Video Şoferii care ar putea fi nevoiţi să îşi cumpere maşini noi până vara viitoare. Planul Guvernului pentru a scăpa de poluare
Capitala şi alte 12 mari oraşe din ţară trebuie să scape de maşinile poluante din trafic pentru un aer mai curat. Până la mijlocul verii viitoare, autorităţile locale au primit două variante de la Guvern: fie impun taxă de poluare, fie restricţionează accesul maşinilor vechi în anumite zone. În timp ce mulţi şoferi se plâng că vor fi obligaţi să îşi cumpere maşini noi, în multe capitale europene, aşa cum este Parisul, există deja astfel de restricţii.
În mai puţin de un an, şoferii din Bucureşti vor afla dacă trebuie să îşi cumpere maşini noi, mai puţin poluante, pentru a putea circula prin oraş sau dacă vor plăti o nouă taxă. "Mi se pare abuzivă", ne spune un şofer.
Guvernul lasă mână liberă autorităţilor locale din Capitală şi din alte 12 oraşe să aleagă metoda prin care elimină maşinile poluante. "Sunt stabilite două posibilităţi pe care autorităţile publice locale le pot parcurge şi anume: una este pe partea de restricţionare a vehiculelor care nu se încadrează în clasele stabilite în regulamentul local şi cea de-a doua varianta este sigur una cu taxare", explică Liviu Băileșteanu, director politici şi strategii Ministrul Dezvoltării.
Până acum Capitala a avut mai multe astfel de proiecte care nu s-au concretizat.
Maşinile poluante care nu vor mai putea circula în oraşe
- Proiectul privind "taxa pe poluare", scos de pe agenda Guvernului. PSD dă vina pe PNL
- Sute de pești găsiți morți, în apele Jiului de Vest şi la Gura Portiţei. Localnicii au alertat autorităţile:...
- Staţiune închisă din cauza poluării. Două nave s-au izbit în terminal, iar pata de petrol a ajuns pe plajele...
Daca vignieta oxigen restricţiona accesul maşinilor poluante doar în centrul Capitalei, un alt proiect ar urma să blocheze întreg oraşul, iar maşinile poluante ar urma să fie retrase treptat din trafic. Noul proiect se va aplica din 2026, dacă va trece de votul consilierilor generali.
Maşinile non-euro ar urma să nu mai aibă acces în Bucureşti iar din 2028, vor fi interzise cele euro 1. Treptat, din doi în doi ani, vor fi eliminate maşini din alte categorii de poluare până la euro 6.
"Cu accesul restricţionat în orele de vârf, adică de la ora 8 dimineaţa la ora 18, când sunt orele de vârf în rest poti să circuli seara sau în weekend şi cu maşina care poluează mai mult", spune Anamaria Gram, consilier general, initiatorul proiectului.
Cu ce soluţii vin primarii
Primarul general nu crede că măsura va rezolva poluarea. "Pentru a descuraja traficul cu autoturismul personal în Bucureşti există două soluţii: una să taxăm parcarea şi doi să îmbunătăţim transportul public", spune Nicuşor Dan.
Alţi primari deja se gândesc la viitoarele taxe. "De exemplu, dacă vrem să scoatem circulaţia de pe zona I.C. Brătianu, Ştefan cel Mare, o să spunem: cine ar mai vrea să circule pe acolo o să te coste cam atâţia lei ca să faci tu scurtătura pe care ţi-ai propus-o prin urmare bănui că lumea o să vrea să aibă acei lei în buzunar şi va evita să intre cu masina pe aici", declară Mihai Chirica, primarul din Iaşi.
Controversa e şi la Guvern. Executivul a anunţat astăzi că nu va dezbate hotărârea care stabileşte normele pentru primării pe motiv că proiectul nu a trecut prin consultare publică. Ministerul Dezvoltării susţine însă că proiectul e în dezbatere publică de 5 zile.
Puteţi urmări ştirile Observator şi pe Google News şi WhatsApp! 📰