Video Ponturi pentru antreprenorii aflaţi la început de drum. Ce faci când porneşti de la zero într-o afacere
Astăzi, în cadrul rubricii IQ Financiar, specialistul economic al Observator, Iancu Guda, vine cu ponturi pentru antreprenorii aflaţi la început de drum.
Dragii mei, ai o afacere sau vrei să începi o afacere? Ori ai pe cineva în familie, în anturaj, prieteni care au un business sau vor să înceapă un business? Cinci minute și te învăț la ce să fii atent la început de drum. Antreprenorii se întreabă când încep o afacere, startup, cum estimezi veniturile. E foarte greu. Pornesc de la zero, deschid taraba. Dom'le, câte încasări o să am pe zi? N-ai nicio certitudine. Dar cum le estimezi? Pentru că, în funcție de această estimare, urmează a doua întrebare, un pic mai ușoară, dar și asta complicată.
Cum monitorizăm cheltuielile și la ce cheltuieli mă arunc? Păi, dacă veniturile sunt incerte, cheltuielile sunt sigure. Plătesc o chirie, mi-asum contract, angajez pe cineva, mi-asum salariul și așa mai departe. În funcție de cât de bine estimezi veniturile și monitorizezi cheltuielile, voi avea profit suficient de bun, având în vedere concurența. Pentru că nu pot să fiu scos din context, adică, dacă am deschis o covrigărie, nu pot să fac un profit mult mai mare decât alte companii similare de lângă mine, sau vânzare piese auto online, pe un site și așa mai departe.
La ce să fii atent ca să ai o profitabilitate competitivă
În fiecare lună trebuie să te uiți la cheltuieli față de buget. Asta înseamnă că trebuie să ai un buget în funcție de care să faci evaluarea. Apoi să faci evoluția în timp față de luna trecută și față de aceeași lună din anul trecut, dacă ai deja un istoric, și apoi în perioadă. Dacă ești în luna martie, nu te interesează doar ce se întâmplă în luna martie, ci tot ce s-a întâmplat în perioada ianuarie, februarie, martie, față de ce ți-ai propus și față de evoluția de anul trecut. Să vezi măcar o dată pe an ce au făcut concurenții. Datele sunt publice, poți să le găsești și marjele de profitabilitate. Asta înseamnă să fii competitiv, să ai o afacere care rezistă în timp. Din păcate, în România, realitatea nu este chiar așa. Pentru că nu rezistă multe afaceri. 60% nu rezistă măcar 5 ani și 80% nu rezistă nici măcar 10 ani, cifra emisiunii de astăzi.
- Cum să rambursezi anticipat un credit ipotecar. Varianta prin care ștergi ani din perioada împrumutului
- Cum reduci dobânda totală plătită la bancă dacă ai luat un credit ipotecar de 50.000 de euro, pe 30 de ani
- La ce să fim atenţi când luăm un credit. Care sunt riscurile şi cum le gestionăm
- Cum să folosim bani pe care nu îi avem, la dobândă zero. Avantajele şi dezavantajele unui card de credit
- Cum putem reduce dobânda unui credit. La ce să fim atenţi atunci când ne împrumutăm
Dar care sunt cauzele? Imaturitatea. De ce nu rezistă companiile? De ce nu se dezvoltă? O problemă este estimarea veniturilor și monitorizarea cheltuielilor, deci profitabilitatea. La început de drum, când ai o afacere și vrei să estimezi vânzările de anul viitor, sunt patru situații în care te poți găsi. Ai capital intern, adică te bazezi doar pe banii tăi și profit reinvestit, și una e să începi o afacere cu 200 de lei, alta e să începi o afacere cu 200 de mii de euro. Dacă ai capital extern sau, pur și simplu, ai mai mulți bani. Și apoi, dacă ai deja trei ani de activitate sau ești la început de drum. În funcție de aceste situații, te bazezi doar pe fonduri proprii, pe fonduri externe, ești la început de drum sau ai acumulat deja câțiva ani de experiență. Te vei situa într-una din cele patru situații: A, B, C, D. În fiecare, în parte, există metode care te ajută să estimezi veniturile și să gestionezi cu atenție cheltuielile.
Le luăm pe fiecare, în parte, pe rând, pentru toți cei care au afaceri sau vor să dezvolte o afacere. Sau pe cineva drag să recomandați emisiunile din săptămâna aceasta, pentru că afacerile de succes ne plătesc nouă salarii, taxe, pensii și așa mai departe, da?
Ce faci când ești la început de drum și ai puțini bani
Începem cu varianta A. Trebuie să vezi ce au făcut alții în trecut, în aceeași situație, cu investiție mică, dacă te poți diferenția de ei și să vezi ce costuri ai, să adaugi profitul ca să încerci să ajungi la venitul pe care vrei să-l obții. Este doar o dorință, nu este o estimare, este un obiectiv, este un buget. Voi detalia toate aceste patru aspecte în episodul următor.
Vedeți că la IQ Financiar toate episoadele au legătură unul cu celălalt și, de luni până vineri, construim un fir roșu, așa că urmăriți-le pe toate. Aveți arhiva pe site-ul observatornews.ro și nu doar acolo. Ne găsiți în fiecare zi live pe Antena 1, Observator 06 și 23, pe Antena Play, și, dacă vreți, arhiva este pe observatornews.ro și pe pagina Observator de pe YouTube și TikTok.
Puteţi urmări ştirile Observator şi pe Google News şi WhatsApp! 📰