De ce “Ora de joacă” ar trebui inclusă în programa claselor 1-4
Pentru că școala românească funcționează încă pe un sistem bazat pe teoretizare, elevii pierd foarte mult din experiența oferită de orele bazate pe practică.
Pentru că școala românească funcționează încă pe un sistem bazat pe teoretizare, elevii pierd foarte mult din experiența oferită de orele bazate pe practică. În școlile din Vest ( Finlanda, Islanda, Danemarca ) orele de joacă sunt extrem de apreciate atât de copii, cât și de elevi sau părinți.
Aceste ore îmbină întotdeauna utilul cu plăcutul, oferindu-le celor mici șansa de a se juca, o mai bună deschidere către socializare, precum și o modalitate alternativă de a acumula cunoștințe. Ora de joacă vine cu o mulțime de elemente educative noi ( jocuri educative, jocuri de logică, activități fizice diferite de orele de sport ), menite să transforme procesul educațional clasic, în favoarea celor mici. Iată de ce o astfel de materie ar trebui inclusă în programa claselor 1-4:
Consolidează relațiile dintre copii
Sistemul românesc de învățământ ignoră de foarte multe ori faptul că formarea unui copil presupune, înainte de toate, construirea unui set de valori și norme, nu doar întărirea capacităților de memorare a unor date exacte. De aceea, “Ora de joacă” este soluția perfectă pentru ca aptitudinile interumane ale celor mici sa se dezvolte într-un mod armonios, prin petrecerea timpului cu jocuri Lego, jocuri de îndemânare sau jocuri ce le dau șansa celor mici să fie creativi.
Fragmentează clasicul proces de teoretizare
Pentru că învățatul pe de rost este încă o filosofie unanim acceptată în mai toate mediile învățămantului românesc, o astfel de împrospătare nu poate aduce decât beneficii, venind în același timp cu o fragmentare binemeritată în program. La fel ca ora de sport, sau cea de lucru manual, o oră dedicată jocurilor îi face pe cei mici să se concentreze mai mult pe activități practice, decât pe teoretizare. Această pauză de la orele obișnuite nu este altceva decât o gură proaspată de aer pentru minte și organism.
O percepție mai bună asupra sistemului de învățământ
Studiile arată ca percepția generală asupra modului în care se țin orele astăzi este una cât se poate de negativă. Însă din confort și obișnuintă, teoretizarea este în continuare extrem de prezentă în școli. Introducerea unor ore de educație alternativă, precum “Ora de joacă” ar putea fi un prim pas în procesul anevoios de transformare a percepției colective asupra școlii românești. La fel cum tehnologia își face astăzi încet loc în programa școlară ( cataloage digitale, grupuri ale părinților pe rețelele de socializare ), o educație 2.0 este vitală pentru schimbarea modului în care toată lumea vede astăzi orele de școală.
Iată doar 3 dintre numeroasele motive pentru care “Ora de joacă” ar trebui inclusă în programa școlară pentru clasele 1-4. Nu reprezintă pentru nimeni un secret faptul că ceva trebuie schimbat în modul de predare: obligatitvitatea de a învăța lucruri pe de rost trebuie să dispară, valorile si aptitudinile umane ale celor mici trebuie și ele stimulate într-un mod inspirat. În țări mult mai dezvoltate, această schimbare a fost implementată cu foarte multe decenii în urmă, iar elevii, profesorii și părinții au îmbrățișat cu drag această reformă. Rezultatele nu au încetat să apară, atunci când primele generații de elevi supuse acestei reforme școlare au devenit adulți.
Puteţi urmări ştirile Observator şi pe Google News şi WhatsApp! 📰