediul în Regatul Unit, a desfășurat și un program de formare a profesorilor de limba engleză în Coreea de Nord, trimițând cadre didactice acolo până în 2017, când programul a fost suspendat.

O nouă formă de propagandă

Propaganda nord-coreeană nu este nouă; în campaniile anterioare au fost prezentate afișe în stil sovietic, videoclipuri cu soldați, teste cu rachete și imagini cu Kim Jong-Un pe un cal alb. Dar experții spun că videoclipurile de pe YouTube și conturile nord-coreene de pe platformele chinezești precum Weibo și Bilibili ilustrează o nouă strategie.

„Coreea de Nord se străduiește să sublinieze faptul că Phenianul este un „oraș obișnuit”, a explicat Park, adăugând că regimul „este foarte interesat de modul în care lumea exterioară îl percepe”. Coreea de Nord vrea să fie percepută ca o „țară sigură” pentru a încuraja turismul, având în vedere că economia țării este puternic afectată de pandemia Covid. Deși încă nu și-a redeschis granițele pentru turiști, „pandemia se va încheia la un moment dat, iar Coreea de Nord s-a concentrat asupra turismului în scopuri economice”, potrivit unui expert sud-coreean.

Utilizarea limbii engleze de către youtuberii nord-coreeni poate reflecta acest efort de a ajunge la spectatorii globali. 

De ce Youtube?

Phenianul nu este străin de platforma Youtube. Regimul a publicat numeroase materiale de propagandă, în ultimii 10 ani. În 2017, Youtube a închis conturile programului de știri, cotrolat de stat, Uriminzokkiri, și pe cel controlat de coreenii din Japonia, loiali liderului Kim Jong-Un, argumentând că încalcă politicile platformei. 

Experții avertizează că videoclipurile postate de tineri, ca YuMi sau Song A, ar putea fi o încercare a Phenianului de a ajunge la publicul occidental, fără să atragă atenția moderatorilor. 

„Oamenii știu deja că videoclipurile au fost create în scopuri propagandistice... publicul este deja conștient”, a explicat Ha. Dar „cred că ar trebui să o discuție adecvată despre modul în care ar trebui să percepem un astfel de conținut”.

Iulia Iancu Like
Comentarii


Întrebarea zilei
Dacă aţi putea alege din nou, aţi opta pentru acelaşi loc de muncă?
Observator » Ştiri externe » Ce se ascunde în spatele valului de vloggeri nord-coreeni de pe Youtube. Kim Jong-un vrea să curețe imaginea Coreei de Nord