Antena Meniu Search
x

Curs valutar

Observator » Justiţie » CCR a aprobat creşterea taxelor din 2026. Urmează decizia pe pensiile magistraţilor

CCR a aprobat creşterea taxelor din 2026. Urmează decizia pe pensiile magistraţilor

Curtea Constituțională a Românei a dat undă verde pentru majorarea taxelor din 2026. CCR discută azi şi sesizarea Înaltei Curți de Casație și Justiției (ICCJ) în legătură cu noul proiect al Guvernului Bolojan privind reforma pensiilor magistraților.

de Marius Gîrlaşiu

la 10.12.2025 11:09

Sorteaza dupa:
10.12.2025, 11:15

Creşterea taxelor, aprobată de CCR

CCR a respins sesizarea AUR pe legea privind creşeterea taxelor. Legea este constituțională, iar taxele se aplică de la 1 ianuarie 2026, după ce va fi promulgată de președintele Nicuşor Dan.

"Obiecția de neconstituționalitate a Legii privind stabilirea unor măsuri de redresare și eficientizare a resurselor publice și pentru modificarea și completarea unor acte normative, obiecție formulată de senatori aparținând Grupului parlamentar al Alianței pentru Unirea Românilor - respingere".
 

10.12.2025, 11:21

Ce taxe vor intra în vigoare din 2026 după ce legea a trecut de CCR

  • Crește cu +70% impozitul pe proprietate (case, terenuri)
  • Taxă de 25 lei pentru colete sub 150 euro din afara UE
  • Impozit pe dividende: 10–16%
  • Impozit pe criptomonede: 10–16%
  • 16% la conturile bancare de peste 100.000 euro, se aplică pe dobânda încasată, nu pe depozit
  • Capital minim SRL: 500 lei
  • Rămâne impozitul minim de 1% pe cifra de afaceri pentru companiile cu cifră de peste 50 milioane euro
  • Firmele fără cont bancar sau care nu își depun situațiile financiare în 5 luni vor fi declarate inactive
  • Firmele nou înființate, obligate să își deschidă cont de plăți în maximum 60 de zile
10.12.2025, 11:14

Care sunt implicaţiile deciziei CCR pe pensiile magistraților

Curtea Constituțională decide miercuri dacă legea prin care se taie pensiile magistraților este sau nu constituțională. Legea, în forma care a trecut prin asumarea răspunderii, arată că pensiile magistraților vor fi reduse la 70% din venitul net, încasat în ultima lună de activitate. Vârsta de pensionare va crește treptat la 65 de ani, într-o perioadă de tranziție de 15 ani, pragul de 65 de ani se va atinge în 2040.

Vechimea în muncă necesară pentru pensionare va crește și ea de la 25 la 35 de ani. Dacă legea va trece de CCR, pensia medie a magistraților ar urma să scadă de la 5000 euro/lună la 3500 euro/lună.

Dacă legea va pica a doua oară la CCR, PSD va pune presiune pe premierul Ilie Bolojan pentru a-și asuma răspunderea politică. În plus, dacă CCR va admite sesizarea ICCJ, România riscă să piardă 231 de milioane de euro fonduri europene din PNRR.

10.12.2025, 11:10

CCR discută sesizarea ÎCCJ pe noul proiect privind reforma pensiilor magistraților

CCR discută azi şi sesizarea Înaltei Curți de Casație și Justiției (ICCJ) în legătură cu noul proiect al Guvernului Bolojan privind reforma pensiilor magistraților.

Judecătorii de la Instanța supremă au decis vinerea trecută, cu unanimitate de voturi, să sesizeze Curtea Constituțională în legătură cu noul proiect privind reforma pensiilor magistraților. Magistrații au fost convocați de președintele Instanței supreme, Lia Savonea, pentru a-și exprima poziția, în cadrul Secțiilor Unite, în legătură cu noul proiect al pensiilor speciale de care beneficiază judecătorii și procurorii. Toți cei 102 judecători prezenți la ședință au votat pentru sesizarea CCR.

