Oamenii de știință de la Universitatea din Oxford au identificat o genă care dublează riscul de insuficiență respiratorie cauzată de Covid-19 și care poate explica de ce unele grupuri etnice sunt mai predispuse decât altele să dezvolte o formă gravă a bolii.

Veronica Micu
de Veronica Micu

la 05.11.2021, 18:11

Cercetătorii de la Oxford au descoperit o genă care dublează riscul de deces din cauza Covid - Profimedia
  • Gena împiedică plămânii să răspundă corect la virus

Cercetătorii au descoperit că o versiune cu risc mai mare a genei previne cel mai probabil celulele care căptușesc căile respiratorii și plămânii să răspundă corect la virus, scrie Bloomberg. Aproximativ 60% dintre persoanele cu ascendență din Asia de Sud poartă această versiune a genei, comparativ cu 15% dintre persoanele cu moștenire europeană, potrivit studiului publicat joi.

Descoperirile ajută la explicarea motivelor pentru care s-ar putea să se fi înregistrat rate mai mari de spitalizare și de deces în anumite comunități și pe subcontinentul indian. Autorii au avertizat că gena nu poate fi folosită ca unică explicație, deoarece mulți alți factori, cum ar fi condițiile socio-economice, joacă un rol. În ciuda unui impact semnificativ din partea virusului la persoanele cu ascendență afro-caribiană, doar 2% sunt purtători ai genotipului cu risc mai ridicat.

Reacția plămânilor la infecția cu coronavirus este esențială

Persoanele cu această genă, cunoscută sub numele de LZTFL1, ar beneficia de vaccinare, care rămâne cea mai bună metodă de protecție, au precizat autorii. Descoperirile ridică posibilitatea cercetării unor tratamente specifice pacienților cu această genă, deși în prezent nu există medicamente adaptate. Acest lucru "arată că modul în care plămânii răspund la infecție este esențial", a declarat James Davies, co-autor principal și profesor asociat de genomică la Oxford, care a lucrat la terapie intensivă în timpul pandemiei.

Davies și colegii săi au găsit gena folosind inteligența artificială și tehnologia moleculară de ultimă oră. Echipa a antrenat un algoritm pentru a analiza cantități mari de date genetice provenite de la sute de tipuri de celule din tot corpul, iar apoi a folosit o nouă tehnică ce le-a permis să se concentreze asupra ADN-ului din spatele acestui semnal genetic specific.

Aţi alocat un buget mai mare pentru Paşte în acest an faţă de 2023?

Observator » Sanatate » Cercetătorii de la Oxford au descoperit o genă care dublează riscul de deces din cauza Covid