Învăţătoarea Claudia Chiru, despre importanţa primei zile de şcoală pentru elevi, părinţi şi profesori
PODCASTURILE OBSERVATOR. Claudia Chiru, învățătoarea care încearcă să iasă din "linie" mereu și să găsească modalități cât mai moderne de educare a generațiilor care îi trec prin mână, a vorbit la Podcastul Observator, cu Mădălina Iacob, despre importanța primei zile de școală și impactul acesteia asupra copilului, relația dintre cadrele didactice și elevi și comunicarea dintre Minister cu cadrele didactice.
De Mădălina Iacob la 05.09.2022, 15:32Claudia Chiru este învățătoare la una dintre cele mai de top școli din Capitală, o învățătoare care încearcă mereu să găsească modalități moderne prin care să atragă atenția și interesul copiilor față de școală. Vorbind despre prima zi de școală, aceasta a explicat cât de importantă este pentru elevi și ce impact major poate avea, atât asupra copiilor, cât și a învățătorilor.
Claudia Chiru: „Îți dorești în prima zi de școală să îi vezi pe toți copiii și să-i faci să se simtă văzuți, astfel încât să vină cu plăcere și a doua zi. Desigur, pentru noi profesorii, sunt emoțiile din spatele culiselor pentru că în fața elevilor totul trebuie să pară frumos și atrăgător, dar în spate depunem destul de mult efort. E plină de emoții prima zi de școală, cu foarte mult dor, cu multă speranță, cu multe iluzii, cu multe așteptări. Cred că prima zi de școală a fost cu mult pozitiv, cu multe lucruri bune și dorințe.”
Impactul primei zile de școală pentru elevi
Impactul primei zile de școală e uriaș pentru unii dintre copii, iar părinții trebuie să știe, din timp, cum să-i pregătească pe micuți pentru ceea ce urmează să experimenteze, mai ales pe cei care se îndreaptă către școala pregătitoare. Este foarte important ca relația dintre elev și cadrul didactic să se contureze rapid, pentru a evita situațiile în care copilul se poate simți rușinat sau abandonat.
- Hari Bucur Marcu, despre cum s-ar putea încheia războiul din Ucraina: NATO nu ar permite niciodată anihilarea unui...
- PODCASTURILE OBSERVATOR. Gabriela Maalouf, despre educația copilului și relațiile acestuia în raport cu școala
- PODCASTURILE OBSERVATOR. Prințesa Urbană dezvăluie de ce a plecat cu familia din România şi s-a mutat în Olanda
Claudia Chiru: „Pentru clasa pregătitoare este într-adevăr puțin mai încărcat de emoții decât pentru celelalte clase. Dincolo de bucuria și dorința de a-ți revedea învățătoarea, dacă o cunști deja, în clasa pregătitoare apar și alte emoții. Copiii se pot simți abandonați în prima zi de școală, dacă primul contact pe care îl au cu învățătoarea nu este unul care le asigură lor un cadru securizat. Se pot simți părăsiți, rușinați, sunt foarte emoționați pentru că nu știu ce urmează să se întâmple. Ei au foarte multe emoții, pentru că vor ca totul să iasă bine, vor să fie iubiți de învățătoare de la prima privire și de colegi, să fie admirați, pentru că de aceea vin la școală.”
Noile generații de elevi
Generațiile actuale de elevi s-au schimbat foarte mult în ultimii ani, iar Claudia Chiru a vorbit în cadrul podcastului și despre diferențele dintre generațiile anterioare și cele actuale, dar și despre ce semnifică școala și cum este percepută de cei mici, în funcție de cum este prezentată de către învățător.
Claudia Chiru: „Copiii din ziua de astăzi sunt mult mai inteligenți decât celelalte generații, la modul că pe lângă inteligența aceasta academică au și o inteligență emoțională foarte bine dezvoltată. Vin deja cunoscându-și foarte bine emoțiile și au o voce. Partea asta cu vocea mi se pare fantastică pentru că de aceea teste școala, nu? Școala e făcută pentru a-ți deschide ochii și mai mult, pentru a-ți cizela vocea și pentru a te încuraja s-o folosești din ce în ce mai mult. Deci, dacă îi îmbrățișăm așa pe copii și dacă le recunoaștem meritele, putem să ne gândim că vom avea niște generații de adulți foarte interesante.”
