Ce drepturi au copiii cu CES în România
Copiii cu cerințe educaționale speciale (CES) beneficiază de alocația zilnică de hrană și de cea pentru rechizite școlare, cazarmament, îmbrăcăminte și încălțăminte, potrivit Hotărârii de guvern nr. 564 din 2017.
În 2022, au avut loc schimbări legislative care au vizat cuantumul sumelor acordate copiilor cu CES, prevederi valabile pentru anul școlar 2022-2023.
Ce înseamnă CES
CES este expresia care încadrează copiii, începând cu primul lor an în sistemul de educație (de la grupa mică de grădiniță), într-o categorie aparte, aceea a copiilor care au nevoie de sprijin diferit față de restul colegilor pentru a învăța.
„CES” este o expresie-umbrelă, care acoperă întreaga varietate de situații în care un copil întâmpină dificultăți de învățare, de la dizabilitate fizică sau cognitivă la tulburări de personalitate și comportament.
În multe cazuri este evidentă nevoia de adaptare a mediului educațional – este evident că un copil nevăzător va avea nevoie de sprijin pentru a putea citi, spre exemplu prin facilitarea accesului acestuia la materiale educaționale audio sau tipărite special în Braille, însă în foarte multe cazuri nevoia este discretă, iar educatorii și părinții o detectează mai târziu, adesea abia pe parcursul școlii primare.
Ce drepturi au copiii cu CES şi părinţii lor
Copiii cu CES au nevoie de sprijin pentru a avea acces la educație. Școlile trebuie să ofere şanse egale la educaţie fiecărui copil, indiferent de posibilităţile sale de învăţare, participare şi dezvoltare. Iar comunitatea trebuie și ea pregătită să accepte nevoile acestor copiii.
Cum îi sprijină statul român
Măsurile de sprijin pentru prevenirea şi combaterea barierelor de atitudine includ cel puţin:
- informarea părinţilor ai căror copii frecventează unitatea de învăţământ cu privire la educaţia incluzivă şi incluziunea socială a copiilor cu dizabilităţi şi/sau CES;
- informarea elevilor din unitatea de învăţământ cu privire la educaţia incluzivă şi incluziunea socială a copiilor cu dizabilităţi şi/sau CES, într-un limbaj adaptat vârstei şi, de preferinţă, utilizând educaţia de la egal la egal;
- informarea conducerii unităţii de învăţământ şi a cadrelor didactice cu privire la educaţia incluzivă şi incluziunea socială a copiilor cu dizabilităţi şi/sau CES; d) prezenţa facilitatorului, numit în literatura de specialitate shadow, alături de copil în unitatea de învăţământ. (ART 63. ordin 1985/2016)
Ce pot face părinţii dacă nu le sunt respectate drepturile
Dacă ești părintele unui copil cu CES e bine să știi care sunt legile care îl protejează pe copilul tău. Mai multe informaţii pe acest subiect găsiţi aici.
Înapoi la HomepagePuteţi urmări ştirile Observator şi pe Google News şi WhatsApp! 📰