Video Sute de kilometri de autostradă şi 15 staţii de metrou, prin PNRR. Cum vor fi folosiţi banii europeni pentru investiţii în infrastructură
Banii europeni vor fi folosiţi şi pentru investiţii în infrastructură! Şi nu doar în autostrăzi. Ministrul Fondurilor europene a anunţat investiţii în metrourile din Bucureşti şi... Cluj. În plus, ţara noastră se angajează în faţa Uniunii Europene să reducă şi numărul de maşini vechi înmatriculate.
Vor fi finanţate şi mai multe staţii de metrou din PNRR. Şase staţii din magistrala 4 din metroul de la Bucureşti şi 9 staţii din magistrala 1 de metrou de la Cluj-Napoca. Toate acestea au un cost total de peste 3 miliarde de euro, din care prin PNRR vor veni aproximativ 600 de milioane de euro.
Totodată, la capitolul Transporturi, acolo unde România va primi cei mai mulţi bani, ţara noastră se angajează să gândească un sistem de taxare auto pe principiul "poluatorul plăteşte", astfel încât "să nu mai fim cimitirul de maşini vechi al Europei", a spus Cristian Ghinea, ministrul Fodurilor Europene, la prezentarea PNRR.
Nu este însă clar cum va arăta această taxă, ea va fi discutată mai departe în coaliţia de guvernare.
7,62 miliarde euro pentru infrastructura de transport
- DOCUMENT. Guvernul a publicat integral Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă. Cum vor fi împărțiți banii...
- Nouă formulă de calcul a salariului minim, propusă de Guvern prin PNRR. Ghinea promite salariu minim de 3000 de...
- Klaus Iohannis, despre PNRR: "Ne-am concentrat să asigurăm un echilibru între nevoile naţionale şi obiectivele...
- Reforma pensiilor va fi gata până la finalul anului 2022. Formula de calcul pentru pensii și creșterea vârstei...
O sumă de 7,62 miliarde euro este prevăzută în PNRR pentru infrastructura de transport, obiectivul fiind 434 de km de autostradă construiţi până în 2026, 311 km de cale ferată modernizată şi 12.7 km de reţea nouă de metrou.
”Conform celui mai recent raport privind stadiul infrastructurii de transport la nivelul Uniunii Europene (European Transport and Infrastructure Score Board 2019), România se situează sub media europeană în toate aspectele legate de investiţii şi infrastructură. În ceea ce priveşte calitatea drumurilor, România ocupă ultimul loc (cu un scor de 2,96)”, se arată în secţiunea referitoare la investiţiile programate în infrastructura de transport şi propuse pentru finanţare prin Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă (PNRR).
Documentul menţionează că sunt 2 reforme majore şi 4 tipuri principale de investiţii iar bugetul total propus însumează 7,62 miliarde euro.
Reforme:
- Transport sustenabil, decarbonizare şi siguranţă rutieră;
- Îmbunătăţirea cadrului strategic, legal şi procedural pentru tranziţia către transport sustenabil;
- Viziune şi management performant pentru transport de calitate;
- Îmbunătăţirea capacităţii instituţionale de management şi guvernanţă corporativă;
La ce se referă investiţiile propuse
Infrastructura rutieră:
- 434 de kilometri de autostradă construiţi; cu sistem ITS instalat şi cu sisteme moderne de monitorizare şi informare a utilizatorilor infrastructurii;
- 52 de staţii electrice construite (cu 264 de puncte de încărcare– o medie de 5 puncte de încărcare/staţie).
- 625 hectare de perdele forestiere liniare în lungul autostrăzilor nou construite;
- 45% din punctele negre eliminate; cele cu risc major pentru siguranţa oamenilor;
- 18 parcări securizate implementate în lungul autostrăzilor nou construite;
- Aplicarea unui nou sistem de taxare, în special pentru traficul greu din România, conform principiului „poluatorul plăteşte”, inclusiv posibile stimulente pentru cei care deţin vehicule cu emisii zero/reduse;
- Strategia naţională privind siguranţa rutieră şi pachetul legislativ aferent, precum şi implementarea de măsuri pentru reducerea cu 45% a numărului de puncte negre;
- Creşterea cu 100% a cotei vehiculelor electrice/hibride din totalul parcului auto până în 2026 (raportat la valorile din 2020);
- Înnoirea a 200.000 de maşini din parcul auto până în anul 2026 (raportat la valorile din 2020).
Cale ferată:
- 311 km de cale ferată modernizată;
- 311 km de cale ferată cu sistem ERTMS 2;
- 110 km de cale ferată electrificată;
- 206 km de cale ferată cu sistem modern de centralizare..
Metrou:
- 12.7 km de reţea nouă de metrou;
- 32 de trenuri noi de metrou.
Puteţi urmări ştirile Observator şi pe Google News şi WhatsApp! 📰