Epava, cel mai cunoscut simbol din Costineşti, este pe cale de dispariţie
Cel mai iubit simbol al staţiunii Costineşti ar putea dispărea în 10 ani. Vaporul eşuat în apropiere de ţărm, care a fost explorat de mii de tineri în ultimele cinci decenii, este pe cale să se fărâme. Asta pentru că şi hoţii de fier vechi l-au explorat constant, nu doar iubitorii de aventură.
Cel mai iubit simbol al staţiunii Costineşti ar putea dispărea în 10 ani. Vaporul eşuat în apropiere de ţărm, care a fost explorat de mii de tineri în ultimele cinci decenii, este pe cale să se fărâme. Asta pentru că şi hoţii de fier vechi l-au explorat constant, nu doar iubitorii de aventură. În lipsa unui plan de consolidare a epavei, cel mai cunoscut reper din Costineşti nu poate decât să fie admirat de la distanţă, în condiţii de siguranţă.
Privită de departe, silueta vaporului Evanghelia este una dintre cele mai cunoscute imagini de pe litoralul românesc. În cele cinci decenii de când a rămas înţepenit lângă ţărm, vasul a devenit simbolul neoficial al staţiunii Costineşti şi un fundal pentru fotografii făcute de-a lungul mai multor generaţii.
Nava este înrudită chiar cu celebrul vas Titanic, ambele fiind construite pe şantierele din Liverpool.
O privire de aproape arată un adevăr trist. În puţin timp, din epavă va mai rămâne doar o mână de fier ruginit.
- Staţiunea de pe litoralul românesc care va avea 16 hectare de plajă nouă. Ce va mai fi construit
- Staţiunea care îşi măreşte plajele. Lucrările vor fi gata la finalul lui 2026
- 15 februarie, evenimente importante care au avut loc în această zi de-a lungul timpului
- 15 februarie, Sfântul Apostol Onisim. Sărbătoare importantă în calendarul ortodox
- Evenimente în Bucureşti, în weekendul 15-16 februarie. Ce nu trebuie să ratezi
Construită în anii '40, nava a ajuns, după mai multe vânzări succesive, în proprietatea unui armator grec. A eşuat lângă Costineşti în 1968.
Investigaţia a arătat că naufragiul a fost intenţionat, pentru ca armatorul să încaseze banii de asigurare. Aşa a intrat vasul în proprietatea statului român. Până în 1989, accesul pe epavă era restricţionat de grăniceri. Apoi, oricine a putut să o exploreze.
De epavă s-au îngrijit succesiv primăria din Costineşti, Apele Române şi Ministerul Economiei. Deşi era deja un magnet pentru turişti, nimeni nu s-a gândit să o valorifice.
Nava lungă de 131 de metri şi lată de 12 este eşuată la peste doi kilometri de ţărm. Eroziunea provocată de apa sărată a mării a subţiat însă epava până la punctul în care este pe cale să se fărâme.
Puntea superioară este atât de ruginită încât tabla nu depăşeşte, în anumite porţiuni, grosimea unei foi de hârtie. Ambarcaţiunea este ruptă la jumătate, iar prin spărtura formată într-unul dintre pereţi, hoţii de fier vechi pot intra nestingheriţi pentru a aduna din interior tot ce pot să valorifice.
Lucian Banu a crescut în Costineşti, iar cele mai frumoase amintiri din copilărie sunt legate de epava la care ajungea înot.
Astăzi n-ar mai avea acelaşi curaj. Deşi sunt zeci de bărci care duc turiştii lângă epavă, urcarea pe vas este extrem de periculoasă.
Salvamarii au recuperat mai mulţi turişti care s-au accidentat în timp ce încercau să viziteze epava, în ultimii ani. Unul dintre ei chiar s-a ales cu un picior amputat, după ce s-a tăiat în fierul ruginit.
Înapoi la HomepagePuteţi urmări ştirile Observator şi pe Google News şi WhatsApp! 📰