Video Cum se va face repararea obligatorie a electronicelor și electrocasnicelor, după expirarea garanției. Ce propune UE
Uniunea Europeană vrea să te ajute să-ți repari electrocasnicele. Comisia Europeană propune introducerea aşa-numitului "drept la reparare". Producătorii ar urmă să fie obligaţi să ajute clienţii cu partea de service. Deocamdată nu s-a stabilit pe ce perioadă de timp şi nici de când anume va intra în vigoare măsura.
Necula Niţă este tehnician electromecanic de aproape patru decenii. Spune că în ultima perioadă preţurile pieselor s-au scumpit semnificativ, astfel că cine ajunge în atelierul său se gândeşte de două ori dacă să repare un produs sau să cumpere unul nou.
Niță Necula, tehnician electromecanic: M-ar interea, în primul rând, piesele de schimb să aibă un preţ mai atractiv pentru noi, ca să putem, la rândul nostru să lucrăm pentru client şi să fie bine pentru fiecare în parte.În ultimul timp cred că s-au scumpit cu vreo 40%.
Greta Neagu, reporter Observator: Cine vine într-un astfel deatelier pentru a-şi curăţa aspiratorul de praf va plăti, cu tot cu remontare, 60 de lei. Constatarea unui defect costă 20 de lei, iar înlocuirea motorului 200 de lei. Dacă reparaţia costă mai mult de 60% din valoarea produsului, deja se recomandă înlocuirea acestuia cu unul nou.
În ultimii ani retailerii din domeniu şi-au deschis propriile service-uri pentru reparații
- Cum pot românii să repare mai uşor electrocasnicele. Noua propunere a UE: ce sunt obligaţi să facă...
- Alertă în magazine: şampoane, dodorante şi săpunuri cu risc chimic. Pot avea efecte grave
- Românii au cheltuit peste 5 miliarde de euro pe aparatele electrice și electrocasnice în 2022. Piața electro-IT a...
Daniel Apostol, director de magazin: Faţă de 2021 avem o creştere de 6%. Clar clienţii sunt mult mai interesaţi în a repara aceste produse şi nu a le schimba. Dacă vorbim de o igienizare, de schimbat filtre, de înlocuit accesorii - vorbim de la 100 până la 500 de lei. Reparaţia poate să ducă undeva la 50% din valoarea produsului, dacă are o defecţiune gravă.
Uniunea Europeană propune un set de măsuri prin care consumatorii ar urma să îşi repare mai ieftin şi mai simplu electronicele şi electrocasnicele. După ce vor exista norme clare, producătorii vor fi obligaţi să ofere o listă de service-uri cu preţuri competitive, la care clienţii să apeleze şi după ce produsele ies din garanţie.
Dragoș Popescu, membru al Comisiei de Mediu: Este mai mult o formă de încurajare a consumatorilor de a repara produsele pe care le au şi de a nu stimula consumul de produse noi.
Numai că, cel puţin deocamdată, România vede altfel lucrurile.
Dragoș Popescu, membru al Comisiei de Mediu: Ceea ce face statul român prin Rabla pentru electrocasnice este, practic, o încurajare a consumului şi nu o încurajare a reutilizării. Cu siguranţă statul român va întârzia foarte mult cu punerea în aplicare a acestei decizii.
Iniţiativa urmează să fie adoptată de Parlamentul European şi de Consiliu. Specialiştii cred că va încuraja, pe lângă afacerile mici din sectorul reparaţiilor, şi reducerea deşeurilor. Anual, în Europa se produc 35 de milioane de tone de deşeuri, deşi o bună parte din produsele aruncate pot fi reparate. Înlocuirea acestora cu bunuri noi aduce o cheltuială de 12 miliarde de euro pe an.
Puteţi urmări ştirile Observator şi pe Google News şi WhatsApp! 📰