Normele Euro 7 vor avea un impact minim și vor scumpi mașinile - avertismentul producătorilor auto
Propusele norme UE de poluare pentru autovehicule, cunoscute sub denumirea Euro 7, vor complica viaţa industriei auto şi vor majora preţurilor noilor maşini, fără a aduce beneficiile asupra mediului pentru care erau menite, a avertizat marţi Asociaţia Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA). Statele membre UE negociază anul acesta propusa legislaţie care va înăspri limitele privind poluanţii care afectează sănătatea, inclusiv oxizii de azot. UE susţine că beneficiile asupra sănătăţii vor depăşi cu mult costurile.
Directorul general al ACEA, Sigrid de Vries, susţine că proiectul de lege este "un prim exemplu" al reglementărilor care vor spori complexitatea şi incertitudinile, în condiţiile în care industria are dificultăţi cu "investiţiile şi deciziile cheie". "În acelaşi timp, reglementările nu vor aduce beneficiile asupra mediului pentru care erau menite", a adăugat aceasta.
Unii producători auto susţin că normele Euro 7 îi vor forţa să investească în tehnologia pentru motoarele pe combustie, când ei deja au alocat zeci de miliarde de euro pentru vehiculele electrice cu emisii zero. ACEA susţine că normele Euro 7 vor aduce doar o îmbunătăţire marginală faţă de actualele standarde, în timp ce vor majora în medie preţurile noilor maşini cu 2.000 euro (2.150 dolari), forţând multe persoane să cumpere modele mai vechi poluante în loc de vehicule noi.
Înaintea reuniunii Consiliului European dedicată competitivităţii, ACEA a cerut un sprijin mai mare, inclusiv subvenţii europene, pentru vehiculele electrice. "Astăzi, producătorii auto din Europa se confruntă cu o provocare asimetrică. Nu mai suntem în fruntea cursei tehnologice", a afirmat Luca de Meo, preşedintele ACEA şi directorul general al Renault. "În acelaşi timp, în condiţiile în care subvenţiile în UE pentru vehiculele electrice cu emisii zero sunt în declin, observăm sprijinul masiv obţinut de concurenţii noştri din China şi SUA", a adăugat el.
Ce este noul standard Euro 7 al Comisiei Europene?
În 2022, Comisia Europeană şi-a prezentat propunerile cu privire la noile norme de poluare pentru autovehicule, cunoscute sub denumirea Euro 7, care ar urma să intre în vigoare începând din 2025. Bruxelles ar dori în special ca testele referitoare la emisiile poluante ale vehiculelor să fie mai conforme cu condiţiile reale de trafic şi de asemenea să impună limite cu privire la emisiile de particule provocate de uzura frânelor şi pneurilor, în ideea de a reduce cu 35% emisiile de oxizi de azot ale autoturismelor şi utilitarelor uşoare comparativ cu normele precedente Euro 6.
"În forma actuală, normele de poluare Euro 7 pun în pericol industria auto din întreaga Europă. În acelaşi timp, ele reprezintă un risc pentru locurile de muncă", a avertizat ministrul ceh al Transporturilor, Martin Kupka.
Propunerea înlocuiește și simplifică normele anterior separate privind emisiile pentru autoturisme și camionete (Euro 6) și camioane și autobuze (Euro VI). Standardele Euro 7 introduc limitele de emisii pentru toate autovehiculele, și anume autoturisme, camionete, autobuze și camioane, în cadrul unui set unic de norme. Noile norme sunt neutre din punctul de vedere al combustibililor și al tehnologiei, impunând aceleași limite indiferent dacă vehiculul utilizează benzină, motorină, sisteme electrice de transmisie sau combustibili alternativi.
"Noile standarde de emisii Euro 7 vor garanta că autoturismele, camionetele, camioanele și autobuzele sunt mult mai curate, în condiții reale de conducere care reflectă mai bine situația din orașele în care problemele de poluare a aerului sunt cele mai mari și pentru o perioadă mult mai lungă decât cea prevăzută de normele actuale. Propunerea abordează emisiile provenite de la țevile de evacuare, precum și de la frâne și pneuri. Aceasta contribuie, de asemenea, la atingerea noilor standarde mai stricte de calitate a aerului propuse de Comisie la 26 octombrie 2022.
Deși normele privind emisiile de CO2 vor stimula introducerea vehiculelor cu emisii zero, este important să se asigure faptul că toate vehiculele care circulă pe drumurile noastre sunt mult mai curate. În 2035, toate autovehiculele și camionetele vândute în UE vor avea emisii zero de CO2. Cu toate acestea, în 2050, se preconizează că peste 20 % dintre autoturisme și camionete și peste jumătate din vehiculele mai grele de pe străzile noastre vor continua să emită poluanți de la țevile de evacuare. Vehiculele electrice pe bază de baterii continuă, de asemenea, să polueze prin particulele provenite de la frâne și prin microplasticele provenite de la pneuri", a scris Comisia Europeană pe site-ul său.
Puteţi urmări ştirile Observator şi pe Google News şi WhatsApp! 📰