Cum influențează părintele viziunea copilului despre școală
Modul în care un părinte influențează viziunea copilului despre școală este foarte important. Acesta trebuie să știe despre ce să-i vorbească și cum să-i prezinte anumite aspecte, astfel încât, copilul să înțeleagă atât rolul său în școală, cât și al învățătorului. Este important ca părintele să nu „ proiecteze asupra copilului toate fricile pe care le are, tot ceea ce nu i s-a întâmplat lui și tot cea ce nu a trăit el în prima zi de școală”.
Claudia Chiru: „Înainte să meargă la școală, părintele, din experiența mea, spun că ar face bine să nu proiecteze asupra copilului toate fricile pe care le are, tot ceea ce nu i s-a întâmplat lui și tot cea ce nu a trăit el în prima zi de școală, să înțeleagă că este prima zi de școală a copilului, nu a lui. Poate să-I vorbească despre doamna învățătoare ca despre o persoană care îi va fi alături zi de zi foarte mulți ani de acum încolo. Poate să-i vorbească la modul admirativ, să creeze o aura de interes asupra doamnei învățătoare, cu admirație, cu recunoștință, pentru că va sta cu copilul. Să vorbească despre mediul școlar care are, desigur, reguli și limite. Fără presiune notelor pentru că la clasa pregătitoare nu este nici vorbă de note. Avem calificative oricum la ciclul primar și mersul la școală nu cred că trebuie să aibă legătură cu notele la această vârstă. Desigur, e bine să știe că merg la școală pentru a învăța lucruri, pentru a deveni din ce în ce mai buni, pentru a fi funcționali și pentru a-și putea câștiga viața și pentru a se bucura de tot ceea ce are de oferit viața. Deci merg pentru ei la școală și atunci, dacă merg pentru ei, nu au nevoie să se compare cu alt coleg, au nevoie doar să se bucure de această aventură și să încerce să acumuleze cât mai multe cunoștințe.”
Claudia Chiru susține că nu este necesar ca elevii să vină în clasa 0 știind să citească sau să scrie, deoarece asta va crea o discrepanță la nivelul colectivului și la ritmul cu care fiecare copil avansează. Este importat ca elevii să înțeleagă că la școală se lucrează în grup și că obiectivele ar trebui să fie comune.
Claudia Chiru: "Nu, nu trebuie să vină știind să citească pentru că se vor plictisi și pentru că nu vor învăța în ritm cu ceilalți colegi și nu se va crea această conexiune de grup. Ei la școală au și ei o viață socială și au și au o societate mai mică a lor, a copiilor, care are dinamica necesară astfel încât fiecare să învețe un pic să-și trăiască viața. Dacă tu vii învățat cu ceva, nu te mai poți conecta nu nevoia grupului, cu dorința grupului, cu obiectivul grupului. La școală suntem toți împreună. Suntem toți într-un punct și ajungem într-un punct, fiecare în ritmul lui. Deci, nu este bine să vină la școală nici să scrie, să citească și să socotească, pentru că de aceea intră în ciclul primar, să învețe."
Noua structură a anului școlar. Ce cred profesorii despre schimbările apărute ?
Claudia Chiru a vorbit despre schimbările apărute în noua structură a anului școlar, în special de schimbarea conform căreia notele nu mai contează atât de tare. Învăţătoarea consideră că această lege ar putea să diminueze interesul elevilor pentru școală și i-ar putea obișnui greșit, să obțină lucrurile cu mai multă ușurință, fără să fie nevoiți să depună efort.
Claudia Chiru: „Îmi este teamă, apropo de această schimbare conform căreia notele nu mai contează, pentru că în societatea noastră în care școala nu mai are rolul acela pe care îl avea atunci când eu eram la școală, adică elevii nu mai au motivația intrinsecă de a învăța fiincă nu mai consideră necesar. Nu mai consideră necesar să respecte profesorul la școală, nu la modul comunist, să-l respecți pentru izvorul de cunoștințe care e. Îmi este teamă, pentru că lipsind respectul acesta și însăși esența școlii e alterată la noi în țară, e posibil ca elevii să nu mai fie atât de serioși și să nu se pregătească atât de bine. În zilele noastre ne lovim pe piața muncii de acest dezinters al tinerilor și de lipsa de a depune efort pentru muncă, de lipsa lor de a muncii efectiv. Vor să primească ușor lucrurile, nu vor să stea într-o consecvență și atunci mi-e teamă să nu ne ducem și mai adânc în această direcție în loc s-o remediem, să n-o adâncim și să nu îngroșăm și mai tare această realitate. Cât despre structura nouă, mi se pare lipstă de sens, pentru că eu nu am înțeles diferența din semestre, ce aveam înainte și module, ce avem acum. Vorbesc despre impact, adică pentru ce aveam nevoie să avem aceste module. Ni s-a dat iar vacanța din februarie care ni s-a luat acum ceva timp, deci e un du-te-vino pe care eu nu am reușit să-l înțeleg și nici nu pot să vă explic care este finalitatea și care sunt avantajele.”
