Video Rabla Plus 2021: Coşmar birocratic pentru cei care vor să-și cumpere ”pe firmă” maşini electrice şi hibride
Programul Rabla Plus, prin care statul dă bani pentru cumpărarea de maşini electrice şi hibride, abia intră în viteză. Dacă pentru persoanele fizice lucrurile sunt mai simple, pentru cele juridice este un coşmar birocratic. Hârtii peste hârtii şi luni de aşteptare pentru ca Ministerul Mediului să elibereze ecobonusul.
Prima pe care un cumpărător o poate primi din partea statului pentru o maşină electrică poate ajunge la 10.000 euro iar pentru una hibridă, la 4.500 euro. Banii sunt frumoşi dar vin la pachet cu multe probleme.
Client: ”Am plătit avansul în februarie. Maşina stă în curtea dealerului, aşteptăm ecobonusul. Au fost acte numeroase, cel puţin 7-8 documente, care au trebuit depuse. Apoi a trebuit să cer o hârtie de la Administraţia Fondului pentru Mediu prin care ei să gireze că nu am datorii către ei şi ulterior a trebuit depusă la Ministerul Mediului. Problema e că se mişcă greu. În 12 mai au eliberat hârtia, au trimis-o prin poştă şi a ajuns la noi pe 26 mai”.
Ministerul Mediului şi Agenţia care se ocupă de dosarele persoanelor juridice sunt în aceeaşi curte. Ambii şefi ai celor două instituţii responsabile ştiu cât de greu se mişcă lucrurile. După depunerea actelor, trebuie să se întrunească un comitet care să aprobe dosarul sau să ceară mai multe explicaţii.
Proceduri greoaie, clienți nelămuriți
- Rabla pentru electrocasnice 2021. Îngrămădeală la televizoare, tichete vândute pe internet pentru frigidere și...
- Rabla pentru electrocasnice 2021. Voucherele din etapa a doua au fost epuizate în timp record. Când pot fi activate
- Maşinile de epocă pe care doar colecţionarii cu averi impresionante şi le pot permite. "Operă de artă!"
- Radarele e-Sigur vânează șoferii vitezomani pe două autostrăzi și un drum național. Amenzile vor veni direct...
- Revoltă în Sectorul 4 pe taxa de 540 de lei impusă şoferilor. "Motocicleta e în curte, dar trebuie să plătesc"
Forumurile sunt pline de întrebări şi nemulţumiri legate de dosarul stufos cerut firmelor.
”Se mişcă extrem de greu, e obişnuita bătaie de joc a funcţionarilor publici. Nicăieri nu este publicat programul când se întruneşte comitetul de avizare”.
”Devine supărătoare lipsa de transparenţă a AFM-ului. Nu răspunde nimeni la telefoane, nici la e-mailuri”.
Ștefan Toga, preşedinte AFM: ”Ajunge la mine cu 8 semnături. Trece pe la mai multe direcţii, secretariate. Chiar mâine depunem o modificare pentru Rabla şi Rabla Plus pentru a scoate direcţia juridică”.
Tanczos Barna, ministrul Mediului: ”Sunt peste 200 dosare care intra săptamanal în aprobare. Avem peste 23.000 dosare în clasic și peste 6.000 în plus. Lucrurile merg in bine si cu viteza mai mare decat anul trecut”.
Coşmar birocratic pentru persoanele juridice
Cu toate acestea, pot trece luni până când maşina va ajunge la beneficiar. Aşa că cei care vor maşini hibride sau electrice "pe firmă" trebuie să se înarmeze cu multă răbdare.
Cristian Preoteasa, reprezentant dealer auto: ”Se poate elimina certificatul fiscal emis de Fondul de Mediu, poate fi scos de acolo de către persoanele decidente în momentul depunerii dosarului sau se poate consulta o bază de date”.
În cazul persoanelor fizice procesul este cu mult mai simplu.
Daniel Marin, reprezentant dealer auto: ”Există posibilitatea în timp real, după ce se introduc actele , să vedem dacă există banii necesari şi în momentul în care se apasă enter, banii se rezervă”.
Până acum, în cele două programe Rabla s-au înscris peste 20 mii de persoane. Doar 4.000 au aplicat pentru Rabla Plus.
Puteţi urmări ştirile Observator şi pe Google News şi WhatsApp! 📰