Profesoara care a avut mai multe declaraţii critice la adresa sistemului de învăţământ şi a primarului general al Capitalei a fost dată afară
Profesoara Cristina Tunegaru, care a a contrazis public Primarul General al Capitalei, în ianuarie, a rămas fără ore, la şcoala unde este angajată. Ea preda limba romnă la gimnaziu şi s-a făcut remarcată în spaţiul public prima oară când a anunţat că nu respectă programa şcolară.
Profesoara Cristina Tunegaru, care a a contrazis public Primarul General al Capitalei, în ianuarie, a rămas fără ore, la şcoala unde este angajată. Ea preda limba romnă la gimnaziu şi s-a făcut remarcată în spaţiul public prima oară când a anunţat că nu respectă programa şcolară.
"Nu m-au inspectat, n-a venit nimeni să mă vadă la ore, să se intereseze de progresele elevilor mei, dar mă dau afară ! Fără să întrebe părinții sau elevii, fără să mă anunțe măcar, un funcționar al inspectoratului a alocat din pix orele mele altui profesor. Și m-am trezit scoasă din școală. Da, pot să facă asta în sistemul public în anul 2017. Nu mă interesează locul de muncă în sine; ca profesor cu nota 9.67 la titularizare (a treia pe București anul trecut) pot să găsesc oriunde un loc într-o școală publică sau privată. Dar eu am lucrat alături de elevii mei atât de frumos, am investit emoțional, am luptat și am muncit pentru progrese uimitoare, neașteptate care au surprins școala întreagă. Nu îi pot lăsa să regreseze, să piardă totul. E o responsabilitate pe care vreau să o duc până la capăt. Și totuși, nimic din toate astea nu are vreo relevanță pentru inspectorat. Interesul elevilor e călcat în picioare. Nu vor decât să scape de mine, profesorul care vrea să schimbe sistemul de la bază.", a scris joi, Cristina Tunegaru.
Cristina Tunegaru i-a transmis în ianuarie un mesaj Gabrielei Firea, Primarul General al Capitalei, în care anunţa ca nu va da curs dispoziţiei de a nu pune absenţe până la ora 9:30, deoarece "primarul nu are atribuţii de manager al procesului didactic."
Contactată de News.ro, profesoara a spus că a aflat că orele ei de limba română au fost transferarte altui cadru didactic, ea nefiind titular.
"Am aflat de pe Internet că nu o să mai am ore începând cu data de 1 septembrie. Când m-am dus astăzi la secretariat să îmi depun cererea de prelungire, mi-au spus că o depun degeaba deoarece orele mele au fost transferate altcuiva. Este o practică des întâlnită. Din păcate, nu se ţine cont de părerea părinţilor, a elevilor, deciziile se iau de către inspectorat fără niciun fel de analiză", a mai spus Tunegaru, pentru News.ro.
Reprezentanţii Inspectoratului Şcolar Bucureşti au declarat, pentru News.ro, că vor solicita un punct de vedere din partea conducerii şcolii la care preda Tunegaru, pentru că în astfel de cazuri deciziile se iau la acest nivel.
În martie, profesoara a avut două postări în care a scris despre programa materiei pe care o predă: "Autodenunț:
Subsemnata, profesoară de română, declar că nu respect, în mod premeditat, programa școlară de limba română, asemenea unui element dușmănos: nu citesc cu elevii mei poeziile de Eminescu, „Amintirile” lui Creangă, baladele populare, pastelurile de 150 de ani, nuvelele lui Slavici; nu dictez comentarii, nu arunc în brațe interpretări și nu le cer să învețe pe dinafară teorie literară despre genuri și specii.
Declar de asemenea că, în schimb, citesc cu elevii mei poezii frumoase de Magda Isanos sau Tudor Arghezi, texte din literatura universală ca „Micul Prinț” sau „Cartea junglei”, fragmente din marii autori ai literaturii universale ca Cervantes sau Shakespeare, exersăm lectura activă, ne exprimăm opiniile, le motivăm, învățăm să fim sinceri, asertivi.
Fac cunoscut că nu voi respecta nici viitoarea programă care îmi cere să selectez numai texte ale autorilor români clasici menționați mai sus. Voi continua să propun elevilor mei numai lecturi care să-i atragă spre literatură, să sădesc în ei o sămânță de bucurie a lecturii.
Recunosc că lucrez cu elevii mei mai ales exerciții de gramatică normativă pentru învățarea scrierii corecte, că sar peste noțiuni de gramatică teoretică pentru care elevii mei nu sunt pregătiți la un moment dat.
Pentru că eu cred că educația se face prin motivare pozitivă, bucurie, joc, stârnirea curiozității, prin colaborare și comunicare vie între profesor și elev într-o limbă actuală și pornind de la ceea ce-i este cunoscut și drag copilului, prin deschiderea spre cultura națională și universală".
Două zile mai tâziu, în 4 martie, Cristina Tunegaru a revenit pe pagina ei de Facebook cu un nou mesaj, în care spune că "Eminescu e fascinant, dar nu e pentru copiii de 11 ani".
"Mărturisesc că sunt pasionată de literatura română și mai ales de poezie. La clasă le citesc copiilor „Călin (file din poveste)”, „Lacul” sau fragmente din „Memento mori” cu glasul tremurat de emoție și cu un nod în gât pe care îl ascund cu greu. Mă identific cu aceste texte scrise impecabil, desăvârșit, pare un sacrilegiu să le comentez.
L-am descoperit pe Eminescu la sfârșitul liceului cu un exercițiu de comentare a primelor strofe din „Memento mori”, strofe care mi s-au întipărit în minte pentru totdeauna. Apoi discuțiile libere despre „Oda (în metru antic)” și „Floare albastră”; niciun comentariu nu ne-a știrbit din bucuria propriilor interpretări. Iar mai târziu, în facultate am intrat în contact cu bogăția și profunzimea creației eminesciene, care stătuse ascunsă atât de bine până atunci.
De la textele pe care nu le înțelegeam în gimnaziu, am devenit studenta pasionată de Eminescu și de întreaga lui creație artistică – poezie, proză, dramaturgie.
Dar singurul lucru cu care rămân elevii mei de 11 ani după lectură e emoția mea; sunt prea tineri și prea puțin experimentați să înțeleagă texte de o asemenea dificultate, despre moarte și trecerea timpului, despre tinerețe, puritate și durere; sunt toate emoții pe care ei nu le-au trăit. Sunt copii, nu știu ce înseamnă toate acestea, iar poezia presupune a simți ca celălalt, a te adânci în tine, prin text, a te căuta. Ei nu înțeleg aceste texte, iar a le oferi interpretarea ta sau a altuia îi face nepărtași la lectură. Eminescu e fascinant, dar nu e pentru copiii de 11 ani.
E datoria mea să îmi ghidez elevii în drumul lor de descoperire a literaturii, și nu să-i arunc într-o mare de texte pe care nu le înțeleg și în care nu se regăsesc. Întâlnirea cu Eminescu trebuie pregătită atent, în mulți ani de lecturi. Cât mi-ar plăcea să studiez la clasă poeziile ermetice ale lui Barbu și psalmii arghezieni, dar ora de curs nu este despre mine, ci pentru elevii mei, care abia citesc, adesea din vina„dascălilor” cu mare iubire de autori clasici pe care îi predau prin comentarii", a mai scris profesoara de română.
Puteţi urmări ştirile Observator şi pe Google News şi WhatsApp! 📰