Video Tehnologia deepfake ar putea influenţa decisiv alegerile. Semnele prin care ne dăm seama că un film este trucat
Urmează un an cu toate alegerile posibile, iar asta implică, asa cum ne-o arată istoria recentă, şi foarte multe lovituri sub centură! Una dintre cele mai noi modalităţi prin care imaginea candidaţilor poate fi puternic afectată în ochii alegătorilor este deepfake-ul. Cezar Bărbuceanu, expert în Politici Publice, a explicat fenomenul.
Deepfake-ul reprezintă o formă de manipulare digitală care utilizează inteligenţa artificială pentru crearea de conţinut audio-video falsificat. Până acum au apărut nenumărate astfel de tipuri de filmuleţe deepfake, în care imaginea unor persoane publice era folosită pentru a promova diferite medicamente sau cure de slăbire minune.
Nici măcar guvernatorul Băncii Centrale nu a scăpat. Mugur Isărescu a apărut într-un filmuleţ falsificat de inteligenţa artificială în care încerca să-i convingă pe români să investească pe o platformă inexistentă. Iar În acest context, Directoratul Naţional de Securitate Cibernetică a lansat un ghid pentru a ne învăţa cum să deosebim o înregistrare reală de un Deepfake. Explicaţii detaliate primim de la Cezar Bărbuceanu, expert în Politici Publice.
Cezar Bărbuceanu, expert în Politici Publice: Cu ocazia zilei de 1 aprilie, Ziua Păcălelii, am considerat oportun să lansăm ghidul despre deepfake, un ghid care e menit să ajute utilizatorul şi public să înţeleagă mai bine fenomenul deepfake şi pentru a lua măsurile necesare pentru a se proteja de ştirile false, de dezinformare şi de materialele manipulate cu prilejul acestui fenomen.
Marius Pancu: La nivel de concept, de mesaj, ce ar trebui să ne atragă atenţia prima dată, să ne facă să ne gândim: poate asta e un deepfake, haide să mă uit mai în amănunt, să-mi dau seama dacă e sau nu.
Cezar Bărbuceanu, expert în Politici Publice: În primul rând originalitatea atacatorilor. Vor folosi orice prilej prin care să surprindă cititorul că e vorba de o propunere de investiţii aşa cum vedem şi cu guvernatorul BNR sau că e vorba de nişte oferte tentate, că sunt la produse sau sunt sub formă de ştire, ideea este că aceste materiale - prin inteligenţa artificială - pot fi foarte uşor de manipulat, iar utilizatorul foarte uşor de păcălit.
Marius Pancu: Deci dacă sună cam prea bine, o investiţie de exemplu, atunci ne punem primul semn de întrebare.
Cezar Bărbuceanu, expert în Politici Publice: Exact. Ori de câte ori se utilizează Inteligenţa Artificială pentru a se recita sau a se mima anumite cuvinte sau un anumit text, vedem că personajul iese din cadru şi este mai pixelat. Deci să fim atenţi în primul rând la imagini, imaginea trebuie să curgă foarte cursiv, foarte fluid, ca să ne dăm seama că este adevărat. Totodată, sunetul ar trebui să aibă variaţii, atunci când vorbim avem un anumit temperament sau o anumită stare, nu vorbim niciodată liniar, iar aceste soluţii sunt făcute să transmită mesajul liniar.
Marius Pancu: Când este foarte monoton mesajul, este un prim semnal de alarmă. La capitolul lumini, mediu, ce se vede în jur, la ce trebuie să fim atenţi?
Cezar Bărbuceanu, expert în Politici Publice: În primul rând, imaginea este mai pixelată decât cea originală, pentru că este folosită practic imaginea originală peste care se încearcă cumva montarea sau ilustrarea unei posibilie imagini sau a unui posibil videoclip care să spună ceea ce cerită.
Marius Pancu: Sunt anumite litere, anumite sunete mai evidente?
Cezar Bărbuceanu, expert în Politici Publice: Sunt anumite sunete pe litere, da, bineînţeles şi totodată ajustarea sau sincronul vocii cu mişcarea. Pentru că aici se încearcă mascarea, atunci când personajul spune altceva. Totodată tonalitatea mesajului, nu ar trebui să fie monoton, iar imaginea trebuie să fie fluidă.
Marius Pancu: Ce cadru legal are acum România pentru a combate fenomenul, la ce vă aşteptaţi pentru perioada alegerilor şi cum vă pregătiţi pentru a preveni fenomenul
Cezar Bărbuceanu, expert în Politici Publice: Noi încercăm în comisii de specialitate să dezbatem aceste fenomene; din ce pot spune, cumva legislativ este reglementat doar de proprietatea intelectuală, cumva este utilizată imaginea unei persoane publice sau a unui produs sau a unui brand şi este redată în alt context, cumva doar legislaţia furtului de proprietate intelectuală.
Marius Pancu: La ce vă aşteptaţi pentru perioada alegerilor.
Cezar Bărbuceanu, expert în Politici Publice: Ne aşteptăm la cât mai multe deepfake-uri, cât mai multe mesaje de dezinformare
Marius Pancu: Cum le combateţi, există vreun tool prin care speraţi să le stăviliţi?
Cezar Bărbuceanu, expert în Politici Publice: Noi alături de anumite platforme de social media şi cu membrii din cadrul acestora încercăm să combatem fenomenul, să punem în loc nişte proceduri, să creştem gradul de conştientizare, să îi facem conştienţi pe oameni de aceste fenomene
Marius Pancu: Există vreun motor de căutare pe care să-l recomandaţi, prin care să verificăm dacă un video este deepfake?
Cezar Bărbuceanu, expert în Politici Publice: Scheme Advisers, dacă e o încercare de fraudare financiară care poate utiliza tot deepfake sau social enginering, la fel, luăm linkul şi vedem dacă a mai fost raportat şi obţinem un rezultat concret.
Puteţi urmări ştirile Observator şi pe Google News şi WhatsApp! 📰