Video Noul sistem de impozitare a maşinilor, criticat dur. Ce n-ar fi luat în calcul Guvernul: "Criterii incomplete"
Noul sistem de impozitare a maşinilor este criticat dur. Producătorii auto susţin că Guvernul a greşit când a luat în calcul doar capacitatea cilindrică şi norma euro, în loc să meargă pe principiul european "poluatorul plăteşte", adică emisiile de dioxid de carbon. Şi specialiştii cred că taxarea, care va intra în vigoare de anul viitor, nu descurajează cumpărarea de rable.
Conform noilor norme adoptate de Guvern în pachetul doi de măsuri fiscale, impozitul pentru maşini va creşte între 5 şi 146 la sută.
Fabricanţii auto critică metoda de impozitare. Spun că sunt folosite criterii incomplete și învechite. Şi că ar fi trebuit să fie luată în calcul şi vechimea autovehiculului, la calculul impozitului.
"Folosirea standardului euro este făcută eronat, din necunoaştere. Aceste standarde au evoluat în timp. De exemplu, în cazul Euro 6, o maşină produsă acum 10 ani astăzi nu mai este la fel. Nu este acelaşi standard Euro 6 de acum 10 ani", crede Dan Vardie, preşedintele APIA.
Spre exemplu, pentru o mașină de 1.600 cm³, diferența de impozit dintre un vehicul vechi - non euro și unul modern - Euro 6 este de doar 18%. Adică, pentru maşina veche impozitul e 400 de lei, iar pentru cea nouă 330 de lei. Pentru motoarele mari, peste 3.000 cm³, decalajul dintre tarife coboară la 10%. Pentru un autoturism non euro, se plăteşte impozit 4.786 de lei, iar pentru Euro 6, 4.351 de lei.
Analiştii spun că şi pentru maşinile electrice ar fi trebuit să se plătească mai mult decât suma fixă de 40 de lei.
"Şi automobilele electrice poluează. Merg şi ele cu pneuri, cauciucurile se tocesc, praful generat de anvelopă se duce în atmosferă. Poluează mediul. Au baterii care produc poluare. Încă n-am ajuns să le reciclăm. În trecut, s-au încercat înmatriculări în Bulgaria. Tocmai pentru a scăpa de impozitele mari", spune Dan Schwartz, analist fiscal.
Aşa că astfel de "soluţii" s-ar putea găsi şi acum. "Ăştia sunt bani la autorităţile locale. Primăriile vor strânge semnificativ mai mulţi bani, în special din eliminarea acestei reduceri pentru hibride. Vor strânge bani din motoarele mici, care sunt foarte multe", spune Gabriel Biriş, analist fiscal.
Noile impozite auto ar urma să intre în vigoare de anul viitor.
Înapoi la HomepagePuteţi urmări ştirile Observator şi pe Google News şi WhatsApp! 📰