Video Curg sute de reclamații la ANPC privind creditele la bănci. Soluția prin care se pot reduce cu mii de euro dobânzile
Au început să curgă reclamaţiile, după ce Protecţia Consumatorilor a lansat o adresă de e-mail pentru clienţii băncilor. În doar trei zile s-au strâns, deja, câteva sute de mesaje. Majoritatea celor care s-au împrumutat reclamă dobânzi prea mari şi credite împovărătoare. Bancherii spun însă, la unison, că legea este respectată în toate cazurile, lucru care poate fi dovedit şi în instanţă.
Războiul dintre Protecţia Consumatorilor şi bănci continuă, mai ales că mulţi români s-au plâns de nivelul dobânzilor.
Horia Constantinescu, președinte ANPC: Cine stabileşte Roborul? Văd că sunt şi alţii care au demarat investigaţii, înţeleg că şi Banca Naţională a atras atenţia asupra acestui subiect. Probabil, iată, dacă suntem în trei înseamnă că dacă mai mulţi îţi spun că eşti beat trebuie să te duci să te culci, spune înţelepciunea populară românească.
După amenzile date în cazul a 19 bănci comerciale, Autoritatea a lansat şi un email unde consumatorii pot scrie dacă au rate exagerate şi dacă au primit oferte înşelătoare. Plângerile trebuie însă justificate prin documente. Până acum şeful ANPC spune că a primit sute de sesizări.
Horia Constantinescu, președinte ANPC: Ne transmit care este, de fapt, situaţia lor astăzi. Care era venitul la momentul acordării, parte din venituri au rămas neschimbate, în schimb evoluţia ratelor a depăşit cu mult gradul de îndatorare. Mi-ar plăcea să lecturăm împreună cu reprezentanţii acestei industrii financiare multe dintre mailurile pe care noi le citim. Să le explicăm că ei nu sunt decât o cifră statistică.
- Băncile din România, reacţie după ce au fost amendate: "ANPC contestă o metodă legală de calcul a rambursării...
- ANPC le cere băncilor să schimbe calculul ratelor, după ce le-a amendat. Clienţii plătesc la început 90%...
- Lista celor 11 bănci din România, amendate pentru practici înșelătoare de calcul al ratelor. Amenda simbolică...
Analiştii financiari au răspuns imediat la acuzațiile ANPC
Andreea Nica, analist financiar: Când vii cu un mesaj alarmant că oamenii sunt înşelaţi şi stiind că oamenii au alfabetizare financiară scăzută nu faci altceva decât să creşti nesiguranţa, neîncrederea. Dacă ANPC crede că putem să avem o societate dezvoltată fără un sistem financiar care să beneficieze de încrederea consumatorilor aş zice că este într-o paradigmă greşită.
ANPC spune, însă, că autoritatea nu ţine cont de cifre, ci de oameni.
Horia Constantinescu, președinte ANPC: Alta e să te împingă ANPC-ul la prudenţă şi alta e să te împingă de la balconul propriei tale case banca. Câţiva consumatori, 10-15 mii vătămaţi par insignifianţi pentru sistemul bancar. Noi nu vorbim de bani aici, noi vorbim de vieţi.
Comunitatea bancară a reacţionat după amendarea celor 8 entităţi financiare de către ANPC, pentru practici înşelătoare. A declarat că analizează toate pârghiile legale pentru tragerea la răspundere a celor responsabili pentru prejudiciile grave de imagine aduse.
Greta Neagu, reporter Observator: Pentru a elimina orice controversă, Banca Naţională a transmis faptul că nu poate lămuri acest subiect întrucât nu are atribuţii privind protecţia consumatorilor. În ceea ce priveşte disputele dintre băncile comerciale şi ANPC, BNR a transmis că acestea vor fi tranşate în instanţă.
Cei care vor să se protejeze de costurile suplimentare ale unui credit au o soluţie
Adrian Asoltanie, consultant financiar: Plăţile anticipate, cu reducerea perioadei, atenţie - în prima zi după scadenţă - e metoda cea mai eficientă să îţi reduci mii sau zeci de mii de euro din dobândă.
Protecţia Consumatorilor strânge, în continuare plângeri din partea datornicilor băncilor. După ce le va analiza va decide dacă şi în ce mod va aplica noi măsuri.
Puteţi urmări ştirile Observator şi pe Google News şi WhatsApp! 📰