Piesaje dezolante în gările abandonate din România. Gunoaie, câini fără adăpost și culturi de roșii
În secolul vitezei, România pare să se întoarcă în timp. 2019 ne-a prins cu zeci de gări uitate în paragină. În Hunedoara, de exemplu, gara - considerată odată clărirea simbol a oraşului - e sub lacăt de un an întreg.
De Redactia Observator la 01.03.2019, 21:17În secolul vitezei, România pare să se întoarcă în timp. 2019 ne-a prins cu zeci de gări uitate în paragină. În Hunedoara, de exemplu, gara - considerată odată clărirea simbol a oraşului - e sub lacăt de un an întreg. CFR Călători a retras de acolo toate garniturile care făceau legătura cu alte noduri feroviare. O echipă Observator a vizitat clădirea cunoscută pentru strălucirea de altădată.
Bine aţi venit în Hunedoara. Jumătate de secol, gara de aici a reprezentat poarta principală de intrare în oraş. O bijuterie arhitecturală care cucerea orice călător. Astăzi, peisajul este dezolant. La capătul liniei ferate, mai găsim doar gunoaie şi câţiva câini fără adpost.
Gara Hunedoara este sub lacăt de fix un an. Tavanul a căzut deja, pereţii sunt scorojiţi, iar geamurile sparte. Toate cele şase trenuri care faceau legatura cu nodul de cale ferata Simeria au fost desfiinţate. Erau curse nerentabile, spune CFR Călători. Deşi, din cei 60 de mii de locuitori din oraş, mulţi sunt navetişti.
Alt oraş, aceeaşi realitate tristă. Deşi a fost renovată, gara din Lupeni e abandonată din 2015. Niciun tren nu mai trece pe acolo de vreo patru, cinci ani.
România are zeci de astfel de halte şi gări. Observator a tras un semnal de alarmă încă de anul trecut, în campania "Avem o ţară frumoasă, cum ajungem la ea?".
Cresc roșii pe calea ferată
Sunt aproape 200 de kilometri de cale ferată în judeţul Timiş pe care trenurile de persoane nu mai circulă. În schimb, aici se face agricultură. Cresc roşiile şi par a avea un an bun. Roşii pe calea ferată. Atât a mai rămas aici.
În lipsa investiţiilor, şi litoralul a ajuns o destinaţie tot mai greu accesibilă. În una dintre cele mai căutate staţiuni, gara e nefuncţională.
Același peisaj la Eforie Sud. O haltă foarte importantă în mod normal în timpul verii pentru că turiştii vin pe aici pentru zona de sud a litoralului. Acum sunt nişte bolovani puşi în uşa principală.
Iar acolo unde trenurile încă opresc, călătorii sunt puşi în pericol. Spre exemplu, în Constanţa, unde gara a fost renovată cu aproape 9 milioane de euro.
Din 1990, la Ministerul Transporturilor s-au perindat nu mai puţin de 30 de miniştri. Până la această oră, CFR Călători nu a oferit niciun punct de vedere.