Video Trucurile prin care magazinele ne lasă cu buzunarele goale de sărbători. Cum să ne ferim de tentații: "Nu vii pe stomacul gol"
Vi s-a întâmplat să mergeţi la mall şi să spuneţi pur şi simplu - N-am rezistat, a trebuit să cumpăr? Nu e vina noastră. O arată un studiu. Suntem pur şi simplu momiţi de magazine să intrăm. Vitrinele frumos decorate, parfumul din locaţii, mesajele uriaşe care anunţă promoţii şi muzica atent aleasă ne iau minţile şi ne golesc conturile. 1 din 2 români își prelungește sesiunea de shopping dacă pe fundal se aud melodii pe placul lor.
Din boxe se aud colinde, decoraţiunile de Crăciun îți fură ochii, la fel şi vitrinele cu luminiţe vesele şi o explozie de roşu, auriu şi alb. Peste tot, un miros îmbietor.
Iulia Reporter, reporter Observator: Pentru aproape jumătate dintre români, mall-ul este un loc de petrecere a timpului liber. 85% consideră că muzica potrivită îi relaxează, iar 54% chiar își prelungesc sesiunile de cumpărături dacă pe fundal e muzica preferată. Cu un brad ca acesta şi cu colinde în engleză, ne simțim ca-n filmele americane de Crăciun.
Reporter: De ce vii la mall?
Client: Să plătim facturi, să cumpărăm pentru copii, să cheltuim bani. Copiii stau şi se adună în jurul acelui brad şi se uită, numără luminiţele. Muzica are un impact.
Clienții, ademeniți să petreacă mult timp în mall
Fix pe asta mizează şi specialiştii în marketing. Suntem ademeniţi să intrăm şi să rămânem.
Iulia Reporter, reporter Observator: Mall-urile fac ce fac şi ne fac să stăm cât mai mult. Nu am geamuri în jurul meu şi am cam pierdut noţiunea timpului, iar cuvântul acesta, promoţie, e unul dintre cuvintele mele preferate.
Reporter: Cum îţi alegi magazinele în care intri?
Client: Mă uit unde intră mai multă lume, unde intră fete mai ales. Acolo sunt.
Reporter: Câte ore stai în mall?
Client: Vreo şase.
Cum ajungem să cumpărăm mai mult decât e nevoie
Aşa ajungem să plecăm inclusiv cu produse de care nu avem nevoie.
Iulia Reporter, reporter Observator: Supermarketurile din mall-uri ne atrag ca un magnet. Au de toate şi chiar oferte pe măsură. 50% reducere la decoraţiuni de brad, mai este şi muzică de Crăciun. Suntem invitaţi să intrăm în atmosfera de sărbătoare. Atenţie, însă. Este dovedit ştiinţific şi chiar test. Foamea dictează ce punem în coş. Pe stomacul gol cumpărăm mult şi prost. Mulţumesc. aşa că mai bine mâncăm ceva inainte.
Client: Nu vii pe stomacul gol la cumpărături, rişti să iei mai mult decât în mod normal.
Client: Niciodată nu pleci flâmând. Am cumpărat o grămadă, foarte multe prostii.
Atenție la felul în care sunt aranjate produsele
Atenţie inclusiv la felul în care sunt aranjate produsele. Cele mai scumpe sunt întotdeauna pe raft la nivelul ochilor, iar cele mai ieftine - mai jos.
Cecilia Ardusătan, psiholog: O altă tehnică este aceea de a le grupa împreună sau a face în aşa fel încât atmosfera creată să apeleze la emoţiile noastre. Lumina, muzica, culoarea, toată această ambianţă ne afectează starea de spirit şi ne creează acea dorinţă de a cumpăra impulsiv.
Trebuie să plecăm mereu cu o listă foarte clară şi precisă de acasă. Şi, bineînţeles, să facem diferenţa dintre nevoi şi dorinţe. Nu ne face bine nici să mergem la mall împreună cu prietenii, pentru că intrăm într-un fel de competiţie şi aruncăm cu bani. Un studiu realizat recent arată că 7 din 10 români merg la mall cel puțin o dată pe săptămână, iar durata medie petrecută în magazine este de două ore.
Puteţi urmări ştirile Observator şi pe Google News şi WhatsApp! 📰