Secretul celui mai scump tablou din lume, scos la iveală într-un documentar. "Salvator Mundi", ultima operă atribuită lui Leonardo da Vinci, nu i-ar aparține celebrului pictor
Secretul celui mai scump tablou din lume poate arunca în aer tot ce se știa despre "Salvator Mundi", ultima operă atribuită lui Leonardo da Vinci.
De Monica Palade la 08.04.2021, 14:45Potrivit unui documentar, care va fi lansat săptămâna viitoare, în Franța, celebra operă nu i-ar aparține de fapt celebrului pictor renascentist.
Documentarul pare să rezolve și cea mai mare mare enigmă care înconjoară pictura și anume de ce nu a apărut niciodată în cadrul expoziţiei dedicate lui Leonardo da Vinci la Muzeul Luvru, din 2019. Filmul lui Antoine Vitkine "The Savior For Sale" va fi difuzat pe 13 aprilie de postul de televiziune France 5, anunță theartnewspaper.com.
În film, un înalt oficial din guvernul președintelui francez Emmanuel Macron, care și-a păstrat anonimatul și a folosit numele de cod „Jacques”, îi povestește lui Vitkine că examinarea științifică extinsă a picturii de la Luvru, efectuată în secret, a concluzionat că Leonardo da Vinci doar „a contribuit” la imagine, și că „autenticitatea” tabloului nu a putut fi confirmată niciodată.
O miză diplomatică uriașă
Miza diplomatică din jurul acestui verdict este extrem de mare. Proprietarul tabloului, prințul moștenitor al Arabiei Saudite, Mohammed bin Salman, a achiziționat tabloul (printr-un interpus) pentru 450 de milioane de dolari, cel mai mare preț plătit vreodată pentru o operă de artă, la Christie's, New York în noiembrie 2017. Opera a fost vândută ca un autentic Leonardo da Vinci și fusese supranumit „bărbatul Mona Lisa”.
Un alt oficial din Ministerul Culturii, denumit „Pierre”, dezvăluie o discuție de la summitul franco-saudit din aprilie 2018 ca Muzeul Luvru să prezinte opera Salvator Mundi, totul învârtindu-se în jurul intereselor comune vitale din sferele politice, de informații, de apărare, economice și culturale.
Prinţul moştenitor Mohammed bin Salman a fost primit cu fast în timpul vizitei, iar acordul Al-Ula, un acord de zece ani, cu mare potențial în valoare de zeci de miliarde de euro, care conferă Franței un rol exclusiv în proiectul de dezvoltare a provinciei Al-Ula ca centru cultural important, sit de patrimoniu și destinație turistică, a fost semnat în acel moment. Propriu-zis, în acel moment în acel momen s-a luat decizia de a încredința pictura Franței. Expoziția Leonardo da Vinci era deja programată. Președinția franceză explica importanța ca Mohammed bin Salman să se poziționeze ca fiind deschis și să se plaseze ca un simbol al modernității.
Potrivit oficialului Jacques, opera a ajuns în Paris, în iunie 2019 și a rămas în laboratorul C2RMF din Luvru, timp de trei săptămâni. Expertiza ar fi demonstrat, conform aceleiaşi surse, că "Leonardo da Vinci doar a contribuit la acest tablou". Reprezentanţii Muzeului Luvru i-ar fi informat pe oficialii saudiţi. "Cererea lui era foarte clară: să expună 'Salvator Mundi' alături de 'Mona Lisa' şi să îl prezinte ca pe un Da Vinci 100%. Expunerea lui în aceste condiţii ale saudiţilor ar fi însemnat 'albirea' unei lucrări de 450 de milioane de dolari", a precizat aceeaşi sursă.
"La sfârşitul lui septembrie, Macron a tranşat: a decis să nu dea curs cererii lui Mohammed bin Salman". Iar înțelegerea a căzut. Prinţul saudit ar fi refuzat să împrumute tabloul în alte condiţii decât cele propuse de el.