Judecătorii sunt de părere că legea atacată creează un regim juridic dezavantajos și discriminatoriu pentru magistrați. Instanța supremă a remis un comunicat de presă în care enumeră motivele pentru care consideră această lege ca fiind neconstituțională: discriminează magistrații față de alte categorii de beneficiari de pensii de serviciu; încalcă brutal independența justiției; elimină de facto pensia de serviciu pentru magistrați; încalcă standardele internaționale  statuate prin jurisprudența CJUE și CEDO; încalcă caracterul obligatoriu al deciziilor Curții Constituționale; utilizează termeni ambigui și neclari și prezintă lacune normative care fac legea incompatibilă cu standardul de claritate și previzibilitate într-un stat de drept.

"Anulează de facto pensiile de serviciu, creând pentru magistrații care nu îndeplinesc condițiile de pensionare la data intrării în vigoare a legii reducerea până la anulare a caracterului pensiei de serviciu, iar pentru generațiile viitoare va deveni chiar inferioară celei din sistemul public de pensii. Legea încalcă independența justiției raportat la standardele statutului stabilite prin Deciziile CJUE, CEDO și ale CCR. Toate aceste instanțe au pronunțat decizii exprese și explicite care fac ca soluția legislativă să fie incompatibilă cu garantarea independenței justiției. Legea încalcă decizii anterioare ale CCR care au sancționat expres soluții normative identice cu cele cuprinse în proiectul actual și prin aceasta încalcă principiul supremației Constituției și caracterului obligatoriu al deciziilor CCR", consideră Instanța supremă.

De asemenea, judecătorii sunt de părere că legea atacată creează un regim juridic dezavantajos și discriminatoriu pentru magistrați în privința dreptului lor la pensie, în raport cu categorii profesionale aflate în situații similare sau analoage (alți beneficiari ai unor pensii de serviciu).

În plus, în expunerea de motive care însoțește proiectul de lege nu există nicio fundamentare bazată pe cifre în legătură cu impactul financiar al noii reglementări. "În sistemul pensiilor de serviciu, din totalul de peste 200.000 de beneficiari ai pensiilor de serviciu, 90% aparțin sistemului de apărare și ordine publică (aproximativ 190.000 de persoane, militari, polițiști, ofițeri SRI, SIE, SPP, funcționari publici cu statut special, jandarmi etc.), iar peste 10.000 aparțin celorlalte categorii profesionale (magistrați, grefieri, funcționari publici parlamentari, membri ai corpului diplomatic și consular al României, personal aeronautic civil navigant și personalul Curții de Conturi). Pentru plata drepturilor tuturor categoriilor de beneficiari ai pensiilor de serviciu (inclusiv ale magistraților, dar altele decât cele ale sistemului de apărare și ordine publică), bugetul necesar a fost de 2,2 miliarde de lei.

Bugetul total alocat pentru plata pensiilor militare în 2024 a depășit 14 miliarde de lei. Cea mai mare parte a acestei sume este alocată de MAI, cu un buget de peste 7,36 miliarde de lei, urmat de MApN cu peste 5,5 miliarde de lei și SRI, cu peste 1,08 miliarde de lei. Expunerea de motive este mai degrabă destinată comunicării publice a unui narativ neadevărat decât a fundamentării oficiale și riguroase a necesității modificării cadrului legal doar în ce privește pe magistrați", apreciază ICCJ.

Guvernul a aprobat noul proiect de modificare a pensiilor magistraților, care prevede creșterea etapizată a vârstei de pensionare la 65 de ani. Cuantumul pensiei nu poate depăși 70% din indemnizația netă primită în ultima lună de activitate. Proiectul a primit aviz negativ din partea Consiliului Superior al Magistraturii. Judecătorii și procurorii au solicitat ca pensia lor să fie aproape la același nivel cu ultimul salariu încasat, în timp ce premierul Ilie Bolojan a insistat ca pensia să nu fie mai mare de 70% din ultimul salariu net încasat.

Primul proiect al reformei pensiilor magistraților a fost declarat neconstituțional de CCR pe 20 octombrie, ca urmare a unei sesizări depuse de Înalta Curte de Casație și Justiție. CCR a motivat atunci că Guvernul nu a solicitat, în intervalul de timp prevăzut de lege, aviz de la CSM, chiar dacă acesta este consultativ.

Marius Gîrlaşiu Like

Jurnalism înseamnă să publici tot ceea ce alții - de regulă liderii politici - nu vor să fie publicat. Orice altceva înseamnă doar Relații Publice. Nu am spus-o eu, a spus-o marele scriitor britanic George Orwell.

Înapoi la Homepage
Comentarii