Video Cum se calculează despăgubirea dacă faci accident. 10.000 de lei pentru 3 coaste rupte, 15.000 de lei pentru o fisură craniană
10.000 de lei pentru 3 coaste rupte şi 15.000 de lei pentru o fisură craniană. Aceastea sunt sumele pe care le-ar putea primi victimele unui accident rutier de la firmele de asigurări dacă semnează o constatare amiabilă. 5 ani le-au trebuit autorităţilor să găsească o variantă de calcul. Dacă părţile implicate în accident nu sunt însă de acord cu tarifele stabilite sunt nevoite să ajungă în instanţă.
Vasile este una dintre victimele celor peste 40.000 de vătămări corporale anuale. Are 8 ani şi în urmă cu o lună a fost implicat într-un accident rutier. Maşina în care se afla cu tatăl său a fost lovită violent de o alta. Copilul a ajuns la spital cu o mână ruptă şi câţiva dinţi lipsă. Familia lui a reuşit să obţină despăgubiri de la firma de asigurări doar pentru autoturism, nu şi pentru tratamentele copilului. Acum, va merge în instanţă. În general, în astfel de situaţii, asiguratorul este obligat să suporte costurile.
"Se vor deconta absolut toate cheltuielile pe care trebuie să le facă în prezent sau pe care va trebui să le facă în viitor pentru a reveni la starea iniţială de sănătate", a declarat Andrei Iordanescu, broker. Ca să îi scape pe răniţi de corvoada proceselor lungi în instanţe, autorităţile au elaborat, după 5 ani, criteriile prin care se pot cere despăgubiri. Asta doar pentru cazul în care victima şi şoferul vinovat se înţeleg asupra vinovăţiei. În funcţie de gravitatea rănilor, pentru fiecare tip de traumatism a fost stabilit un punctaj. Acesta se înmulţeşte cu dublul salariului minim brut şi astfel rezultă valoarea daunelor.
Dacă se va alege cu capul spart, victima va primi o despăgubire de peste 15.000 de lei dacă se va mai adăuga şi o hemoragie sinusală va primi în plus peste 10.000 de lei. Tot atât va primi şi pt maximum 3 coaste rupte. Iar dacă va avea piciorul rupt, valoarea despăgubirii porneşte de la 51.000 şi poate ajunge la peste 66.000 de lei. Asociaţia Victimelor Accidentelor Rutiere critică în termeni duri proiectul. "Este o reglementare care nu are legătuă cu ştiinţa. Este un raţionament făcut de băieţii deştepţi pentru băieţii deştepţi ca să câştige nişte bani şi să împingă victimele în derizoriu, este o încălcare grosolană a dreptului la integritate fizică şi psihică", a declarat Cătălin Codescu, asociatia Victimelor Accidentelor Rutiere.
Mai mult, aceste punctaje ar putea influenţa şi deciziile instanţelor, spun apărătorii victimelor. Momentan, proiectul este în dezbatere publică. "Temerea mea este că instanţele de judecată care oricum nu sunt mână largă când vine vorba de despăgubiri", a declarat Adrian Cuculis, avocat. În prezent, România este ţara Uniunii Europene care acordă cele mai mici despăgubiri în instanţă pentru victimele sau morţii în accidente rutiere.
Puteţi urmări ştirile Observator şi pe Google News şi WhatsApp! 📰