Învățătoarea nu înțelege sensul tuturor schimbărilor existente în programa școlară și condamnă modul în care au fost luate aceste decizii, menționând faptul că existau alți factori, mult mai prioritari, la care se putea lucra pentru îmbunătățirea lor.
Claudia Chiru: „Dacă sunt prea scurte perioadele de învățare, nu e bine. Dacă sunt prea lungi perioadele de învățare, iar nu e bine. Întotdeauna trebuie să căutăm un echilibru și trebuie să păstrăm ceea ce funcționează bine, adică e și o lege a evoluției. Dacă noi dărâmăm și tot luăm de la capăt, nu vom mai progresa. Era bine să se fi lăsat lucrurile așa cum sunt și să se fi lucrat în altă parte la schimbări: la calitate, la formarea cadrelor didactice, la lidership care ne lipsește cu desăvârșire, la această conștiiță națională pe care o dăm mai departe generațiilor cu privire la învățarea în sine și la rolul nostru în societate și la stima de sine, pe care mie mi se pare că nu o avem, din moment ce nu vrei să devii foarte bun, din moment ce nu vrei să depui efort.”
De ce sunt elevii dezinteresați de școală? Care sunt factorii ce stârnesc dezinteresul copiilor față de educație
Unul dintre factorii pe care Claudia Chiru îi consideră responsabili pentru aceste lucruri sunt adulții, deoarece aceștia sunt responsabili de tot ceea ce expun în faţa copiilor, care sunt în plină dezvoltare și care absorb fiecare informație pe care o întâlnesc, fără să știe dacă este sau nu benefică pentru dezvoltarea lor.
Claudia Chiru: „Cred că e un cumul de factori și cred că atât cadrele didactice cât și elevii și părinții sunt responsabili pentru această deteriorare, pentru că am început și noi, adulții, să ne bucurăm în fața lucrurilor ușoare, în fața lucrurilor care nu necesită atât de mult efort, am început să credem că se poate oricum și ajungem să ne fie teamă că propriii copii merg la școală și nu mai învață. Am un băiat de 12 ani și am temerea asta atunci când mă gândesc la școala lui. Am senzația că merge la șocală și nu-și accesează adevăratul potențial pentru că nici el nu primește din societate stimulii respectivi, că ei sunt conecțati la tehnologie și stau în social media, orice am face noi și de la școală, din partea profesorilor, nu primește impulsurile pe care eu le consider potrivite. Îi place la școală, el merge la o școală particulară, n-are cum să nu-i placă. La școala particulară sunt puține lucruri care să nu-ți placă, dar chiar și așa, pentru mine școala înseamnă întreaga societate, consider că suntem responsabili toți adulții acestei țări cu tot ceea ce expunem și aducem în fața copiilor, inclusiv la televizor. Copiii sunt ca bureții uscați și ei ies și învață de oriunde. Școala este peste tot, este ce am format oficial, academic, dar mai sunt și alte tipuri de învățare, e învățarea nonformală, care este peste tot și de care noi suntem responsabili. Deci cred că am eșuat toți, dar cred că avem și timp să ne redresăm.”
Întrebată dacă învățătorul trebuie să fie mereu cu zâmbetul pe buze și cu o dispoziție bună în fața elevilor, aceasta a spus că este necesar deoarece fără dispoziția bună a cadrului didactic, elevii nu vor fi captați de ceea ce prezintă acesta. Este importat ca cei mici să aibă dreptul la propriile puncte de vedere și să fie introduși în discuțiile care au loc la clasă.
