Programul ”Prima mașină” arată ca un eşec. Anul trecut nu a fost dat niciun credit, anul acesta bugetul este mult mai mic
Românii nu vor "prima maşină". Programul prin care tinerii puteau primi sprijin financiar atunci când îşi luau primul autoturism, arată ca un eşec.
Românii nu vor "prima maşină". Programul prin care tinerii puteau primi sprijin financiar din partea statului, atunci când îşi luau primul autoturism nou, arată ca un eşec. Anul trecut nu a fost dat niciun credit, anul acesta bugetul este mult mai mic. Iar băncile profită de birocraţia impusă de stat.
Un program atât de bun, încât anul trecut, din cele 55 de dosare depuse la fondul de garantare, niciunul nu s-a concretizat într-o finanţare pentru o primă maşină.
Programul a fost lansat la finalul lui 2014. În trei ani, doar 323 de români şi-au luat un autoturism. Pe scurt, din bugetul de 500 de milioane s-au cheltuit doar vreo cinci milioane şi jumătate de lei.
Liviu Andrei, broker de credite: "Sunt destul de multe restricţii. Mă refer aici la valoarea maximă, care este, undeva la 12.500 de euro. Timp de 5 ani clientul nu va putea vinde maşina, sunt acele comisioane către ministerul de finanţe şi către fondul de garantare, care se adaugă la dobândă."
Angajatul băncii ne recomandă un credit auto pentru a achiziţiona o maşină în valoare de 10 mii de euro. Pe o perioadă de cinci ani, cu o dobândă de 7,7% şi cu toate comisioanele, rata ajunge la 790 de lei lunar. Dar avansul este de 15%.
La creditul "Prima maşină", pe aceeaşi perioadă, cu o dobândă de 5,3% şi comisioane plătite de stat, rata este 830 de lei. Dar avansul este mai mic, de 5%.
Cum "prima maşină" nu a mers prea bine, primeşte şi mai puţin combustibil anul acesta. Un buget redus la 10 milioane de lei, cât să ajungă pentru 200 de credite.
Puteţi urmări ştirile Observator şi pe Google News şi WhatsApp! 📰