Haosul din comerțul global amenință Crăciunul: ”Nu am mai văzut așa ceva în 43 de ani. Merge prost tot ce poate merge prost”
Este haos în comerţul global iar o combinaţie de factori ar putea pune în pericol atât Black Friday cât şi Crăciunul în acest an.
Crăciunul este în pericol pe măsură ce „dezastrul” din lanțul de aprovizionare se înrăutățește. Prețul acțiunilor retailerilor este aproape de maximul istoric, este haos în comerțul global, iar perioada de vârf pentru livrări abia a început, scrie Bloomberg.
În Europa, retaileri precum lanțul de îmbrăcăminte H&M nu pot satisface cererea din cauza întârzierilor de livrări. În SUA, Nike și-a redus estimările de vânzări după ce mai multe fabrici din Vietnam s-au închis din cauza Covid-19. Focare de Covid au forțat închiderea multor terminaluri din porturi. În afara de asta, lipsa containerelor de marfă a determinat creșterea și de 10 ori a prețurilor față de acum un an. Lipsa forței de muncă a blocat transportul rutier și a împins cererea de locuri de muncă în SUA la maximuri istorice. „Fac asta de 43 de ani și nu am văzut niciodată ceva atât de rău. Merge prost simultan tot ce poate merge prost", a spus Isaac Larian, fondator și CEO al MGA Entertainment, unul dintre cei mai mari producători de jucării din lume.
Retailerii au ajuns să cumpere bunuri făcute acum câțiva ani pentru a se asigura că au stocuri. În mod normal, aceste articole ar fi lichidate în magazinele de tip outlet sau pe piețele străine, dar nu acum. „Retailerii nu reușesc să-și umple rafturile. Vorbesc cu mulți furnizori și îmi spun că pur și simplu nu pot să onoreze toate comenzile pe care le primesc”, a spus Steven Azarbad, directorul unui fond de investiții.
Lipsă de muncitori și creșterea costurilor de transport
- Lanțurile globale de aprovizionare, la un pas de colaps. Imagini cu aglomerația fără precedent de nave cargo în...
- Operațiunea "Escalin". Armata britanică a început să aprovizioneze benzinăriile luate cu asalt de șoferi
- ''Am ajuns să drămuiesc orice leuţ.'' Când utilităţile se scumpesc, preţul la raft creşte: Tarifele...
În ceea ce privește furnizorii, Jay Foreman face jucării cu parteneri de producție din China de mai bine de trei decenii și nu a văzut niciodată așa ceva. Compania sa de jucării, Basic Fun, este pe cale să aibă cel mai bun an din istorie - ajungând probabil la 170 de milioane de dolari în vânzări. Nu există o diminuare a cererii. Dar mii de jucării așteaptă să fie expediate din cauza lipsei de containere de marfă.
La o singură fabrică din Shenzhen, China, există bunuri finite în valoare de aproximativ 8 milioane de dolari care ar putea umple 140 de containere. „Putem depăși vânzările de anul trecut, dar problema este că nu știm dacă vom livra în ultimele patru luni ale anului. Lanțul de aprovizionare este un dezastru iar lucrurile se înrăutățesc”, a spus Jay Foreman, CEO-ul companiei, despre probleme logistice din China.
Issac Larian, fondatorul producătorului de jucării MGA este dispus să plătească peste 20.000 de dolari pentru fiecare container transportat pe mare - în creștere față de 2.000 de dolari în urmă cu un an. Și el are probleme în a scoate marfa de pe navele staționate în portul din Los Angeles. MGA a avut recent peste 600 de containere, umplute cu jucării, nedescărcate de peste șase săptămâni. „Va fi un deficit de jucării în această toamnă. Va fi un an greu pentru retaileri” a prezis Larian.
Când pandemia a doborât economia globală la începutul anului 2020, fabricile au încetinit producția sau au fost închise. Asta a fost partea ușoară. Relansarea a fost mult mai dificilă. Lanțul de aprovizionare a fost sufocat de mai multe evenimente, cum ar fi blocajul Canalului Suez, dinamica pieței, lipsa forței de muncă și creșterea costurilor de transport. ”Se simte de parcă a fost o succesiune de evenimente de tip lebădă neagră”, spune Lee Klaskow, analist logistic. "Lanțul de aprovizionare nu a avut niciodată ocazia de a reveni la normal", a spus Klaskow.
Unul dintre scenariile bune pentru al patrulea trimestru este acela că marii retaileri vor creşte drastic cheltuielile pentru logistică - vor apela inclusiv la transportul aerian, mai costisitor, pentru livrarea de marfă, dar își vor păstra în continuare obiectivele de vânzari. Marja de profitul va fi afectată, dar poate rezulta şi o cotă de piaţă mai mare deoarece concurenţii mai mici nu pot apela la această strategie.
Consumatorii pierd deoarece opțiunile lor sunt limitate
Brandul de încălţăminte Steve Madden şi-a mutat jumătate din producția sa în Mexic și Brazilia, reducând expunerea la piețele asiatice, cum ar fi Vietnamul. Apropierea mărfurilor de SUA a făcut timpii de livrare de două ori mai rscurți față de concurență. „Problemele legate de lanțul de aprovizionare sunt din ce în ce mai grave. Pentru restul anului factorul cheie de succes va fi capacitatea de a furniza produsul la timp sau relativ la timp”, spune analista Janine Stichter. Dacă acțiunile Steve Madden au crescut, cele ale lanțului de magazine Kohl’s au fost retrogradate din cauza costurilor logistice tot mai mari.
Cel mai mare risc, care ar putea afecta fiecare retailer, este acela că oamenii vor cheltui sub așteptări deoarece nu există stocuri suficiente. Dar este posibil ca mărfurile disponibile să nu fie la fel de atrăgătoare. Boom-ul prețurilor de transport a forțat producătorii să ia decizii grele cu privire la ce produse să transporte. Cumpărătorii vor avea mai puține opțiuni. O altă situație: expedierea articolelor mari, dar cu o valoare mai mică nu prea are sens în contextul economic actual. iPhone-urile sunt mici și scumpe, ceea ce le face un bun ideal pentru transport pe fondul exploziei de costuri. Dar nu este același caz pentru mobilierul de lux sau animalele de pluș mari.
Dar industria de retail a prevăzut acest lucru. Firmele mari, cu mijloace financiare au depozitat bunuri în propriile depozite sau au închiriat spații pentru a se asigura că pot începe să umple rafturile în următoarele câteva săptămâni.
Sunt presiuni pentru a-i determina pe americani să cumpere mai devreme pentru sărbători. Ba chiar se vrea crearea unui nou eveniment de cumpărături la începutul lunii octombrie. Însă pare a fi o sarcină gigantică, având în vedere că masele s-au obișnuit ca produsele cumpărate online să ajungă în câteva zile. Retailerii sunt deja în panică. Consumatorii se vor panica atunci când vor încerca să cumpere jucăria anului și vor realiza că nu o mai pot face.
Puteţi urmări ştirile Observator şi pe Google News şi WhatsApp! 📰