Claudia Chiru: „Da, păi altfel, dacă nu vii cu o energie care să atragă alte energii, cred că-ți pierzi vremea. Poți să fii acolo în fața clasei, dar nu cred că reușești să faci să se producă învățarea, pentru că învățarea este emoție, învățarea este admirație pentru omul care te învață și dacă eu nu reușesc să le produc admirație elevilor mei, zilnic, nu reușesc să-i fac să învețe nimic. Mă trezesc și mă forțez atunci când nu e de la sine să am o stare bună, mă feresc de toți stimulii negativi cre ar putea să-mi altereze energii, mă gândesc doar la elevii mei și la nevoia lor și apoi mă întreb cum mi-ar plăcea mie să o văd pe învățătoarea mea. Sunt foate interesați de ce se întâmplă, le place foarte tare atunci când le arăți o altă alternativă, un alt punct de vedere, pentru că așa vorbesc cu elevii mei. Eu cred asta, altcineva poate să creadă altceva, tu îți poți face propria ta părere și le dau ocazia să și-o și contureze.”
Cum ar trebui părintele să aleagă școala pentru copilul său?
Claudoia Chiru: „Ce pot să spun însă din exeperiența mea, este că cea mai bună școală este școala de lângă casă și cea mai bună școală este aceea în care copilul reușește să creeze o conexiune cu omul care o să-l învețe. Pentru că nu are sens să alergăm de colo-colo în toată Capitala, avem un trafic infernal, ne petrecem foarte mult timp în trafic, ne stresăm foarte mult timp în trafic. Ar trebui să ne petrecem viața mai frumos și să înțelegem că și la școala de lângă casă poți să găseși un om cu care tu nu poți să fii conectat, dar nu e despre tine, adult, e despre copil. Copilul trebuie să se simtă bine cu învățătoarea la școală, copilul trebuie să relaționeze cu profesoara și să-și creeze o relație, la fel, învățătoarea este responsabilă de asta. Suntem obligate să creăm o relație cu fiecare elev în parte și să facem tot ce ne stă în putință pentru a-l face să se simtă bine. Sunt profesori buni și în școlile care nu au avut atâta atenție din partea autorităților, despre asta este vorba. Depinde de om și depinde cât de comod îți este ție, pentru că la un moment dat, dacă mersul la școală se transformă într-o corvoadă atât pentru tine, cât și pentru copil, nici nu mai are sens. Într-adevăr, ar trebui să avem o preocupare mai ridicată în sensul că toate școlile ar trebui să fie dotate în anul 2022.”
Trebuie reinventată școla românească?
Claudia Chiru este de părere că toate schimbările din mediul educativ devin stresante atât pentru elevi, cât și pentru cadrele didactice. Aceasta suține că este nevoie de îmbunățiri la nivelul comunicării dintre Ministerul Educației și cadrele didactice. Autoritățile comunică prin mijloace care nu-i ajută pe aceștia să înțeleagă ce are de făcut și cum ar trebui să se adapteze la schimbările radicale care s-au făcut în ultima perioadă.
Claudia Chiru: “Avem nevoie de stabilitate. Acest context pe care-l trăim de câțiva ani nu mai este unul propice și începe să ne încurce deja. Încep să ne streseze foarte tare aceste schimbări de pe o zi pe alta, nici nu știi dacă ești în pericol, nu ești în pericol, îți pierzi jobul, nu-ți pierzi, mai ai bani, nu mai ai bani. Este o nebuloasă și clar că ne influențează iar noi lucrăm cu suflete acolo, trebuie să fim într-o stare de beatitudine continuă, pentru a putea da mai departe energie. Avem nevoie să se mențină ceea ce funcționează și să se facă schimbările necesare dar din timp și comunicate foarte bine, pentru că nu comunică nimeni cu noi, toată lumea e grăbită. Depunem foarte mult efort emoțional. Pe mine nu mă întreabă nimeni tot anul „Claudia, ești bine? Vrei să vezi un psiholog, poate ai nevoie de ceva, îți ajung banii? Cum te descurci cu părinții?” Autoritățile comunică prin intermediul presei care preferă acele titluri șoc și apoi când citești articolul, nu prea înțelegi mare lucru. La noi se trimit circulare, emailuri. Nu poți să le citești pentru că este o informație brută, este o informație pur legislativă, este o informație care nu are cum să ajungă la mine. Nu e așa un efort pentru ca noi să fim informate, să fim la zi cu tot ce se întâmplă. E foarte important să înțeleg ce se vrea de la mine, ce produs finit vrei să-ți dau eu pe piața muncii, cum vrei să-l șlefuiesc pe acest copil. La mine în clasă nu există pedepse, exisă consecințe care sunt naturale. Există reguli în clasă, există limite pe care toată lumea le respectă.”