Video Interviu cu Miruna Croitoru, preşedinta Consiliului Naţional al Elevilor, despre Legile Educaţiei: "Putem vorbi de o discriminare"
După luni de amânări şi informaţii pe surse, Ministrul Educaţiei a reuşit să prezinte conceptul său cu privire la modul în care ar trebui să arate învăţământul românesc! Admiterea în licee se va face şi cu evaluare naţională, dar şi cu examen acolo unde se doreşte şi e concurenţă mare. Iar proba poate fi la oricare materii in functie de specificul colegiului, adica inclusiv biologie sau fizica.
Bacalaureatul va avea şi o variantă specială pentru absolvenţii liceelor cu profil tehnologic. Dar şi o probă în plus, la alegere, din profilul opus celui urmat, care va avea calificativ- admis/respins. Concret, absolvenţii de uman pot alege matematica, iar cei de real - istorie, logică, filosofie sau psihologie.
Ligia Deca nu a uitat nici de profesori. Aceştia vor avea salarii progresive, în funcţie de experienţă. Ministrul, care a colaborat la redactarea proiectului "România Educată" pe vremea când lucra la Cotroceni, nu a uitat nici de Klaus Iohannis. Preşedintele e favorizat de noua Lege a Educaţiei si inclus în proiect pe lista de excepţii, astfel încât să-şi poată relua poziţia de profesor titular la Colegiul Brukenthal din Sibiu.
În varianta anterioară, pusa in dezbbatere în mandatul lui Sorin Cîmpeanu, acest lucru nu era prevăzut. Pe listă figurau restul demnitarilor, plus cei care ocupă funcţii de specialitate în varii instituţii.
Interviu cu Miruna Croitoru, preşedinta Consiliului Naţional al Elevilor
- Legile Educaţiei. Cum se schimbă Bacalaureatul şi Evaluarea Naţională: vor intra în vigoare peste 4 ani, dar...
- Legile Educaţiei: Modificări majore în învăţământul românesc. Ce se întâmplă cu Evaluarea Naţională şi...
- Se schimbă admiterea la liceu pentru absolvenţii clasei a VIII-a. Care sunt modificările şi de când intră în...
Marius Pancu: Ce vă nemulțumește la pachetul de legi prezentat de Ministerul Educației?
Președinta Consiliului Național al Elevilor, Miruna Croitoru: În primul rând, trebuie să menționăm admiterea la liceu. Este unul Pudintre lucrurile la care noi ne-am impus încă din vara anului 2022. Vorbim aici despre modul în care această admitere încurajează meditațiile plătite, despre inechitatea care poate apărea în cazul în care un elev, spre exemplu, are rezultate foarte bune la examenul de Evaluare Națională, însă nu dorește să suțină această admitere în plus și poate fi repartizat la un liceu mai slab cotat tocmai din cauza faptului că refuză să ia parte la această admitere. Învățămânul până în clasa a 12-a este gratuit și obligatoriu, însă atunci când vorbim despre a îngreuna tot procesul de admitere la liceu prin această admitere suplimentară, cu siguranță că vom îngrădi într-o oarecare măsură accesul la educație.
Marius Pancu: O simțiți și ca pe o discriminare? Pentru că de cele mai multe ori aceste licee foarte dorite, sunt liceele care deja au și 2-3 clase de excelență la nivel gimnazial.
Președinta Consiliului Național al Elevilor, Miruna Croitoru: Putem vorbi despre o discriminare la modul general față de elevii care au posibilitatea de a merge spre meditații private, nu neapărat de elevii care învață în aceeași unitate de învățământ, pentru că subiectele vor veni de la Minister, adică vor fi subiecte unitare pe întreaga țară. Trebuie să luăm în calcul faptul că vor fi examene și la materiile specifice profilului.
Marius Pancu: De ce a ținut morțiș Ministerul să rămână prevederea asta?
Președinta Consiliului Național al Elevilor, Miruna Croitoru: Este vorba despre a forma acele așa-zise clase de excelență cu elevi care excelează la o anumită materie, pentru că examenul va fi mulat pe cerințele fiecărui profil, să vadă dacă elevii sunt potriviți specializării respective. Urmărind modul în care excelează centrele de excelență și modul în care ar putea funcționa după schimbările pozitive, cu siguranță că nu vedem rostul acestor admiteri.
Președinta Consiliului Național al Elevilor, Miruna Croitoru: Examenul de bacalaureat nu trebuie să fie văzut ca o schimbare în sine, ci ca pe un rezultat direct al modificării programelor, modificare pe care noi o așteptăm de foarte mult timp, pentru că sunt multe lucruri în programele actuale care nu mai sunt corelate cu societatea în care noi trăim și cu nevoile pe care le avem acum.
Marius Pancu: Ce v-ați fi dorit și nu apare deloc în legi?
Președinta Consiliului Național al Elevilor, Miruna Croitoru: Este legat tot de participarea elevilor la luarea deciziilor, mai multe lucruri cu privire la modul de funcționare al structurii noastre și al modului în care noi funcționăm în general. Mai multe completări ar fi benefice și pe partea de siguranță, pentru că urmărind acum cazurile de violență în unitățile de învățământ, cu siguranță că avem nevoie de mai multe reglemetări în sensul acesta.
Interviu cu Andra Berceanu, director executiv FEPAL
Marius Pancu: Prevederea aceasta cu admitere separată la liceu a fost controversată. De ce insistă Ministerul cu o astfel de prevedere?
Andra Berceanu, director executiv FEPAL – Federația Părinților si Aparținătorilor Legali din România: Aici este un răspuns pe care, din păcate, nici noi nu l-am găsit. Tot timpul am menționat faptul că aceste legi nu au fost fundamentate. Știm doar că a existat o cerere din partea colegilor centenari în acest sens, dar nu cred că este un argument suficient pentru o intervenție la nivel național.
Marius Pancu: La ce fel de consecințe vom ajunge dacă se respectă prevederea asta?
Andra Berceanu, director executiv FEPAL – Federația Părinților si Aparținătorilor Legali din România: Educația va ajunge un drept al privilegiaților pentru că mai multe meditații înseamnă costuri mai mari. Părinții, în contextul financiar actual, oricum se confruntă cu probleme mari financiare și mai este un lucru despre care nu s-a vorbit foarte mult, nu mai avem profesori. Nu mai avem profesori mai ales la discipline vizate pentru profilul real. Sistemul îți cere, dar nu știi sigur ce-ți oferă până să ceară. Noi avem o generație de gimnaziu practic pierdută, în acest moment.
Marius Pancu: Dacă ar fi să trageți o concluzie la legea pe care ați văzut-o, e o lege elitistă care încearcă să scape de "balast"?
Andra Berceanu, director executiv FEPAL – Federația Părinților si Aparținătorilor Legali din România: Da, am tras concluzia că practic vorbim de o educație pentru privilegiați și este o abordarea asemănătoare țărilor din Lumea a Treia, unde foarte puțini oameni au parte de educație. Nu este conform a tot ceea ce ne-a comandat și Comisia Europeană și OISD-ul. Oricum există o segregare la clasa a 8-a, dar acum vorbim de marea segregare, chiar și la nivel de școală. Gândiți-vă cum o să arate armonia în școli.
Puteţi urmări ştirile Observator şi pe Google News şi WhatsApp! 📰