Video Drumul anevoios al autoturismelor verzi în România: 30.000 de mașini electrice se bat pe doar 1.000 de stații de încărcare
Românii cumpără tot mai multe maşini "verzi". Două din 10 vehicule sunt electrice sau hibride, iar dieselul, dacă ne uităm la statistică, este pe moarte. Electricele pornesc, însă, la drum cu o problemă: numărul prea mic, insuficient, al staţiilor de încărcare. Zeci de maşini se bat acum pe o singură priză publică. Practic, în România avem acum, puțin peste 1000 de stații de încărcare, la peste 30 de mii de autoturisme verzi.
- EDIŢIE SPECIALĂ Observator. Primele EXIT POLL-uri ale Alegerilor Prezidenţiale, ora 21:00, LIVE la Antena 1
- COMPARAŢIE. Prezenţa la vot pe ore în primul tur al alegerilor prezidenţiale din 2014, 2019 şi 2024
Şoferii care au vrut să scape de carburantul clasic şi şi-au cumpărat o maşină "verde" se gândesc acum de două ori înainte de a pleca la drum lung. Abia găsesc o staţie de încărcare.
30.000 de mașini electrice pe 1.000 de stații de încărcare în întreaga țară
Vişinel, proprietar: Deşi sunt puţine, sunt şi foarte multe cu care îţi iei ţeapă, în sensul că nu funcţionează. Am păţit chiar zilele trecute în Bucureşti am fost la 6 staţii şi nu mi s-a încărcat maşina. Din Bucuresti până la mare nu ai decât două staţii. Este foarte riscant.
Olanda, Germania, Franţa sau Suedia sunt ţările cu cel mai mare număr de staţii electrice. La polul opus se află România, Cipru, Malta şi Lituania. Avem puţin peste 1.100 de staţii, raportat la un total de peste 30 de mii de maşini verzi. Cele mai multe sunt în Bucureşti, trei sute la număr.
- Noile norme Euro 7, la fel ca normele Euro 6. Franța și Italia, presiuni asupra statelor UE pentru protejarea...
- Prima capitală europeană care interzice trotinetele electrice. Vehiculele, considerate foarte periculoase
- Andrei şi-a redus deja factura la energie cu 40% şi voia costuri şi mai mici. Statul i-ar putea da planul peste...
Adrian Sandu, preşedinte ACAROM: Densitatea acestor staţii în România, nu este suficientă, nu este una care să mulţumească posesorii actuali sau viitori de vehicule electrice. De aici şi ideea că sunt necesare investiţii majore în dezvoltarea acestei reţele de staţii de încărcare pentru vehicule electrice.
În Capitală, spre exemplu, există o singură staţie de încărcare la 18 mașini. Ținta de 15.000 de staţii asumată prin Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă până în 2026 pare greu de atins. O maşină electrică se încarcă în maximum o oră, iar costul poate ajunge la 200 de lei, în funcţie de capacitatea bateriei.
Alex, administrator staţii electrice: Încărcarea de acasă rămâne cea mai favorabilă pentru utilizatorul de maşină electrică. Utilizatorul de maşină electrică plăteşte doar curentul.
Staţiile de încărcare rezidenţiale sunt de obicei mai ieftine faţă de staţiile publice. Au echipamente diferite. Germania și Olanda asigură 50% din stațiile de încărcare din întreaga Europă. România, doar 0,4%.
Puteţi urmări ştirile Observator şi pe Google News şi WhatsApp! 📰