Scandalul Nexperia și blocajele din industria auto: Olanda renunță la controlul companiei după cearta cu China
Olanda a renunțat la controlul impus asupra companiei de cipuri Nexperia, permițând Chinei să preia din nou conducerea. Decizia a calmat un conflict care afecta producția auto la nivel mondial, potrivit Bloomberg.
Olanda a decis să renunțe la măsurile speciale prin care avea dreptul de a controla sau bloca deciziile companiei de cipuri olandeze Nexperia, care este deținută de firma chineză Wingtech. Statul olandez a decis în septembrie, în mod "excepțional", să preia controlul asupra Nexperia, un producător important de cipuri, motivul invocat fiind teama că tehnologia avansată europeană ar putea fi transferată către Beijing, prin compania-mamă Wingtech. În urma deciziei, președintele Wingtech a fost suspendat din consiliile de administrație ale Nexperia.
Scandalul Nexperia a dus la blocaje de producție în industria auto
China a reacționat peste așteptări de dur la această decizie și a oprit exporturile de produse care conțin cipuri Nexperia. Practic, nu a mai lăsat fabrica Nexperia din Guangdong, care asamblează cipuri din plăcuțe de siliciu (wafer-e) produse în Europa, să exporte produse. Cum fabrica respectivă este cea mai mare de acest fel din lume, măsura a început să creeze probleme serioase în lanțurile globale de producție, în special în industria auto. Producători mari precum Honda și Volkswagen au fost afectați, deoarece nu mai primeau la timp anumite cipuri esențiale pentru vehicule.
Ministrul Afacerilor Economice, Vincent Karremans, a declarat miercuri că suspendarea intervenției guvernamentale reprezintă un gest de bunăvoință, iar discuțiile vor continua. Și China a relaxat măsurile impuse producătorului de emiconductori Nexperia din China.
"Avem o atitudine pozitivă față de măsurile luate deja de autoritățile din China pentru a asigura aprovizionarea cu cipuri a Europei și a restului lumii", a precizat oficialul olandez. Olanda a dat semnale anterior că este dispusă să renunțe la controlul impus asupra Nexperia doar dacă se confirma că fabrica din China livrează din nou cipurile către Europa.
Deși cipurile Nexperia nu sunt considerate de ultimă generație, ele au un rol critic în lanțul de aprovizionare din industria auto, explică Bloomberg. Situația a arătat cât de interconectate sunt lanțurile de aprovizionare la nivel global, că Europa depinde de fabrica din China, și că Beijingul are influență mare, pentru că poate bloca exporturile și afecta industria europeană.
Contextul este mai compliact și legat de disputa comercială dintre SUA și China. Wingtech se află pe o listă neagră a autorităților americane, fiind acuzată de posibile riscuri la adresa securității naționale. Din acest motiv, companiilor din SUA le este interzis să exporte sau să transfere bunuri, software ori tehnologie către Wingtech, cu excepția cazurilor în care guvernul american acordă o aprobare specială.
Guvernul SUA ar fi exercitat presiuni asupra Olandei
Potrivit unor documente citate de Spiegel, guvernul SUA a exercitat presiuni asupra Olandei pentru a prelua controlul asupra Nexperia. La această situație a contribuit, cel mai probabil, și o luptă internă pentru putere: în ultimii ani, managerii europeni ai Nexperia au început să aibă tot mai puțină încredere în compania-mamă chinezească. Încă din 2023, aceștia au contactat Ministerul Afacerilor Economice de la Haga, cerând ca Nexperia să fie recunoscută oficial ca o companie olandeză.
Fostul CEO al Nexperia, Zhang Xuezheng, ar fi intenționat să reducă semnificativ activitatea companiei în Europa. Planul presupunea concedierea a aproximativ 40% din angajații europeni și închiderea unității de cercetare și dezvoltare din Munchen. Ulterior, ar fi urmat relocarea unei părți a echipamentelor de producție de la fabrica din Hamburg, ceea ce sugera o posibilă mutare treptată a operațiunilor către China, mai scrie Spiegel.
Înapoi la HomepagePuteţi urmări ştirile Observator şi pe Google News şi WhatsApp! 📰