Video Cerealele ucrainene sufocă portul Constanţa, fermierii români ies în pierdere: "Nu mai pot vinde chiar dacă au preţuri normale"
Portul Constanţa este sufocat de mărfurile din Ucraina! Jumătate din toată cantitatea de cereale care ajunge acolo este din ţara vecină. E vorba de 8 milioane de tone doar în primele şapte luni. În timp ce operatorii portuari au de câştigat, transportatorii români sunt nevoiți să aștepte zile întregi ca să-și poată descărca marfa.
Portul Constanţa e arhiplin: de la depozite, la terminale.
Cristina Niţă, reporter Observator: Cozi de zeci de tiruri se formează sistematic la intrarea în Portul Constanța, mai ales la porțile dedicate transportatorilor de cereale. Mașinile staționează pe banda de urgenţă a Autostrăzii A4, în zona Agigea, dar cozile continuă și în incinta portului.
Florin Vizan, directorul Portului Constanţa: Creșterea de trafic înregistrată de la începutul anului este de 10%, evoluția de până la acest moment confirmând faptul că Portul Constanța se îndreaptă spre un nou record de trafic în 2023.
Constanţa a devenit cea mai mare rută alternativă de transport maritim
- Urmările bombardamentelor ruseşti în Reni şi Ismail. Au distrus mai multe silozuri de cereale şi depozite, la...
- Marina rusă a tras asupra unei nave cargo din Marea Neagră. Soldații ruși au coborât "în inspecție" la bord...
- Soarta exporturilor de cereale din Ucraina, stabilită la Galați: canalul Sulina e marea speranță a Occidentului....
Constanţa a devenit cea mai mare rută alternativă de transport maritim, un port-cheie pentru exportatorii de cereale după blocada rusă asupra porturilor ucrainene.
Vedant Patel, oficial Departamentul de Stat al SUA: Aceste atacuri ale Rusiei, asupra infrastructurii portuare a Ucrainei, au distrus sute de mii de tone de cereale destinate exportului. Acest lucru amplifică criza alimentară şi menţine ridicat preţul alimentelor.
De la începutul războiului, Portul Constanţa a gestionat deja o treime din exporturile de cereale ale Ucrainei. Iar volumele s-ar putea dubla, tocmai de aceea operatorii portuari caută să îşi mărească și ei capacitățile.
Viorel Panait, manager operator de cereale: Anul acesta suntem mai pregătiţi decat în anul trecut, iar cu investiţii şi măsurile organizatorice pe care le adoptăm vom fi în situaţia să fim mai bine pregătiţi, într-adevar decât am fost în anul precedent.
Dan Dulghin, director operator de cereale: În ultimul an, compania noastră a investit circa 3 milioane de euro într-un nou punct de descarcare pentru barje, pentru că ne aşteptăm la un aflux mai mare de cereale pe barje. Noi putem descărca până la 40.000 de tone pe 24 de ore şi putem încărca în nave până la 60.000 de tone pe 24 de ore.
Administraţia Portului Constanţa pregăteşte o aplicație informatică
Pentru a fluidiza traficul, Administraţia Portului Constanţa pregăteşte o aplicație informatică de rezervare a spaţiilor pentru camioane.
Sorin Grindeanu, ministrul Transporturilor: Eu le-am cerut să mai facă şi alte lucruri, cântărire obligatorie, scannere obligatorii pentru că în port cred că e nevoie de măsuri mult mai dure.
Ministrul Transporturilor promite investiţii în infrastructura portului de 1 miliard de euro, însă lucrările vor fi finalizate în câţiva ani. Mâine, miniştrii Agriculturii şi iInfrastructurii din Ucraina ajung în Portul Galaţi pentru a discuta despre mărirea capacităţilor de tranzit. Între timp, fermierii români sunt cei care pierd.
Cezar Gheorghe, expert în comerțul cu cereale: Nu mai pot vinde efectiv chiar dacă au preţuri normale. Au costuri de finanţare pentru că stau cu acele stocuri, costuri de depozitare şi nu îşi achită debitele scadente.
Până în 15 septembrie importurile de cereale din Ucraina sunt interzise
Până în 15 septembrie importurile de cereale din Ucraina sunt interzise. Specialiştii spun că măsura nu este respectată.
Cezar Gheorghe, expert în comerțul cu cereale: De la 1 mai când a intrat restricţia în vigoare până la 30 iulie am avut o medie de import de mărfuri ucrainene de minim 12.000 de tone pe lună.
Anul trecut, România a importat de 20 de ori mai multe cereale și alimente din Ucraina față de 2021. Ţara vecină a fost a patra sursă de importuri agroalimentare pentru România.
Puteţi urmări ştirile Observator şi pe Google News şi WhatsApp! 📰