Antena Meniu Search
x

Curs valutar

Video O nouă criză în industria auto. Cu cât se vor prelungi termenele de livrare ale mașinilor noi

Industria auto pierde din demarajul recuperat cu greu, după doi ani de pandemie. Conflictul din Ucraina a oprit livrarea unor componente importante, fără de care producţia este imposibilă. Criza se suprapune celei deja existente, a semiconductorilor, și, dacă se va prelungi, ar putea împinge termenele de livrare ale maşinilor noi chiar şi peste un an de zile. 

de Ioana Matei

la 12.03.2022 , 20:49

2021 a fost un an nefast pentru industria auto. La nivel global, vânzările au scăzut cu 16%, iar estimările arată că aproximativ 11 milioane de autoturisme nu au putut fi construite ca urmare a crizei de microcipuri. Acum, a venit o criză şi mai mare. 

Adrian Sandu, secretar general ACAROM: În principal, se simte lipsa unor materiale necesare producţiei de componente în România, precum cauciuc, materiale plastice, oţeluri. 

Ioana Matei, reporter Observator: Fiecare zi de război aduce noi blocaje în industria auto. Întreruperile de pe lanţurile de aprovizionare, ca urmare a închiderii unor fabrici de componente din Ucraina, înseamnă suspendarea activităţii marilor producători. Cele mai pesimiste estimări vorbesc despre 3 milioane de autoturisme produse mai puţin anul acesta, la nivel mondial, dintre care un sfert în Europa. 

Vezi și

Producătorii din industria auto se plâng şi de materii prime tot mai scumpe

Pe acelaşi subiect

Preţurile nichelului şi litiului, metale esenţiale în producerea bateriilor pentru maşinile electrice, au explodat, pe bursă. Nichelul a atins valoarea record de 100.000 de dolari tona, de patru ori mai mare decât la începutul anului. Toate se vor traduce în creşteri de preţuri. 

Andrei Dumitrescu, dealer auto: Creşterile nu vor exponenţiale, dar vor fi de la sute de euro până la câteva mii de euro.  

Deşi unii dintre români sunt reticenţi să facă achiziţii în această perioadă, cerere încă există. Însă termenele de livrare sunt tot mai lungi. 

Andrei Dumitrescu, dealer auto: Nu mai încape îndoială dacă va fi 2022 sau 2023. Le-au dus în 2023.

Alexandru Şeremet, director comunicare grup auto: Dacă un anumit furnizor nu mai este disponibil pentru o anumită perioadă, e posibil asta să influenţeze disponibilitatea unui opţional de pe maşină.

Ministerul Economiei a creat un grup de lucru unde reprezentanţi din industrie au ridicat inclusiv problema transporturilor blocate în vămi. 

Florin Spătaru, ministrul Economiei: Vom face demersuri pentru a găsi soluţii ca aceste întârzieri pe lanţul de transport, pe lanţul logistic, să fie cât mai mici. 

Anul începuse ca pe roate pentru piața autoturismelor

Pe piaţa locală, în luna februarie, au fost produse cu 12% mai multe autoturisme faţă de aceeaşi lună a anului trecut. Din cele peste 44.000, aproape 25.000 în uzina Dacia de la Mioveni. Şi în ceea ce priveşte înmatriculările, datele arată o creştere de 39%, în primele două luni ale anului, pentru maşinile noi şi de 84%, în cazul electricelor. 

Adrian Sandu, secretar general ACAROM: Dacă am produce la acest nivel, cum am avut în luna februarie, am ajunge la un nivel comparativ cu 2019. 

Dacă războiul se va prelungi, Guvernul are în vedere şi prelungirea modelului Kurzarbeit, prin care angajatorii pot reduce programul de lucru al salariaţilor, iar statul decontează 75% din diferenţa de salariu. 

Ioana Matei Like
Întrebarea zilei
Aţi testat vreodată vacanţele tip retreat?
Observator » Ştiri Auto » O nouă criză în industria auto. Cu cât se vor prelungi termenele de livrare ale mașinilor noi